EVALUAREA ONLINE UN ELEMENT FARĂ DE CARE NU PUTEM CONTINUA

ANDREA DANA ARDELEAN, PROF. LIMBA ENGLEZA COLEGIUL NAȚIONAL MIHAI EMINESCU, BAIA MARE, MARAMUREȘ

Evaluarea este unul dintre, dacă nu cel mai important element al procesului de predare – învățare. Asta deoarece ea este cea care reglează întreg procesul impunând ritmul de introducere al elementelor noi precum și frecvența necesară alternării acestora cu noțiunile prezentate și exersate anterior. Evaluarea identifică conceptele care au fost înțelese de elevi, elementele care necesită exersare suplimentară precum și momentul la care învățăcelul este pregătit pentru a face față unor noțiuni noi.
Pornind de la această premisă era evident că și predarea online va avea nevoie de un proces de evaluare de încredere care să contureze clar drumul de urmat. Cu cât evaluarea este mai precară cu atât drumul de urmat mai incert, cunoștințele elevilor mai ambigue lacunele, lipsurile mai mari.
Din dorința de a evita aceste aspecte extrem de dăunătoare procesului educativ, acordarea atenției necesare evaluării este imperativă. Astfel sunt de luat în calul toate aspectele:
• faptul că elevii noștri sunt într-o luptă continuă pentru note – deci vor fi tentați să apeleze la ajutor neautorizat
• faputul că, canalul de transmitere al informațiilor este opturat – elevii au sau nu cameră video, microfoane, deci interacțiunea cu ei este mai dificilă, reglarea cantității de informații transmse devine mai greu de realizat, feedback-ul de la elevi este mai greu de opținut profesorului fiindu-i dificil să se asigure că ceea ce a fost transmis a și ajuns la copil.
• terminalele cu care elevii se conectează la lecțiile online și abilitățile tehnice ale acestora – cât de ușor reușesc ei să le mânuiască.
Toate aceste aspecte suprapunându-se peste tot ceea ce implică procesul de evaluare ca și concept: alegerea elementelor ce urmează a fi evaluate, modul de prezentare, cuantificarea rezultatelor și așa mai departe.
La prima vedere metodele de evaluare online par a fi nenumărate, însă la o privire mai atentă se poate observa că puține dintre acestea se străduiesc măcar să scoată din discuție apelarea, de către elevi, la resurse neaturizate. Ar fi naiv să ne imaginăm că acestea pot fi eliminate, tot ce se poate spera este diminurea lor prin diverse moduri de aplicare ale testelor. Asigurarea că evaluarea este una reală se poate face atât prim modul de admistrare al testului cât și prin timpul de lucru acordat elevilor. Cu cât perioada în care ei trebuie să răspundă cerințelor este mai clar delimitată și restrictionată, cu atât șansele că ei să aibă timpul necesar pentru a consulta surse colaterale este mai mică. De asemena modul de prezentare al testului poate avea un impact decisiv asupra acurateții rezultatului. Cu cât testul este mai personalizat cu atât șansele că el să dea rezultate reale este mai mare.
Din dorința de a răspunde cerințelor mai sus enumerate, am apelat la crearea de documente folosind opțiunea Google Forms. Aceasta, am considerat, că îmi oferă posibilitatea de a crea teste unice pentru fiecare grup de elevi cu care colaborez având și posibilitatea de a decide când pot elevii accesa link-ul. Astfel ei au o periodă de timp clară alocată rezolvării exercițiilor. Posibilitatea de a crea variante diferite de itemi: cu răspunsuri multiple, răspunsuri scurte sau paragrafe mi-a permis, că profesor de limba engleză, să folosesc aceasta tehnică de evaluare indiferent dacă am avut ca obiectiv evaluarea părților de gramatică, vocabular, citire sau ascultare. Un plus, față de evaluarea clasică, a fost faptul că am putut seta chestionarele în așa fel încât elevii să aibă rezultatele instant, primind, în același timp, și justificarea răspunsurilor. Consider extrem de valoroasă acestă ultimă opțiune deoarece vine și întărește rapunsul ales, în cazul în care elevul a optat pentru varianta corectă – dacă a avut îndoieli explicațiile i le vor alunga – iar dacă răspunsul a fost ales greșit elevul vede, imediat ce a terminat testul, răspunsul corect și justificarea acestuia iar acest lucru crește șansele că el să înțeleagă mai bine ce a greșit și să își clarifice noțiunile evaluate.
Desi, cu siguranță, nu este unica soluție, varianta de evaluare prezentată anterior se potrivește celora care doresc să se asigure că rezultatele obținute sunt reale deoarece:
• Permite crearea de teste personalizate – micșorând riscul ca elevii să poată accesa diverse surse de informare
• Permite setarea momentului la care se pot primi răspunsuri – fiind un timp clar alocat elevii nu au timpul necesar pentru a colabora între ei
• Răspunsurile sunt trimise fiecarui elev în parte – copiii au asftel acces la soluțiile date de ei și la varintele corecte dublate de argumentarea răspunsului valid
Evaluarea este cu siguranță un element cheie al procesului de predare-învățare de aceea ea trebuie tratată cu maximă de responsabilitate atât de profesori cât și de elevi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *