În activitatea de grădiniță, mai cu seamă la nivelul I, nu se poate vorbi de o activitate online, propriu-zisă, ci activitatea se desfășoară asincron, deoarece particularitățile de vârstă nu permit activitatea sincron.
Am încercat să creez mici joculețe interactive în aplicația „Wordwall” potrivite pentru vârsta de 3 / 4 ani, jocuri pe care le-am inclus fie în partea de evaluare a unei activități care se desfășoară față în față, fie în oferta activității zilnice din perioada în care instituția de învățământ este în scenariul roșu. Ceea ce pot folosi ca metodă de evaluare în activitatea față în față, cu observare directă și notare a răspunsurilor copiilor, în activitatea asincronă devine mai mult o consolidare sau, dacă introduc chiar și un chestionar, de exemplu, în vederea evaluării, rezultatele sunt mai greu de monitorizat.
Voi exemplifica în rândurile următoare:
La tema săptămânală „Fructele din țara noastră” am realizat jocul interactiv „Adevărat sau fals” pe șablonul „roata aleatoare”. În mijlocul roții am scris sarcina „Este adevărat sau fals?”. Enunțurile sunt scrise pe roata aleatoare. Pe rând, câte un copil sau acasă acesta apasă butonul „învârte”. Adultul citește enunțul din dreptul săgeții, copilul identifică enunțul ca fiind adevărat sau fals. Enunțurile afișate sunt:
Fructele conțin vitamine.
Prunele sunt legume.
Merele cresc în măr.
Merele cresc în păr.
Nucile sunt de culoarea roz.
Nucile au coaja tare.
Perele au miezul alb și zemos.
Perele sunt păsări care zboară.
Strugurii sunt dulci.
Strugurii au formă pătrată.
Fructele cresc în pomi, iar pomii în livadă.
Am experimentat, tot în aplicația „wardwall” chestionarul „Toamna”, după ce am parcurs temele legate de anotimpul toamna. Întrebările au fost următoarele:
Ce se întâmplă în anotimpul toamna?
Ninge.
Frunzele se îngălbenesc și cad din copaci.
Soarele strălucește cu putere.
Ce fructe se coc toamna la noi în țară?
Bananele;
Merele;
Portocalele.
Unde pleacă de la noi toamna păsările călătoare?
a)La mare.
b) La munte.
c) În țările calde.
4. Cum ne îmbrăcăm toamna?
a) În tricou și pantaloni scurți.
b) În costum de baie.
c) Cu geacă sau pelerină de ploaie.
5. Ce fac în anotimpul toamna copiii?
a) Culeg ghiocei.
b) Înoată în mare.
c) Adună castane.
6. Ce legume se coc toamna la noi în țară?
a) Ardeii.
b) Prunele.
c) Perele.
Un alt joculeț interactiv creat de mine este jocul „Culorile” pentru tema săptămânală „Săptămâna colorată”, creat sub formă de chestionar. Apare, pe rând, o câte o imagine reprezentând: o căpșună, soare, o floare de nu-mă-uita, o portocală, niște frunze, afine. Sarcina este: „Alege și denumește culoarea potrivită”.
Aceste joculețe sub formă de chestionar pot indica cu mai multă acuratețe răspunsurile corecte ale copilului; acestea apar afișate după ce au parcurs toate întrebările. Acestea pot fi jucate individual sau în competiție cu alți colegi de grupă. Jocurile pot fi jucate fără ajutorul părintelui când conține doar imagini și doar cu ajutorul părintelui pentru a citi sarcinile când sarcinile sunt enunțate în scris. După ce am creat primul chestionar „Toamna”, am descoperit acest aspect și am realizat chestionarul „Culorile” care dă o mai mare autonomie copiilor atunci când îl joacă.
Sigur că, așa cum am spus și cu alte ocazii, niște cursuri de inițiere și dezvoltare a acestor abilități de folosire a tehnologiei și aplicațiilor sunt bine-venite și imperios necesare.