TEHNICI DE EVALUARE ONLINE LA LIMBA ENGLEZA

AUTOR: PROF LAZARIC ANCA-LIMBA ENGLEZĂ ŞCOALA GIMNAZIALA ŞTEFAN CEL MARE BISTRITA

Evaluarea este, din punctul meu de vedere, cel mai solicitant aspect al procesului instructiv-educativ. Să predai e simplu, dacă îți place ce faci. Învățarea este responsabilitatea elevului, mai mult decat a profesorului. Dar evaluarea este responsabilitatea profesorului în totalitate. Pentru reuşita acesteia, trebuie să asigure cele 3 caracteristici esențiale ale evaluării: să fie continuă, completă și corectă.
Evaluarea didactică modernă este o evaluare formativă, axată pe proces. Ea este dinamică, flexibilă și asigură reglarea din mers a activității educaționale. Toate aceste principii simple funcționează perfect în mediul educațional din cadrul unei clase fizice. Dar ce se întâmplă, dacă suntem nevoiți să realizăm o evaluare în mediul digital? Cum se pot asigura profesorii că este transparentă și reflectă adevăratul potențial al elevilor?
În mediul online instrumentele clasice, tradiţionale de evaluare îşi pierd din relevanţă. Porbele tradiţionale de evaluare pot fi păstrate, sau nu în mediul online.

Pentru probele scrise, mediul online nu este potrivit. Acestea pot fi înlocuite cu succes de teste online, cu variantă de verificare. În acest caz evaluarea poate fi realizată atât de către profesor, câtşi de către elev. Testele scrise tradiţionale nu mai sunt aplicabile. Există o gamă foarte variată în mediul online de testări deja pregătite (gen quiz, alegere multiplă etc)care au varinată de verificare. Este de menţionat faptul că profesorul poate crea el însuşi astfel de instrumente de evaluare pe are să le posteze pentru elevii săi.
Putem de asemenea evalua lucrări scrise ( eseuri de diferite tipuri). Mediul de transfer online permite trimiterea, corectarea, evaluarea, feedback -ul pentru astfel de lucrări.
Probele orale pot fi utilizate fără probeleme. Elevul evaluat îşi poate expune răspunsul în timpul comunicării audio-video, pe platforme de genul Skype, Zoom, Meet. Putem de asemenea să evaluăm online prin proiecte şi referate.
Proiecte realizate în powerpoint sau prezi pot fi încărcate direct pe platformele mai sus amintite. Proiecte realizate pe fundal palpabil, gen carton, hârtie pot fi pozate sau filmate, încărcate pe platforme precum google classroom, chiar postate pe email, pentru a fi evaluate ulterior de către profesor.

La disciplina limba engleză, evaluarea online poate cuprinde multe forme şi metode. Dintre acestea, de mare utilitate sunt următoarele:

teme scrise;
participarea la discuţii online;
eseuri;
publicarea lucrărilor/prezentărilor elevilor;
quiz-uri şi întrebări online;
activităţi experienţiale, cum ar fi jocul de rol;
teme colaborative;
dezbateri;
portofolii;
revizuiri;
examene online (chiar cu carte deschisă, structurate, cronometrate)

Evaluarea este un proces foarte complex, fie ea “în clasă” sau online. Demersul evaluării trebuie să conducă spre autoevaluare. Acest lucru depinde mult de creativitatea, flexibilitatea şi disponibilitatea cadrului didactic de a îndruma elevul spre autoevaluare corectă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *