Invățământul e o activitate complicate, nu știu dacă v-ați pus vreodată problema în felul ăsta, dar practic învățământul este o refacere pe scurt a aventurii cunoașterii umane, de la origini până în zilele noastre. E o poveste a acestei călătorii, și, la fel ca la toate poveștile, contează și frumusețea intrinsecă dar contează și talentul povestitorului. Shakespeare jucat de actorii de la Național nu e chiar la fel ca cel jucat de elevii din clasa a noua de la liceul de engleză din Craiova (dacă există așa ceva). De asta sunt de acord că învățământul online, comparat cu cel „offline” e o pierdere.
Elevii sau studentii pot studia fenomene, procese sau informatii complexe in mod direct, independent, stopand, revenind asupra unos secvente, apeland la alte informatii prezentate si sub alte forme de produse informatice, vehiculate de celelalte mijloace audio-vizuale cuplate, associate cu calculatorul sau care functioneaza in tandem.
Literatura pedagogica subliniaza mai ales eficienta sistemului multimedia in formarea si perfectionarea profesorilor, insistand pe operarea cu informatii, aplicarea in diferite situatii, simularea de modele s.a…, iar modalitatea de interactiune, interfatarea cu calculatorul este mai eficienta la cel cu pregatire de baza, de unde rolul cunoasterii nivelului initial pentru alegerea soft-ului, sistemului expert adecvat.
Modernizarea pedagogica depinde de indeplinirea a trei conditii de baza: exsistenta hardware, a software si a capacitatii de adaptare a lor, de receptare in mediul instructional.
In momentul actual invatamantul merge in mai multe directii de abordare, experimentare, generalizare si validare si anume:
-stadiul dotarii unitatilor scolare cu calculatoare si promovarea achizitionarii de sisteme multimedia;
-alcatuirea bibliotecii de programe si sisteme-expert, in accord cu curriculumul scolar in curs de reformare, pe discipline etc., prin dotare, schimburi de produse informatice intre scoli;
-promovarea patrunderii spiritului informatics in scoli;
-initierea de cercetari metodice privind invatamantul online.
Cu siguranță, există multe beneficii pentru predarea într-un mediu online. Pentru profesorii care au alte responsabilități de serviciu, predarea online se poate încadra mai ușor în jurul rolului lor principal. Posibilitatea de a vă seta propriul program și a ratelor de plată poate fi un bonus major, deoarece vă oferă mai multă libertate în viață. Chiar dacă predarea online este singurul dvs. rol de serviciu, mai aveți capacitatea de a vă alege propriul program de lucru. Acest lucru este util în special dacă înveți studenții care se află dincolo de ocean și trebuie să lucreze pe alt fus orar. Sunteți matinal? Începeți când se crapă de ziuă. Bufniță de noapte? Începeți munca după-amiaza și terminați târziu. Acesta este același caz pentru profesorii care au familii și poate că trebuie să-și dedice mai mult timp pentru creșterea copiilor sau pentru a fi acasă pentru perioade îndelungate pentru a avea grijă de rude.
Un alt avantaj este posibilitatea de a lucra la distanță. Vreți să locuiți într-un mediu rural, departe de instituțiile de învățământ? Nu este o problemă, acest lucru este posibil cu siguranță atunci când lucrați online, deoarece nu este necesar să fiți prezenți fizic la muncă. Dacă doriți să vă luați o vacanță lungă sau să mergeți în călătorie, puteți preda, de asemenea, online ca să câștigați bani în timp ce călătoriți – trebuie doar să vă asigurați că sunteți undeva cu o conexiune de internet stabilă.
Ar fi mai ușor pentru profesori să se concentreze pe studenții care au problele cu studiile, în special dacă orele lor sunt unu la unu. Nimeni altcineva nu are nevoie de atenția lor și acest lucru permite profesorului să se concentreze pur și simplu pe cursant, vizând zonele cu probleme și asigurându-l că profită la maxim de experiența de învățare.
Multe platforme digitale care faciliteaza invățarea online permit profesorilor să salveze informația cu ușurință și să o poată accesa ori de câte ori se conectează. Acest tip de organizare automată permite profesorului să-și concentreze timpul asupra aspectelor muncii care necesită mai multă atenție, precum planificarea lecțiilor și comunicarea cu elevii/studenții lor. Unele platforme ajută chiar la notarea activitătii studentului, acesta este un beneficiu evident și extrem de eficient, deoarece mulți profesori consideră că petrec o cantitate mare de timp pentru a da note, ceea ce îi poate lăsa să se simtă epuizați după o zi de lecții.
Poate cel mai mare beneficiu pentru predarea online este acesta – profesorii joacă în continuare cel mai important rol în experiența de învățare. Tehnologia nu poate înlocui meseria profesorului, dar se pretează ca un instrument foarte util pentru îmbunătățirea experienței atât pentru profesor, cât și pentru cursant. Decizia de a preda online poate încuraja profesorul să recunoască controlul pe care îl au asupra propriei cariere și să-și pună mintea în repaus.
Închiderea școlilor, suspendarea orelor și întreruperea activităților sportive pe termen mediu au generat o problemă majoră cu care a trebuit sa se confrunte societatea: cum asigurăm continuarea procesului de învățare? Cum asigurăm dreptul la educație în mediile defavorizate? Se poate dezvolta învatamang online și care vor fi consecințele acestei schimbări? Cum se poate realiza o evaluare obiectivă cu riscuri cât mai reduse de fraudă? Toate aceste probleme reprezintă unele dintre preocupările cele mai importante în ce privește învățământul online, mai ales că nu există în acest moment un orizont clar pentru revenirea la o situație normală.
ALECU ORLANDO DANIEL
26
ian.