Eram eleva în clasa XI-a a Colegiului Pedagogic din Constanta, când am auzit pentru prima oara, la o lecție de limba română faptul ca doamna profesor se confesa, spunând că ar prefera să nu existe note. A fost anul în care am început să merg la bibliotecă, să studiez, să deschid ochii, urechile și mintea. Totul datorita acelei doamne profesor, și nu de frica notelor.
În Japonia nu exista calificative sau note în primii ani ai școlarității. Iar Japonia este departe… Probabil ca Romania are multe de învățat, iar modelele sunt multe și generoase.
Iată-ne în Romania anului 2020, anul pandemiei, cautând soluții de a evalua altfel copiii. De fapt, situația a fost atât de inedită încât nici nu stiam de unde să apucăm ițele predării – învătarii – evaluarii online, sa le descâlcim, astfel încat să nu bulversam elevii, nici părinții, nici pe noi.
Provocarea învatamantului hibrid a fost mare. O parte din elevi erau în clasă, ceilalți, cu ochișorii mari, așteptau lucruri interesante din partea doamnei, în fața ecranelor. Evaluarea în sistem hibrid mi s-a parut a fi foarte provocatoare. Cu cei din clasa, urmam calea știuta, cu evaluare formativa, prin diverse modalități, ori sumativa, prin celebrele teste. Totuși, ce era de facut cu cei de acasă? Am decalat inițial data la care au dat testele cele doua grupe, dar asta însemna renunț la o ora de predare / consolidare pentru fiecare test.
Timpul în pandemie pare sa treaca mult mai usor, iar eu nu puteam sa renunt la o ora per materie de fiecare data cand aveam de realizat evaluarea formativa. Ulerior, am dat teste clasice cu cei din clasă si am pregatit teste online, cu ajutorul Google forms, pentru cei din online. Am observat apoi, cât de greu este pentru bunici și părinți să îi lase să lucreze singuri, în ritmul propriu… Aceasta ar fi, din perspectiva mea, una dintre limitele evaluarii online. O alta limita ar fi aceea ca elevii de vârstă școlară mica nu sunt alfabetizați digital, în sensul dorit de noi. Nu puteam avea pretenția ca toți elevii să știe să se logheze pe Google Forms din prima încercare, să stie să completeze itemii de diferite feluri, să trimită testul, pe lânga a bifa răspunsurile bune. Mergem pe nisipuri miscatoare… O sursa de frustrare dar si de provocare, totodata, pentru aceasta perioada.
Modalitătile tehnice de evaluare sunt multiple. O sumedenie de site-uri, aplicatii, idei ne sunt la indemana. Trebuie sa avem rabdare cu noi și cu elevii noștri, să deschidem ochii către aceasta nouă eră digitală. Desigur că putem folosi teste sub forma unor chestionare (google forms), proiecte facute pe grupe (jamboard, powerpoint – ul de la Google), Wordwall ce ne susține cu diverse tipuri de jocuri folosite in cadrul evaluarii formative, Learningapps.com, pentru crearea de fișe. Problema zilelor noastre nu este ca nu avem cu ce lucra, ci a selecta ceea ce ni se potriveste noua si elevilor nostri.
Timpul ne va arata cât de bine am procedat în educarea acestei generatii de copii. Intentiile cu siguranță sunt bune, direcția pare sa capete contur, iar copiii, inteligenți si adaptabili ca întotdeauna, se obișnuiesc mai repede decât noi cu schimbarea.
CRISTINA CHIVULESCU, PROFESOR INVAȚAMANT PRIMAR ȘCOALA GIMNAZIALA NR 28 DAN BARBILIAN CONSTANȚA
26
ian.