EVALUAREA ONLINE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREPRIMAR

AMARIUȚEI MARINICA

Pe fundalul pandemiei de coronavirus, care a împins multe state să închidă școlile, profesorii din România sunt acum provocați să se adapteze rapid și să transmită un mesaj important elevilor: învățarea continuă dincolo de școală și cu instrumente online accesibile tuturor și multă determinare, putem face progrese împreună și, mai mult decât oricând, putem încuraja elevii să învețe și să lucreze independent.
Astfel de crize, cum este cea provocată de COVID-19, lansează îngrijorări reale, dar ne pune și în situația de a ne testa reziliența, dezvoltarea emoțională și nu în ultimul rând reacția la vulnerabilitate. Dacă vorbim de educație, este un moment de răscruce, poate în sens pozitiv, pentru că a creat oportunitatea activării rapide a resurselor online disponibile și îi determină pe profesori să găsească împreună soluții alternative de a comunica cu elevii și părinții acestora, de a planifica și de a învăța altfel.
Cel mai popular instrument de colaborare online cu aplicații care acoperă toate nevoile de comunicare și colaborare online este Google.
În alegerea instrumentelor digitale, de predare-învățare-evaluare, profesorii trebuie să urmărească valențele pedagogice ale acestora (gradul de interacțiune, de comunicare și colaborare, dezvoltarea competențelor secolului al XXI-lea etc.). Beneficii pentru preşcolari: un mediu de învăţare mult mai confortabil, dar care necesit ă suportul adulţilor (al părinţilor, în cazul învăţării de acasă) .Un aspect motivant pentru cadrele didactice îl reprezintă schimbul de bune practici şi asistenţă din partea colegilor.
ZOOM – Este platforma de ore on-line cea mai utilizată de către cadrele didactice din România. Se creează conturi gratuite pentru profesori (contul școlii nu are limită de timp. Preșcolarilor și părinților acestora le trimitem link-ul. Pe white board se poate desena, colora, face operații matematice sau ad notări pe ecran; se pot împărtăși ecranul și documentele aflate în calculator/laptop. Se pot crea camere secundare pentru preşcolari pentru a încuraja munca în grupuri mici. ( Breakout rooms). De asemeni, există opțiunea să se înregistreze întreaga conferință audio-video
JOCURI DIDACTICE -sunt instrumente care facilitează munca în sincron în cadrul conferințelor on-line. Dintre instrumente recomandate putem utiliza: Worldwall sau Learningapps. WORLDWALL – este o aplicație utilă pentru cadrele didactice deoarece se pot crea jocuri interactive pentru susținerea învățării, fiind posibile de la 1 la 8 modele. ( De exemplu: Cuvântul lipsă, Anagrame, Puzzle, Rebus, Adevărat sau Fals, Sortează, Chestionare, Spânzurătoare, Deschide cutia etc); Este un instrument digital ușor de utilizat şi plăcut de copii datorită elementelor ludice inserate. https://wordwall.net
Learningapps- este o platformă care oferă modele de aplicații, precum şi posibilitatea creării de conținut; Există aplicații interesante (de exemplu: rebus, uneşte perechile, puzzle, completează cuvântul lipsă etc.); Avantajul este că se pot ușor partaja (link, cod de încorporare) sau pot fi folosite drept material de învățare pe platforma LearningA pps (creând clase în care să îi invitați pe copii ; se pot face si sondaje pentru a măsura feed-back-ul) –https://learningapps.org/
APLICATII FEED-BACK- instrumente de măsurare a impactului învățării, de sondaj și de evaluare. Printre cele mai cunoscute sunt: Quizizz, Kahoot, Mentimeter etc. KAHOOT- Este un instrument on-line pentru feed-back, cu ajutorul căruia se creează teste interactive pentru copii; profesorul creează testu l, apoi trimite codul de acces (PIN) elevilor care accesează testul într-un timp limitat. Puteți adăuga imagini, clipuri video şi diagrame întrebărilor pentru a crește gradul de interacțiune al jocului. Se poate juca pe deskt op, tabletă sau telefon mobil. Rezultatele testului sunt vizibile tuturor, la încheierea acestuia, sub forma unui clasament. https://kahoot.com/
Quizizz – Este un instrument on-line pentru feed-back, cu ajutorul căruia se pot realiza evaluări formative într-un mod distractiv pentru preșcolari. Permite inserarea de răspunsuri multiple, imagini, audio text, sondaje, răspunsuri deschise; se pot utiliza atât pentru învățarea sincron live, cât și pentru cea de acasă . Au o interfață prietenoasă, se văd întrebările şi sunt uşor de utilizat în diferitele modele oferite de platformă. Sunt importante pentru că oferă profesorului statistici, progresul copiilor, precm şi rapoarte detaliate despre răspunsuri, timp etc. https://quizizz.com/admin
 
BIBLIOGRAFIE:

Adăscăliţei, A., Instruire asistată de calculator: didactică informatică, Polirom, 2007.
Carliner, S., An Overview of Online Learning (2nd edition). Amherst, MA: HRD Press, 2004.
Cristea, V., Iosif, G., Marhan, A., Niculescu, C., Trăuşan-Matu, Ş., Udrea, O., Sisteme inteligente de instruire pe Web, Editura Politehnica Press, Bucureşti, 2005.
Dobre, I., Studiu critic al actualelor sisteme de e-learning, Referat, Academia Română, Institutul de Cercetări pentru Inteligenţă Artificială, Bucureşti, 2010.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *