Orice cadru didactic știe ce rol joacă evaluarea în învățare. Dar abia acum învățăm ce rol are evaluarea în învățământul la distanță, realizat online. Evaluarea se referă la performanța copilului/ elevului; ne ajută să decidem dacă elevii învață și unde este necesară îmbunătățirea acestei învățări. În același timp, evaluarea se referă la un proces sistematic de determinare a valorii programului; ne ajută să stabilim dacă o activitate/ lecție este eficientă și ne informează despre eforturile noastre de proiectare.
Evaluarea trimite copiilor preșcolari un mesaj puternic și le poate influența învățarea, le poate orienta nivelul efortului pe care sunt dispuși să-l depună, mai ales că în mediul online e mult mai greu să fie observați și coordonați. .Așadar, provocarea este de a proiecta sarcini de evaluare care să fie atractive și relevante pentru copii, și care să nu le dea impresia că sunt interogați.
Pentru început, trebuie să identificăm scopul evaluării. și rezultatul evaluării. E foarte important să știm ce informații va furniza evaluarea, și cum vor influența rezultatele proiectarea, și predarea viitoare. Apoi, putem selecta tipurile de evaluare care sunt adecvate sistemului online. Evaluarea la grădiniță este un instrument utilizat pentru a aduna și a oferi educatorilor, părinților și familiilor informații critice despre dezvoltarea și creșterea copilului. Este un proces de colectare a informațiilor despre un copil, de revizuire a informațiilor și apoi de utilizare a informațiilor pentru a planifica activități educaționale la un nivel pe care copilul îl poate înțelege și de la care poate învăța. Când educatorii fac o evaluare, observă un copil pentru a obține informații despre ceea ce știe și ce poate face.
Dar ce se întâmplă dacă evaluarea trebuie făcută online? Se reduc mult posibilitățile clasice, dar se deschid altele, de genul aplicațiilor și programelor, desigur adaptate nivelului de vârstă. Dificultatea principală este cea legată de specificul activităților cu preșcoalrii, care necesită în permanență prezența și supravegherea unui adult, precum și îndrumare în activitate. Mai mult, va trebui ca acești adulți- substituenți ai educatoarei – să fie disponibili și mai ales să dețină cunoștințele digitale minime necesare realizării activităților sau evaluărilor sub forma aplicațiilor/ programelor. Și acest lucru nu e deloc simplu ! Evaluările în sistem online constituie de fapt un instrument excelent de partajat cu părinții, astfel încât aceștia să poată urmări progresul copilului, să înțeleagă punctele forte și provocările copilului lor și să planifice modul în care pot contribui la procesul educațional.
Evaluarea oferă educatorilor, părinților și familiilor informații critice despre dezvoltarea și creșterea copilului, în toate domeniile de dezvoltare: cognitive, fizice / motorii, limbaj, social-emoționale și atitudini și capacități de învățare.. Metodele de evaluare a copiilor pot fi informale (efectuarea de observații, colectarea de date și lucrările copiilor pentru portofolii, ) și formale (folosirea instrumentelor de evaluare, cum ar fi fișele de muncă individuală, lucrările artistico- plastice/ practice, înregistrări audio/ video -în cazul preșcolarilor. Ambele metode sunt eficiente și pot ajuta la informarea educatorilor și a părinților despre progresele unui copil. În mediul online, evaluarea formală capătă pondere mai mare, datorită timpului redus de interacțiune directă / lipsei de interacțiune cu profesorul. Observațiile pot fi făcute cu o intruziune minimă sau deloc în activitățile copiilor. Educatorii pot observa în mod regulat fațetele dezvoltării, inclusiv dezvoltarea intelectuală, lingvistică, social-emoțională și fizică, doar prin intermediul lucrărilor copiilor, înregistrărilor ( video/ audio) puse la dispoziție de părinți sau scurtelor secvențe live, dacă este posibil.
Portofoliile pot fi un instrument important pentru a facilita un parteneriat între profesori și părinți, în situația în care activitățile se desfășoară online. Participarea părinților îi integrează pe aceștia în procesul de evaluare. Părinții care sunt încurajați să-și observe și să-și asculte copilul pot ajuta la detectarea și vizarea unor etape importante și comportamente în dezvoltarea copilului lor.
