În anul 2020 procesul de predare-învățare a cunsocut o accelerare pe care nu am întălnit până acum în istorie, asistăm la o transformare a metodelor de predare și de evaluare, dar și chiar la transformarea locației predării, am experimentat școala on-line cu toate plusurile si minusurile pe care le are. Cum aceast val a ajuns să fie unul global, granițele s-au extins și profesorii din Romănia și-au dat seama, că peste tot în lume dascălii se confruntă cu aceeași probleme, de aceea metodele și soluțiile experimentate în orice colț a lumii puteau fi ușor transpuse în sistemul nostru educațional. Boom-ul de softwarere educaționale și de aplicații și metode de evaluare digitale, ne-au scos din ipostaza de învățare cu creion și caiet, predarea la tablă cu cretă în măna s-a schimbat într-o lume unde tabla s-a transformat în tablă digitală, în software de whiteboard (whiteboard.fi, canvas.apps.chrome sau aplicația Openboard), creta în creion digital sau cursor de mouse.
Cum s-a pierdut contactul față în față între elev și profesor au trebuit găsite metode de predare on-line dar poate și mai greu de adaptat metodele de evaluare on-line.
Evaluarea este, după cum știm măsurarea în ce procent s-au atins obiectivele predării și o oglină căt de eficiente au fost metodele de predare/învățare folosite. Ca formă evaluarea poate fi inițială de la început de ciclu, de an școlar, ecaluarea formatică și evaluarea sumativă. Pentru fiecare formă trebuie să fie găsită o metodă adecvată. Totodată trebuie să recunoastem, că metodele evaluării depint și foarte mult de tipul materiei, altfel se măsură cunoașterea materiei la o materie umană, și altfel la materiile egzacte, reale.
Putem să enumerăm următoarele metode de evaluare sumativă în online:
Eseuri: potrivit perfect pentru discipline umaniste, pentru evaluarea crativității. E tipul de metodă care se implemeneaz greoi în on-line, schimbarea fiind doar datorită faptului că nu se mai folosește suportul hărtie, doar cel digital un editor de text. Corectarea nu poate fi automatizată, fiind una subiectivă.
Chestionare: sunt acele teste ușor de construit, ca e exemplu Google Forms, Kahoot, Redmenta, Liveworksheet, conținând întrebări cu răspunsuri Da/Nu, cu răspunsuri multiple, listă de alegeri. Pot fi utilizate la orice materie unde răspunsul nu necesită rezolvarea detaliată a problemei Pot fi folosite la sistematizarea a cunoștințelor dobândite. Evaluarea se face automat, e una obiectivă și imediată.
Chestionare cu întrebări cu răspuns scurs, sau cu răspuns deschis. Această testare supune nu doar memorarea ci și utilizarea în mod practic a cunoștințelor. Este un mod de evaluare alternativă digitală a testelor clasice, pe hărtie. Evaluarea răspunsurilor deschise oprește posibilitatea evaluării imediate, necesar fiind intervenția și punctajul profesorului. Totuși dau posibilitatea de expunere a modului de rezolvare a problemei, caracteristic problemelor din domeniul real, matematică, fizică, chimie, informatică.
În cursul evaluării asistată de calculator trebuie să luăm în seamă problemele de securitate ce se impun, cum ar fi accesul elevilor la test sau la aplicația de evaluare, aplicația să fie accesibilă doar pentru elevii care sunt evaluați, și odată susținut testul să nu mai are acces la test, doar în cazul unui test de exersare.
Trăim vremuri tulbure, dar cred că metodele pe care le experiementăm trebuiesc păstrate și îmbinate cu metodele clasice, întrucăt generația spre care ne orientăm e una digitalizată.