EVALUAREA ONLINE, O NOUĂ PROVOCARE

AUTOR: PROF. RADU LAURA ELENA ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 2 „DIACONU CORESI” BRAȘOV

Evaluarea joacă un rol important în procesul de învățare, este esențială pentru procesul de certificare, iar, dacă este cuprinsă într-o sarcină sau exercițiu autentic de învățare, poate fi parte din experiența învățării.
 Evaluarea online a crescut în popularitate deoarece se crede că va ajuta la administrarea unui volum mare de notare și administrare.
 Experiența actuală ne ajută să înțelegem că tehnologiile sunt instrumente de aplicat cu atenție și în mod adecvat. Provocarea pentru profesori constă în faptul că se îndepărtează de noțiunea de evaluare ca document Word, adică de la simpla foaie de hârtie și se îndreaptă spre noțiunea de evaluare ca un document electronic și în utilizarea tehnologiei pentru a-i ajuta pe elevi să devină autonomi în învățare.
Integrată procesului de instruire, evaluarea asistată pe calculator capătă o extindere din ce în ce mai mare în rezolvarea de probleme care îi pun în dificultate pe elevi. Acest tip de evaluare permite studiul pe bază de experiență care, asociat cu utilizarea materialului imprimat pe calculator, îi oferă elevului un mod interactiv de construire și asimilare a noilor cunoștințe, concomitent cu posibilitatea de a verifica dacă ceea ce a învățat este corect sau nu.
Voi prezenta, în cele ce urmează, câteva instrumente (aplicații) care pot fi utilizate în evaluarea elevilor.
Wordwall este o aplicație în care se pot crea multiple activități interactive pentru elevi: fișe de lucru, chestionare, jocuri de cuvinte, identificarea unor cuvinte lipsă. Înregistrarea se poate face prin contul Google sau Facebook.
LearningApps este o platformă cu ajutorul căreia se pot crea fișe de lucru, activități interactive, teste și altele. Platforma oferă posibilitatea de a căuta exerciții selectate pe discipline, de a indica grupurile cu care se lucrează și de a salva materialele create.
Hot Potatoes include cinci aplicații care pot crea exerciții pentru Word Wide Web:

JCloze – crează exerciții de completare a spațiilor libere
JCross – crează cuvinte încrucișate care pot fi completate online
JMatch – crează exerciții de asociere sau ordonare
JMix – crează exerciții de ordonare a cuvintelor în propoziție
JQuiz – crează exerciții bazate pe întrebări

Plickers este o aplicație online, un instrument de evaluare, o modalitate rapidă și
simplă de a verifica cunoștințele elevilor. Poate fi utilizată cu succes în evaluarea predictivă, formativă, sumativă. Cu ajutorul videoproiectorului sunt proiectate întrebările și variantele de răspuns ale testului creat de profesor prin intermediul aplicației. De acestă dată, elevul nu mai folosește creionul și foaia de hârtie, nu ridică mâna pentru a da răspunsul și nici nu utilizează un dispozitiv electronic. El va răspunde la întrebări prin ridicarea unui card personal și cu formă unică, descărcat din aplicație, printat și care, pentru fi mai rezistent, poate fi țiplat.
Fiecărui elev îi este atribuit un card unic “Plickers”, care are o imagine alb-negru similară unui cod QR. Literele A, B, C și D, corespunzătoare variantelor de răspuns, sunt scrise într-un format mic, pentru a asigura confidențialitatea, pe fiecare latură a cardului. În timpul lecției, profesorul afișează câte o întrebare cu 2–4 variante de răspuns sau cu răspuns Adevărată/Fals. Elevii își rotesc cardurile Plickers pentru a indica răspunsul pe care ei îl consideră corect.
Cu ajutorul telefonului mobil, pe care este descărcată aplicația, profesorul scanează cartonașele ridicate de elevi. În timp real, pe imaginea proiectată pe ecran toți elevii pot să vadă ce răspunsuri s-au dat, iar la finalul testului, fiecare copil știe întrebările la care a răspuns corect și cele la care a greșit.
Elevii sunt antrenați astfel în procesul de evaluare, fiind atenți dacă au fost scanate cardurile personale și dacă răspunsurile lor au fost afișate. Ei sunt încântați de acest mod nou de evaluare care implică tehnologia, iar răspunsurile date și corectate în timp real îi determină să se concentreze asupra evaluării și să o trateze cu mai multă responsabilitate.
Profesorul nu mai corectează teste în afara orelor deoarece, la finalul evaluării, aplicația afișează pentru fiecare participant la test răspunsurile corecte și pe cele incorecte (acestea fiind marcate distinct prin culoarea roșie). De asemenea, fiecare elev poate să primească o fișă individuală cu răspunsurile date, astfel încât să se poată realiza autoevaluarea și autocorectarea, direct în clasă.
Un avantaj este și faptul că aplicația oferă reprezentări grafice cu răspunsurile elevilor, iar primele trei întrebări care au primit cele mai slabe răspunsuri din partea elevilor sunt afișate, astfel că profesorul poate să-și facă o imagine asupra elementelor ce trebuie revizuite în perioada imediat următoare.
Aplicația permite centralizarea răspunsurilor elevilor sub formă tabelară și arhivarea acestora. Stocarea rezultatelor elevilor la teste și interpretarea grafică a acestora facilitează crearea unei baze de date cu informații referitoare la nivelul lor de pregătire și oferă o perspectivă de ansamblu pe o perioadă mai lungă de timp.
În ceea ce privește editarea testelor, aceasta se face sub forma seturilor de întrebări, ușor de realizat, sub forma unor slide-uri pe care se pot pune și imagini. Slide-urile pot fi editate, mutate, puse în ordinea dorită, șterse, modificate, prin operațiuni simple și vizibile.
 Utilizarea aplicației Plickers în evaluare oferă, pe lângă obiectivitate, și un feed-back imediat atât elevilor cât și profesorului. Elevii au astfel posibilitatea de a conștientiza ce parte a lecției stăpânesc mai puțin, iar profesorul poate proiecta mult mai rapid activitățile de reglare.
Folosirea aplicației oferă elevilor posibilitatea dezvoltării perspicacității, atenției distributive, reduce stresul și conduce la evitarea rutinei și monotoniei.
 