Criza sanitară actuală a oferit învățării la distanță platforme educaționale diverse, precum și câteva aplicații pentru evaluări la nivel preșcolar, dar pentru educatorii care promovează abordări bazate pe jocuri sau proiecte, distanța poate fi o piedică serioasă. Preșcolarii se bazează foarte mult pe deschiderea către jocul liber, prin care își dezvoltă abilități sociale și emoționale fundamentale, funcționare executivă și abilitățide învățare. Chiar dacă și în mediul preșcolar s-a trecut la învățarea la distanță, este esențial ca aceste principii de bază să rămână. Este posibil să se lucreze cu familiile pentru a stabili o învățare bazată pe joc, centrată pe copil, care trece dincolo de interacțiunea cu un ecran. Întâlniri scurte, de maxim 30 minute, între educatori, părinți și copii sunt modalități eficiente pentru a oferi tuturor posibilitatea să se exprime. Desigur, fără constrângeri, participarea fiind voluntară. Pentru a realiza o evaluare eficientă chiar și la distanță, putem ruga familiile să trimită fotografii sau videoclipuri cu jocurile copiilor. În timpul ședințelor grupurilor mici, afișăm aceste fotografii sau videoclipuri, astfel încât vocile copiilor să fie auzite și profesorii să nu fie singurii lideri ai discuțiilor la distanță.
La fel de important este să oferim alternative timpului petrecut în fața ecranelor: copiii cu vârsta cuprinsă între 2 și 6 ani sunt încă în etapa preoperatorie și este inadecvat din punct de vedere al dezvoltării să ne așteptăm ca învățarea lor să fie în întregime bazată pe ecran. E nevoie de mișcare, de dans, de activități artistico- plastice, muzicale, practice, de învățare prin joc și manipularea obiectelor.
Dar mai presus de toate, trebuie să înțelegem că valorile anterioare ale succesului nu se mai aplică. Succesul se măsoară în participare și zâmbete. Dacă copiii sunt dezinteresați în timpul unei întâlniri virtuale, trebuie să ne amintim că sunt mici și acest lucru este nou pentru toată lumea. Dacă prezența generală scade, putem contacta familiile pentru a afla de ce au nevoie și putem încerca adaptarea programului. În mod cer, trebuie să trecunoaștem că nu putem fi exact ceea ce trebuie pentru toată lumea, chiar dacă facem tot posibilul. Indiferent de vârsta unui elev, profesorii trebuie să-i evalueze progresul în mod regulat. Cu toate acestea, evaluarea preșcolarilor poate fi mai dificilă decât evaluarea elevilor mai în vârstă, deoarece preșcolarii nu pot citi evaluările scrise tradiționale și pot avea probleme cu concentrarea suficient de lungă pentru a finaliza o evaluare verbală cu profesorul.În plus, e nevoie de prezența unui adult lângă ei. Evaluarea preșcolară adecvată continuă este o componentă importantă a oricărui program de calitate pentru copilăria timpurie. Copiii mici trebuie întotdeauna evaluați într-un cadru natural în timp ce fac lucrurile pe care le fac în fiecare zi, dar acest lucru devine aproape imposibil în mediul online, pentru că ei depind exclusiv de disponibilitatea părinților/ adulților.
Lucrul online cu instrumente de evaluare preșcolară nu este ușor la început. Pare uneori copleșitor.. Este nevoie de mult timp să știm ce să căutăm în scopuri de evaluare. Un instrument excelent este înregistrarea digitală a fiecărui copil în diferite momente ale zilei. (aceste înregistrări pot fi salvate într-un dosar pentru fiecare copil de pe computerul grupei/ personal). Avantajul înregistrărilor este că le putem urmări mereu pentru a vedea diferite aspecte vizate în evaluare. Desigur, informațiile personale ale copiilor (inclusiv imagini și înregistrări) trebuie să fie strict confidențiale.
Esențial este să fim conștienți de scopul evaluării copiilor și de schimbările care s-au produs în actul educațional, sub toate aspectele. Totodată, trebuie să acceptăm că este posibil ca schimbările să nu fie temporare, ci să constituie punctul de plecare pentru noi abordări, noi metode, noi stiluri. Oricum ar fi, profesorii au datoria de a se adapta primii și de a nu abandona . Menirea noastră a fost, este și va rămâne educația noilor generații!
AUTOR: PROF. ÎNVĂȚĂMÂNT PREȘCOLAR MUNTEAN VIRGINIA INSTITUȚIA: GRĂDINIȚA CU P.P. ”MICUL PRINȚ” NR. 22 BRAȘOV
26
ian.