Evaluarea– atât cea sumativă cât şi formative, oferă informaţii despre progres şi ghidează învăţarea de aceea joacă un rol important în procesul de învăţare. Evaluarea este esenţială pentru procesul de certificare şi rezultatele sunt utilizate în mai multe feluri pentru a măsura evoluţia şi succesul elevilor, profesorilor, cursurilor sau ale instituțiilor.
Datorită importanţei evaluării, s-au dezvoltat diferite tipuri ale acestui tip de proces. Aceasta, în special când este cuprinsă într-o sarcină sau exerciţiu autentic de învăţare, poate fi în aceeași măsură parte din experienţa învăţării. Evaluarea online a crescut în popularitate deoarece se crede că va ajuta la administrarea unor volume mari de notare şi adminstrare.
Cu ajutorul calculatorului, evaluarea le oferă, atât profesorilor cât şi elevilor, o mare diversitate de modalităţi. Tehnologia stimulează interesului elevilor și astfel se folosește un mod interactiv de testare a cunoștințelor. Această metodă economiseşte timpul şi implică o evaluare obiectivă. De asemenea, e necesară folosirea unor resurse de care nu orice școală dispune.
Pentru ca un examen online să fie cât mai autentic, o soluție de e-learning trebuie să poată pună la dispoziția creatorului următoarele funcționalități esențiale:
definirea și gruparea întrebărilor pe categorii; dispunerea aleatorie în test a întrebărilor și variantelor de răspuns; programarea testelor la anumite intervale orare; limitarea timpului pentru execuția unui test în funcție de numărul de întrebări și de nivelul de dificultate, validat în prealabil; închiderea automată a unui test și salvarea rezultatelor la expirarea timpului alocat; limitarea posibilității de întoarcere la întrebările anterioare; punctaj diferit pe tipuri de întrebări și nivel de dificultate; posibilitatea de reluare a testului de la întrebarea, momentul în care s-a întrerupt accesul online la test, din varii motive dependente sau nu de platformă sau evaluat; protejarea accesului cu o parolă comunicată pe alte canale (eventual într-o sesiune Skype sau alt instrument în care să se asigure prezența studenților); limitarea accesului la rezultatele testului până la finalizarea participării tuturor participanților la proces.
Pentru probele orale se poate folosi comunicarea video-audio unu la unu, sau pur și simplu camerele web în grupurile de Meet, Skype sau Zoom, în care elevul să poată expune răspunsul la o întrebare sau o lecție învățată.
Învățarea – și evaluarea structurate și organizate, cu utilizarea media, poate oferi elevilor o serie de opțiuni, însă trebuie să predomine ceea ce doriți ca elevii să vă arate că știu și ceea ce aceștia au învățat să facă? Experiența din acest moment ne ajută să înţelegem că tehnologiile sunt instrumente de aplicat cu atenție și în mod adecvat. Marea provocare pentru profesori este să se îndepărteze de noțiunea de evaluare ca document Word, adică de la simpla înlocuire a unei bucăți de hârtie cu un document electronic să folosească tehnologia pentru a-i ajuta pe elevi să devină independenți în învățare.
Metode și tehnici de evaluare online:
– Google Classroom: plantformă pe care se pot trimite teme către elevi – Meet video chat aplicație pentru interacțiunea cu elevii; pot fi corectate temele și poate fi oferit feedback direct fiecărui elev, se poate crea o fereastră de comentarii pentru feedback mai facil pe baza celor mai frecvente comentarii pe care le oferiți elevilor etc.
– Google Jamboard este un mod de vizualizare foarte facil al unor răspunsuri scurte – toți elevii pot vedea toate răspunsurile date pe post-it-uri virtuale.
– Google Forms permite conceperea unor formulare care pot fi utilizate pentru a obține feedback, pentru a trimite confirmări de participare la un eveniment, dar și pentru a crea teste scrise. Serviciul permite profesorului să includă imagini sau video pentru interpretare sau ca material de reflecție pentru elev. Elevii pot primi atât întrebări deschise, cât și închise, cu mai multe variante de răspuns, sau nu. Funcția Quiz permite, pe mai departe, oferirea de feedback prompt. Elevii pot afla imediat dacă la un test cu răspunsuri la alegere au răspuns corect sau nu.
– Kahoot – baza pedagogică a acestei aplicații este că elevii devin „profesori”, construind ei înșiși itemi de teste.
– Wordwall – mai multe tipuri de activități potrivite pentru evaluare, mai ales la învățământul primar: teste, meciuri, jocuri de cuvinte, diverse activități personalizate.
CADRU DIDACTIC, CIMPEANU DANIELA
26
ian.