EVALUAREA ONLINE-AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE

AUTORI: PROF. ANDREI DANIEL, ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 1 BOLINTIN VALE, JUD. GIURGIU

 Ȋn contextul actualei pandemii, foarte multe cadre didactice au făcut eforturi fantastice să nu piardă legătura cu elevii, să nu rămână în urmă, să-i țină conectați la viața școlară. La rândul lor, mulți părinți s-au trezit cu copiii acasă, fiind nevoiți să lucreze și ei de acasă, să împartă camerele, laptopurile, timpul și energia mentală. Și vorbesc aici de situația fericită, a celor care nu și-au pierdut jobul, care au mai multe camere pe care să le împartă, au curent și internet. Nu toți am fost eroi, am mai dat-o și în bară câteodată, important este că după ce ne-am dezmeticit, să acceptăm că nu putem controla toate lucrurile și să vedem ce putem face, fiecare în situația lui, ca să meargă lucrurile mai bine, măcar în aria noastră de influență.
 O Românie întreagă și, chiar, o planeta întreagă a fost forțată să-și educe copiii online. Cu mari eforturi: cu profesori îndemnați să-și reorganizeze sistemul de predare, evaluare, cu părinți nevoiți în a susține și partea educativa și cea administrativa a oricărui „cuib”, cu elevi care aveau mai nou, școala într-un laptop sau calculator.
 Tehnologia nu e magie, nu rezolvă nimic fără noi. Da, trebuie să muncești mai mult la început, dar la orice început trebuie să muncești mai mult. În plus, găsirea echilibrului potrivit între tehnologie și pedagogie nu este un lucru ușor. Nici în viața reală, nici în realizarea episoadelor.
 Ȋn cee ace priveste evaluarea online, se schimbă, evident, faptul că nu mai există interacțiunea nemijlocită și asta influențează toate procesele de învățare, nu doar modul în care facem evaluare formativă. Unul dintre factorii care influențează semnificativ învățarea este relație pe care profesorul a stabilit-o cu elevii. Elevii învață mai bine dacă au o relație bună cu profesorii lor, există studii clare care arată acest lucru. Ei bine, acum profesorii trebuie să se bazeze în mare măsură pe relația pe care au stabilit-o deja cu elevii și să aibă grijă să nu o piardă. Sunt profesori care nu au luat deloc legătura cu elevii sau au făcut-o prin intermediul părinților. În afară de aspectele legate strict de eficiența unei astfel de abordări pentru eficiența predării materiei respective, pierderea cea mai mare este la nivel de relație cu elevii. Revenind la evaluarea formativă, poate că ea devine cu atât mai importantă în condițiile învățării online, pentru că ajută la păstrarea unei relații constante cu elevii, ne ajută să știm în permanență în ce ape se scaldă. Ca orice relație, dacă nu o hrănești consecvent, se atrofiază și dispare, iar apoi este mult, mult mai greu de restabilit.
 Testarea online poate fi utilizată pentru realizarea diferitelor activităţi didactice de examinare, evaluare sau autoevaluare, colectarea de statistici privind gradul de asimilare a cunoştinţelor, feedback operativ, comunicarea cu cei examinaţi, etc
 Profesorii constată avantajele și dezavantajele în aplicarea testelor online:
 Avantaje: permite oricărui evaluator realizarea unor teste cu maximă precizie şi profesionalism în doar câteva minute, utilizând colecţii profesionale de itemi, elaborate, permite monitorizarea rapidă a progresului unui număr mare de cursanţi; utilizarea unor bănci de teste, cu mixarea întrebărilor şi răspunsurilor care pot preveni copierile la examene; includerea unui număr mare de diverse tipuri de întrebări într-un test, acoperind mai bine materia studiată, pentru profesori și elevi: adaptare la nivelul elevilor – ușor, mediu, greu; rapiditate în interpretare; motivare pentru studiu individual; posibilitate de rezolvare pentru a 2-a oară a testului; formare și dezvoltare competențe IT; utilizarea telefonului mobil în cadrul procesului educațional; învățare unii de la alții, monitorizarea momentului în care s-a realizat rezolvarea, imposibilitatea comunicării elevilor între ei chiar dacă au același tip de test, etc.)
 Dezavantaje: limitarea posibilităţilor de testare a abilităţilor, accentul fiind pus pe memorare şi recunoaştere; costuri ridicate în faza iniţială; cunoştinţe suplimentare în zona de informatică; limitările sistemelor computerizate privind itemi deschiși şi altele. atribuire de răspunsuri la întâmplare de către elevi, timp pentru elaborarea testelor și transmiterea către elevi, imposibilitatea modificării unor itemi în cadrul testelor create de către alți autori, elevi care nu au mail sau telefon.
 
 
BIBLIOGRAFIE:

Adăscăliţei, A., Instruire asistată de calculator: didactică informatică, Polirom, 2007.
Cristea, V., Iosif, G., Marhan, A., Niculescu, C., Trăuşan-Matu, Ş., Udrea, O., Sisteme inteligente de instruire pe Web, Editura Politehnica Press, Bucureşti, 2005.
Dobre, I., Studiu critic al actualelor sisteme de e-learning, Referat, Academia Română, Institutul de Cercetări pentru Inteligenţă Artificială, Bucureşti, 2010.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *