Termenul „ creativitate” se referă la procesele mentale care duc la soluții, idei, concepte, forme artistice, teorii sau produse unice şi noi.
Funcțiile creative sunt controlate de emisfera dreaptă. Scriitorii, de fapt toți artiştii, trebuie să-şi folosească ambele jumătăți ale creierului (emisfera dreaptă pentru a crea şi emisfera stângă pentru a organiza ceea ce au creat).
Toți avem o parte creativă a creierului, aşadar toti deținem potențialul creativității. Dar din cauza presiunilor vieții moderne şi a nevoii de specializare mulţi nu avem niciodată timpul sau oportunitățile necesare (şi nici nu suntem încurajați ) pentru a ne explora abilitățile latente, deşi majoritatea dispunem de suficient „ arsenal” pentru a realiza acest potențial.
Emisfera dreaptă, creativă şi intuitivă este capabilă să abordeze complexitatea; pe când emisfera stângă controlează limbajul, capacitatea de a judeca rațional şi studiile abstracte. Problema este de a determina aceste doua jumătăți de creier să transmită informații între ele şi să conlucreze, pentru că la mulți emisfera stângă este dominantă în mod posesiv.
Pentru a efectua orice fel de act creativ este necesar să vă încurajați emisfera dreaptă să înceapă să-şi reverse fluxurile cretive; cu alte cuvinte, să vă deplasați procesele mentale, chiar dacă numai temporar, de la emisfera stângă dominantă la emisfera dreaptă creativă.
Cum poate aşadar un individ predominat de emisfera stângă să-şi încurajeze emisfera dreaptă a creierului pentru a fi mai creativă? O modalitate ar fi să „ adormiți” această emisferă. Asta se poate întâmpla, de exemplu în călătoriile lungi cu trenul sau cu avionul. În asemenea momente țineți la îndemână un carnețel pentru a vă nota toate gândurile ce vă trec prin minte, indiferent cât de bizare sau aleatorii pot părea. Majoritatea ideilor sau intuițiilor apar întâmplător doar pentru o clipită.
În perioadele acestea de activitate cerebrală nu vă opriți pentru a evalua astfel de idei ca să decideți care sunt utile şi care nu. Evaluarea ideilor este o activitate a emisferei stângi şi pentru asta veți beneficia de timp suficient ulterior.
Cum transpunem însă în realitate ideile acestea nou găsite? Este nevoie să vă relaxați şi să „ adormiți „ creierul. Asta înseamnă să nu existe distrageri. Majoritatea scriitorilor se închid în izolare, fiindcă este unicul mod în care pot crea fără întrerupere. Deconectați telefonul, încuiați uşa camerei. Sunteți relaxat şi concentrat asupra sarcinii curente şi nu aveți niciun fel de gânduri negative față de ea.
Exercițiul 1
Acum sunteți gata să începeți.
Lasați pur şi simplu cuvintele să curgă la întâmplare atâta timp cât este nevoie. În această etapă nu este necesară nicio evaluare. Obiectul exercițiului este de a consemna idei creative pe hârtie şi de a extinde scânteia creativă originală care v-a apărut într-o perioadă de semisomn sau plictiseală.
După ce ați scris tot ce ați putut, începeți să citiți, apoi să recitiți, să mai adăugați câte ceva şi să vă extindeți diverse părți. În această etapă rescrieți, adăugați şi detaliați, dar continuați să generați idei noi creative.
Într-un final este timpul să „ treziți” emisfera cerebrală stângă. Acum va trebui să organizați tot ce ați pus pe hârtie. Acceptați că este un haos. Emisfera cerebrală stângă este acum în elementul ei.
Important este faptul că ați creat ceva ce probabil nu visați că ar fi posibil. O operă originală şi personală, provenită din propriile voastre idei creative şi intuiții.
Aşa cum se întâmplă în cazul multor altor sarcini, cei mai mulți dintre noi nu ştim de ce suntem în stare până nu încercăm să trecem la fapte. După ce am încercat, ştim în mod instinctiv dacă avem talent sau fler pentru activitatea respectivă. Apoi, dacă semnele sunt încurajatoare, trebuie să perseverăm. Prin cultivarea de noi activități în timpul liber şi prin urmărirea unor hobby-uri noi, toți avem posibilitatea să exploatăm potențialul unor zone adesea insuficient utilizate de creierul uman.
Exercițiul 2.
Exercițiul se bazează pe testul de abilitate divergentă conceput de Gestalt şi Jackson, care cere subiectului să numească cât mai multe utilizări diferite pentru obiecte cotidiene.
Vi se cere să numiți 12 utilizări pentru o cărămidă.
1………………………….
2………………………….
3………………………….
4………………………….
5………………………….
6…………………………..
7…………………………………
8………………………………….
9………………………………….
10……………………………….
11………………………………..
12…………………………………
Timp de lucru: 10 minute
Trebuie să respectați cu strictețe limita de timp impusă, altfel rezultatul va fi invalidat.
Evaluare- trimiteti on line răspunsurile ( mail sau platforma Kinderpedia).
Punctaj:
2 puncte pentru orice răspuns bun sau original;
1 punct pentru o încercare buna;
O puncte pentru răspunsuri complet nepractice;
0 puncte pentru orice răspunsuri antisociale de genul „ să sparg geamul cuiva”
Punctaj:
18-24 puncte _ extrem de creativ;
13-17 puncte_ foarte creativ;
7-12 puncte _ mediu.