EVALUAREA ON-LINE- ALTERNATIVĂ A EVALUĂRII TRADIȚIONALE

AUTOR: MITU VASILICA SPECIALITATEA: PROFESOR ÎNV. PRIMAR ŞCOALA GIMNAZIALĂ „GRIGORE MOISIL” NĂVODARI

Componentă esențială a triadei instruire-predare-evaluare, evaluarea are ca scop cunoașterea efectelor produse în urma desfășurării activității de predare, cu scopul optimizării acesteia. În urma interpretării rezultatelor obținute, învățătorul depistează limitele învăţării, greşeli, lacune, nivel prea scăzut de cunoştinţe, dificultăţi în interpretarea şi aplicarea cunoştinţelor și proiectează activități pentru depăşirea acestora şi realizarea progresului şcolar.
Fiind un proces reglator, evaluarea nu pedepseşte ci încurajează învăţarea în orice împrejurare, nu cataloghează ci îndrumă elevul spre activităţi accesibile lui și urmăreşte dezvoltarea a ceea ce este pozitiv în personalitatea fiecărui elev.
În condițiile învățământului on-line, evaluarea capătă noi înfățișări, iar actorii educației, învățător și elevi , trebuie să se adapteze noilor forme de evaluare din mers. Platformele și aplicațiile disponibile online, oferă un drum larg deschis pentru diverse tehnologii utile în predare și evaluare, dar ceea ce este important este să cântărim foarte bine modul în care tehnologia va îmbunătăți pedagogia folosită. Deci, pedagogia mai întâi; apoi tehnologia.
 Experiența ne ajută să înţelegem că tehnologiile sunt instrumente de aplicat cu atenție și în mod adecvat. Provocarea pentru profesori este să folosească tehnologia pentru a-i ajuta pe elevi să devină autonomi în învățare.
În practica la clasă am folosit pentru evaluarea elevilor Google Classroom din Google Suite for Education, formularele Google (Google Forms) și platforma ASQ.
Cu Google Classroom profesorii își eficientizează timpul, își organizează mai bine lecțiile și comunică în timp real cu elevii.
Aplicația permite crearea, colectarea și notarea temelor în mediul online. Profesorii pot vedea chiar înainte să ajungă în sala de clasă cine și-a terminat tema și pot oferi feedback direct fiecărui elev, pot posta anunțuri și întrebări. Astfel, comunicarea la clasă devine mai eficientă și, în același timp, se extinde și în afara orelor.
Aplicația facilitează interacțiunea și colaborarea profesor – elev deoarece elevii pot să inițieze conversații cu profesorul și să adreseze întrebări la care pot primi răspuns în timp real, iar temele pot fi predate mai ușor de pe orice dispozitiv utilizat de către elevi (desktop, tabletă, smartphone).

Google Classroom le permite elevilor inserarea de imagini la întrebări și răspunsuri multiple în formularele Google (Google Forms).
 Google Forms (permite conceperea unor formulare care pot fi utilizate pentru a obține feedback, pentru a trimite confirmări de participare la un eveniment, dar și pentru a crea teste scrise. Serviciul permite profesorului să includă imagini sau video pentru interpretare sau ca material de reflecție pentru elev. Elevii pot primi atât întrebări deschise, cât și închise, cu mai multe variante de răspuns, sau nu.) Funcția Quiz permite oferirea de feedback prompt. Elevii pot afla imediat dacă la un test cu răspunsuri la alegere au răspuns corect sau nu. Aici măiestria profesorului este să construiască distractori (răspunsuri greșite, care rezultă dintr-un proces de gândire eronat, dar frecvent la elevi) cât mai buni. Mai mult, putem să includem explicații pentru răspunsul greșit, explicații pe care elevul să le primească de îndată ce a terminat testul. În plus, elevii pot relua testul. Notele acordate elevilor apar în catalogul clasei.

Google Classroom oferă părinților posibilitatea să primească rezumate ale activității copiilor pentru a fi informați permanent cu privire la evoluția și rezultatele lor la școală.
ASQ este o platformă educațională ce îmbină elemente de învățare autonomă, în care copiii parcurg lecțiile în ritmul lor, cu module de învățare asistată, prin care profesorii atribuie sarcini de lucru copiilor și le urmăresc evoluția.
 Ca elev:

Învățând, își crește nivelul, obține medalii, puncte și premii virtuale.
Lucrează singur, în ritmul său, la orice lecție. Are la dispoziție explicații video, exerciții, jocuri, exemple, teste.
Își urmărește evoluția și află cât la sută mai are până stăpânește o noțiune, un capitol sau o întreagă materie.
Își poate vedea colegii din clasă în aplicație.
Intră în competiții cu mai mulți utilizatori, câștigând puncte și avansând în nivel.
Rezolvă pe aplicație temele primite de la profesorii săi.

Ca profesor:

În timp ce elevii dintr-o clasă au aplicația deschisă, poți vedea de pe telefonul tău la ce lucrează fiecare, și detaliat, unde greșește fiecare.
În timpul unei ore poți da sarcini diferite elevilor, ajutându-i astfel pe cei cu lipsuri să recupereze ritmul.
Poți da teme elevilor direct din aplicație. Aceștia vor primi notificare în contul lor cu sarcinile ce trebuie rezolvate și timpul limită.
Testezi elevii direct din aplicație. Nu trebuie să mai corectezi pentru că nota este calculată automat pe baza baremului.
Pe lângă materialele deja existente în aplicație, poți crea propriul tău conținut, exerciții și teste, disponibile doar elevilor tăi.

Ca părinte:

Urmărești în timp real pe aplicație evoluția, sarcinile și activitatea copilului tău.
Primești instant notificări pe SMS sau email cu notele obținute în aplicație, cu temele nou adăugate sau nerezolvate.
Citești observațiile notate de profesori și comunici cu aceștia.

Se spune că cea mai bună modalitate de lucru este aceea pe care o vei folosi. Cu avantajele dar și dezavantajelele oferite de aceste noi tehnologii în evaluarea didactică, importantă rămâne plusvaloarea adusă procesului didactic. Produsele elevilor sunt cea mai bună dovadă a calității educaționale, iar creativitatea pe care tehnologia îți permite să o exprimi îmi dă impuls pentru folosirea și pe viitor a evaluării online.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *