EDUCAȚIA VAZUTA PRIN CAMERA WEB

CRISTESCU OLIMPIA

În domeniul educaţiei, tehnologiile informatice au prin aripi, iar dezvoltarea Internetului a determinat diversificarea ofertei educaţionale, apărând noi tipuri de cursuri, instituţii şi platforme online care vin în ajutorul elevilor.
Evaluarea online este o metodă care răspunde unor situaţii speciale care ne trimit departe de școală, mai ales că poate fi aplicată pe oricare dintre cele trei forme ale evaluării tradiţionale: iniţială, continuă şi cumulativă.
Cea mai frecventă și eficientă punere în practică a evaluării online este reprezentată de testele tip chestionar. Acestea pot presupune răspunsuri de tip „da”/”nu” („adevărat”/”fals”) sau selectarea uneia sau mai multor variante corecte, asociere de imagini și texte, sau întrebări cu răspuns deschis.
Astfel, evaluarea online prin teste de tip chestionar este o metodă ce poate fi aplicată indiferent de materie şi provoacă elevii să aibă o atenţie sporită pentru a face alegerile sau completările corecte, în acelaşi timp creându-le o imagine de ansamblu asupra materiei. În contextele online, implicarea este absolut esențială și aceste instrumente trebuie să creeze o interacțiune umană mai profundă și mai semnificativă.
Produsele elevilor sunt cea mai bună dovadă a calității educaționale, iar creativitatea pe care tehnologia îți permite să o exprimi este ceva despre care profesori din diverse colțuri ale lumii vorbesc în mod constant într-un sens pozitiv.
 ,,Oricât de performant sau prietenos ar fi o aplicație de evaluare on-line, aceasta nu poate înlocui pe deplin multiplele acțiuni ale feedback-ului învățării, acțiuni inițiate prin microdeciziile educatorului”.
Marea problemă care apare în intermediul evaluării de la distanță este probabilitatea mult peste medie de coruptabilitate. Ce vreau să spun prin asta, mai concret, este că nu există neapărat o modalitate complet funcțională de a asigura că elevii nu copiază unii de la alții, sau din alte surse. Considerând că unicul scop al unei testări este de a evalua nivelul unui elev, pentru a încerca să luăm măsurile necesare astfel încât să-I ajutăm să ajungă la nivelul maxim pe care le este posibil să-l atingă.
Dacă testele nu ne mai reflectă competența copilului, atunci existența lor teoretic rămâne fără scop. Probabil singura soluție este să renunțăm la o notare în catalog, astfel încât să nu mai știe nimeni dacă ai luat 10 sau 1, atât timp cât suntem online. Astfel, elevii vor realiza că nu îi ajută cu absolut nimic să copieze, și vom putea avea o evaluare reală, care să ne ajute pe noi profesorii să ne împlinim scopul pe care ni l-am asumat atunci când ne-am ales această profesie.
Deși nu este perfectă, evaluarea în mediul online este o soluție alternative bună pentru momentele în care contextul mondial nu ne permite folosirea unor metode convenționale. Prin implicarea profesorilor, dar în aceași măsură a elevilor, evaluările online pot să servească drept un mijloc competent care să ajute profesorii să înțeleagă nevoile educaționale ale elevilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *