Cu precizie putem afirma faptul că anul 2020 a adus foarte multe schimbări noi în învățământ, schimbări despre care în anii precedenți numai am vorbit ca o posibilă evoluție pe viitor. Începând cu martie atât profesorii cât și copii au trebuit să se adapteze unui nou sistem de învățământ. În prima fază cred că cu toții am sperat că acest lucru se va termina și în toamnă putem să începem un an nou școlar în circumstanțe normale, așa cum eram obișnuiți de mult.
Perioada de primăvară a trecut foarte greu când noi profesorii eram nepregătiți pentru a începe învățământul în condiții online de pe o zi pe alta. Nu aveam voie să trecem notele în catalog, numai cu acordul părinților. Cum nu eram pregătiți și mulți dintre noi nici nu știam cum să procedăm, am decis să folosim metodele complementare de evaluare, adică să observăm sistematic activitatea elevilor și să evaluăm perioada online într-un mod diferit față de cum obișnuiam să evaluăm în sălile de clasă.
Elevii au întâmpinat și ei dificultăți la fel ca și profesorii. Cum dintr-o dată fiecare profesor a început să trimită lecțiile plin diferite platforme, nici ei nu știau care sunt așteptările de la ei, care profesor ce dorește, ce se evaluează, ce trebuie învățat, citit, conspectat, trimis înapoi. Pe lângă toate acestea majoritatea profesorilor și elevilor s-au confruntat cu problema lipsei de echipament potrivit pentru ținerea orelor online. Totuși în pofida tuturor dificultăților am reușit să finalizăm anul școlar cu bine.
Anul școlar 2020 – 2021 părea să înceapă mai liniștit, cu elevii în sălile de clasă punând mult mai multă atenție pe igienă și securitate. Însă după o lună și jumătate se pare că școlile se închid din nou și învățământul va fi tot online. Totuși ce s-a schimbat din primăvară până în toamnă?
Putem spune că s-au schimbat foarte multe lucruri, chiar dacă suntem atacați aproape zilnic de părinții nemulțumiți care cred că nu facem suficiente lucruri pentru elevii noștri. După jumătate de an se poate spune că majoritatea școlilor s-au pregătit pentru învățământul online, se folosesc aceeași platforme de toți profesorii dintr-o școală, există niște reguli stabilite de direcțiune care trebuiesc respectate iar elevii știu foarte bine care sunt așteptările de le ei. Anul acesta se pot da note pentru activitățile online fără a cere acordul scris al părinților sau elevilor.
Evaluarea online se poate realiza în condiții asemănătoare ca și cele de la școală. Metodele de evaluare tradiționale sunt evaluarea orală și cea scrisă. Ambele evaluări se pot realiza cu ajutorul platformelor online, însă e drept că profesorul nu poate urmării dacă elevul folosește surse de inspirație sau nu. Platforma google classroom oferă posibilitatea de a trimite lecțiile, atașamentele cu toate explicațiile online. Google meet ne ajută să întrăm în contact direct cu elevii, iar google forms poate oferii suport pentru trimiterea testelor online.
Evaluarea orală se poate realiza în timpul orelor de google meet și din punctul meu de vedere funcționează chiar bine. Ca și la școală elevii în primele 5 – 10 minute a orei răspund din lecția sau lecțiile precedente. Profesorul poate întreba cu ușurință și elevul răspunde la întrebările profesorului. Pe lângă evaluarea cunoștințelor se pot evalua diferite prezentări sau proiecte. Google meet – ul oferă posibilitatea de a face prezentări unde elevii pot urmării activitatea colegilor de clasă. După o prezentare este foarte bine să întrebăm opinia colegilor de clasă, deoarece ei pot fi o oglindă înainte de notare. La fel este benefic ca și elevul să fie întrebat despre performanța dobândită, deoarece astfel el se autoevaluează și se reflectă asupra propriei-i performanțe.
Evaluarea scrisă se poate realiză în mai multe feluri. Tot prin platforma google classroom putem să încărcăm diferite exerciții care pot fi notate. Google classroom oferă posibilitatea să setăm data și ora până la care elevul trebuie să trimită exercițiul înapoi. Putem solicita proiecte, eseuri, fișe de lucru pe care elevul trebuie să completeze. În același timp putem crea și fișiere google forms. Acesta solicită mult mai mult timp, însă dacă folosim opțiunile oferite de acest formular petrecem mai puțin timp cu corectatul. În acest formular putem încărca diferite exerciții cum ar fi întrebări cu un răspuns scurt sau cu o descriere mai lungă, întrebări cu variante de răspunsuri unde elevul trebuie să bifeze răspunsul corect sau trebuie să răspundă într-un cuvânt. La opțiunile unde răspunsul trebuie să fie bifat se poate adăuga răspunsul corect și platforma corectează instant testul elevului. Acest tip de evaluare oferă profesorilor o posibilitate de verificare a cunoștințelor. La fel ca și la testele tradiționale care se dau la clasă și aici putem să includem un test care să aibă o parte obiectivă, una semi – obiectivă și una subiectivă. Putem atașa și poze cu texte de citit despre care elevii își pot exprima opiniile, pot răspunde clar la anumite întrebări.
În afară de platforma google mai există și alte platforme care sunt folosite de profesori. În funcție de decizia școlii și a profesorilor este ideal ca să se folosească aceeași platformă de toți profesorii școlii ca să fie cât mai ușor de urmărit pentru elevi. Singurul dezavantaj pe care-l întâmpină profesorul în evaluarea scrisă online este că elevul nefiind în școală în fața profesorului poate avea acces la resurse de inspirație și în anumite situații oferă un răspuns mult mai corect și elaborat decât ar fi scris la școală.
În contextul actual trebuie să ne adaptăm și la evaluarea online. Fiind conștienți de faptul că evaluarea online nu poate fi la fel de eficientă ca și evaluarea tradițională la școală, noi profesorii trebuie să găsim variantele de evaluare care sunt cele mai apropiate de cele din școală. Fiind primul an când lucrăm în acest sistem încă nu putem afirma cu certitudine care sunt variantele cele mai bune. Probabil pe parcursul acestui an școlar atât profesorii cât și elevii vor învăța multe lucruri noi despre educația online. Din punctul meu de vedere este esențial ca să încercăm să menținem nivelul de educație la acel standard la care am reușit să ridicăm în ultimii ani. Acest lucru nu este ușor și nu va fi ușor nici în continuare deoarece profesorii trebuie să se perfecționeze și programele școlare trebuiesc rescrise pentru învățământul online. Aflându-ne într-o reformă educațională sperăm că putem să ne adaptăm noilor cerințe, putem să facem față solicitărilor și putem menține nivelul de educație la standarde înalte.
CSEKE ZSUZSÁNNA LICEUL TEHNOLOGIC „JOANNES KAJONI” DIN MIERCUREA – CIUC
26
ian.