Folosirea tehnologiilor moderne în grădiniță face parte din evoluţia naturală a învăţării şi sugerează o soluţie firească la provocările moderne adresate învăţării şi a nevoilor preșcolarilor. Intregrarea acestora în procesul tradiţional de predare-învăţare-evaluare este o oportunitate de a integra inovaţiile tehnologice cu interacţiunea şi implicarea oferite de modul tradiţional de cunoaştere. Nu este un proces uşor, dar dificultăţile pot fi depăşite având în vedere potenţialul acestui tip de cunoaştere.
Educația nu mai este la fel, ea nu se mai face prin intermediul cărții, ci prin intermediul online-ului (Zoom, Classroom, Mentimeter, Jamboard, Wordwall, Power Point, Youtube etc).
Sfaturi tehnice pentru o activitate captivantă:
Întrebarea care să captiveze sau fapt amuzant sau o greșeală;
Facem tot posibilul să primim răspunsul de la copii;
Spunem Da! răspunsurilor lor („Spune-mi cum ai ajuns aici, la acest răspuns!”);
Facem mișcare cu palmele.
Copiii percep diferit, pe canale diferite (vizual, auditiv, kinestezic). Cum se detectează canalul de percepere?
– Vizual: Imaginează-ți; A vedea; A observa; Culori; Forme; A privi; Diagrame etc.
– Auditiv : A povesti; A asculta; Sunet; Muzică; A striga etc.
– Kinestezic: A face; A executa; A scrie; A experimenta; A acționa; A demonstra; A desena etc.
Învățarea există și în mediul online, iar pentru profesori, părinți și copii înseamnă doar noi ferestre către educație. De ce să-i refuzi copilului șansa de a trăi experiența educației moderne, cu acces la intrumentele digitale actuale care îi sprijină dezvoltarea și îi pregătesc realmente pentru viața de după școală?
Tehnologia fiind parte a vieții lor, sunt atrași în mod deosebit de mediul digital-dinamic, colorat și interactiv ce le dezvoltă capacitatea de concentrare, le exersează memoria, atenția, gândirea logică sau își folosesc inteligența emoțională în jocuri, jocuri ce au un conținut și un mod de prezentare adaptate stadiului gândirii și care respectă specificul proceselor cognitive corespunzătoare vârstei, facilitând înțelegerea și încurajând învățarea.
Am căutat ca activitățile online să fie cât mai atractive, unde cei mici descoperă, exersează, aprofundează noțiuni predate în clasă, sub formă de jocuri educaționale, jocuri interactive, jocuri logice cu personaje amuzante, experimente inedite și activități cu ajutorul cărora vor învăța lucruri noi potrivite vârstei, dar într-un mod foarte plăcut.
Copiii se bucură atunci când navighează în mediul online și astfel, sunt mai receptivi la informațiile venite din zona digitală. Ei se distrează fără a-și da seama că învață în același timp. Atât copiii cât și părinții primesc feedback rapid și permanent. Accesul la materiale este la liberă alegere și poate fi utilizat la orice oră și în orice loc, temele fiind ușor de postat și particularizate prin titlu, imagini sau filmulețe de pe YouTube și site-uri omologate. Este necesar ca părinții să-i ghideze cu multă atenție și pricepere.
Câteva exemple de activități desfășurate online:
– „Legenda celor patru zâne transformate în anotimpuri”
– „ Propoziții, cuvinte, silabe, sunete”- joc didactic
– Meseriile – găsește silueta
– Ne jucăm și numărăm
– Jocurile de orientare în labirint sau cele de tipul „Călătorie imaginară în…” îi ajută pe copii să folosească tastele de deplasare stânga-dreapta, sus -jos, să-şi dezvolte și să-și îmbunătaţească viteza de reacţie, coordonarea oculo-motorie, dar şi spiritul de competiţie, motivaţia voluntară, capacitatea de a acţiona individual.
– puzzle diferite teme
Am solicitat să folosească în activitățile recomandate de noi materiale pe care le au în casă, la dispoziție, să desfășoare jocuri de mișcare în aer liber, să învețe cântece, să asculte povești, să deseneze personajul care i-a plăcut cel mai mult, să formeze grupe de obiecte după diferite criterii etc.
BIBLIOGRAFIE:
Adăscăliței, Adrian – Proiectarea Instruirii utilizând Sisteme Informatice Multimedia – curs;
Duminică, Mădălina – articolul – Calculatoarele nu sunt magice. Educatorii sunt!, „Școala Bucovineană” – anul XI, nr.4/2008;