 
 BIBLIOGRAFIE:
• Nicola, Ioan, Pedagogie școlară, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1980.
• http://educate.intel.com/ro/AssessingProjects/OverviewAndBenefits/
• https://get.plickers.com/
 
 
Quizizz este o aplicație de evaluare a cunoștințelor ce presupune prezența unor avatare amuzante, tabele, teme, muzică, meme-uri. Aplicația poate fi accesată de pe telefon, laptop, tabletă sau computer.
Pentru accesare folosim adresa quizizz.com care ne va conduce la interfața aplicației. În partea stângă găsim meniul care prezintă următoarele facilități:
• crearea unui test;
• căutarea unor teste create anterior;
• vizualizarea rapoartelor;
• conține colecții cu testele create sau salvate de la alți colegi;
 conține clase create sau importate de pe Classroom;
• conține domenii (pentru profesorii care predau mai multe discipline sau care predau la mai multe clase).
Pentru a crea un test, se va selecta butonul „Create” din partea stângă a meniului apoi puteți alege să importați întrebările sau să creați singuri întrebările. Pentru aceasta veți selecta „New question” și vor apărea tipurile de întrebări pe care le putem folosi, astfel:
1. Multiple choice (alegere multiplă) – deși se pot oferi mai multe variante, elevul trebuie să aleagă un singur răspuns;
2. Checkbox (casetă de bifat) – presupune crearea unei grile cu mai multe răspunsuri corecte;
3. Fill-in-the-Blank (completează) – elevul trebuie să completeze enunțul lacunar, având variantă de verificare;
4. Poll (sondaj)
5. Open-Ended (răspuns deschis) – elevul nu poate verifica dacă răspunsul oferit este cel corect.
Folosind instrumentul Wordwall, putem crea cu ușurință un set de întrebări pe care să le folosim în cazul predării sincrone sau asincrone. Aceste tipuri de teste le putem folosi ca warm up (încălzire) sau la finalul lecției, pentru a asigura feed-back-ul. Toți elevii vor fi implicați într-o mod interactiv în rezolvarea testului.
Jocurile/ testele create le putem distribui elevilor noștri, dând clic pe butonul „Partajează”.
Quizlet este o altă aplicație cu ajutorul căreia putem crea teste și pentru aceasta se accesează adresa următoare quizlet.com . Aici se pot crea în mod gratuit 8 teste.
După ce ne creăm cont, o să apară o nouă interfață și din bara de sus, vom selecta butonul „Create” și apoi „Set”. În continuare completăm titlul activității și descrierea cerinței, apoi în partea de jos introducem itemii și definițiile; se poate alege limba pentru a putea scrie cu diacritice.
După ce am completat cardurile, selectăm butonul „Create” și o să obținem link-ul pe care îl vom distribui elevilor, fie copiindu-l și adăugîndu-l în mesaj, fie folosind opțiunea „Share”.
 
WEBOGRAFIE:
* quizizz.com/
* wordwall.net/ro
* quizlet.com/
* learningapps.org/
* en.wikipedia.org/wiki/Hot_Potatoes

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *