Odată cu apartiția pandemiei de coronavirus și a carantinei, activitățile de predare – învățare, precum și cele de evaluare, nu s-au mai desfășurat în mediul școlar trecând în mediul online. Desfășurarea activităților școlare în mediul online a reprezentat o adevărată provocare atât pentru copii, cât și pentru părinți și profesori.
Dacă ne raportăm la eficiența învățării online, activitatea preșcolarilor a fost cu siguranță cea mai afectată dintre toate nivelurile de învățământ. Părinții au primit sarcini de la educatori referitoare la organizarea timpului și a activităților, sfaturi pentru o comunicare eficientă, bazată pe repere cunoscute copiilor și cu mult accent pe emoții. Instrumentele și strategiile utilizate în activitățile online au fost diferite: prin video, filmulețe cu activități interactive, cântece. Toate acestea au fost trimise de către educatoare părinților pentru copil sau prin conferințe video.
Evaluarea este o componentă esențială a activitățiide învățământ în general, a procesului didactic în special.Cu toate că evaluarea la nivel preșcolar este mai greu de realizat în mediul online, aceasta trebuie să se desfășoare la fiecare domeniu de activitate.
Una dintre metodele de evaluare moderne, care poate fi aplicată și în mediul online, este metoda portofoliului. Evaluarea utilizând metoda portofoliului se bazează pe eșantioane din munca copiilor în cadrul unei activități și acoperă o anumită perioadă de timp. Copilul își poate prezenta lucrările portofoliului prin fotografi, videoclipuri sau chiar în conferițe video organizate de educatoare.
Prin platformele și aplicațiile disponibile online, drumul este larg deschis pentru diverse tehnologii utile în predare și evaluare. Zoom este platforma online cea mai utilizată de către cadrele didactice. Pe white board se poate desena, colora sau se pot împărtăși ecranul și documentele aflate în calculator/laptop. Se pot crea camere secundare pentru preşcolari pentru a încuraja munca în grupuri mici. Prin aceată platformă se poate realiza evaluarea prin metoda convorbirii. Această metodă constă în stabilirea unei relații de comunicare directă cu copilul, educatorul urmând să conducă discuția în așa fel încât să obțină informația dorită.
Quizizz este un instrument online pentru feed-back, cu ajutorul căruia se pot realiza evaluări formative într-un mod distractiv pentru preșcolari. Permite inserarea de răspunsuri multiple, imagini, audio text sondaje și răspunsuri deschise.
Learningapp este o altă platformă care oferă modele de aplicații, precum şi posibilitatea creării de conținut. Prin intermediul acestei platform se pot forma jocuri precum rebus, puzzle sau unește perechea.
În concluzie, există diverse metode, instrumente digitale și platforme cu ajutorul cărora poate avea loc evaluarea online. Și metodele de evaluare pe care le foloseam în grădiniță pot fi adaptate pentru a fi folosite și în mediul online.
BIBLIOGRAFIE:
Curiculum pentru educație timpurie 2019;
Scrisoarea Metodică 2020
www.stepbystep.ro
https://www.facebook.com/groups/activitatigradinite/