EVALUAREA INOVATIVĂ ÎN EDUCAȚIE

ED. PROF. DR. ROTTER MIRELA LICEUL TEORETIC „PETOFI SANDOR” SACUENI – G.P.N. SACUENI

Spre deosebire de anii școlari de până acum, cel prezent a devenit inovator din cauza restricțiilor impuse de intensificarea pandemiei. Noul an școlar ne-a impus un program de „școală altfel” pentru o perioadă nedeterminată, unicul lucru stabil fiind schimbarea. Adaptabilitatea este o condiție a vieții moderne, însă situația inedită în care ne aflăm transformă aceasta într-o trăsătură definitorie a „dascălului online”.
Așa cum era de așteptat, futurismul inimaginabil a câștigat teren în fața prezentului confortabil. Având grupă mică anul trecut, la început, grădinița la distanță mi s-a părut o idee ruptă de realitate, însă majoritatea copiilor, cu sprijinul părinților, au răspuns bine la solicitarea inovatoare a mutării grădiniței în mediul virtual. Din păcate există cazuri nefericite în care această schimbare s-a dovedit a fi imposibilă din motive individuale, precum lipsa unui telefon inteligent sau tabletă, lipsa conexiunii de internet, părinți indisponibili sau neșcoliți care nu au reușit să asigure copiilor sprijinul necesar, iar situația rămâne neschimbată și după jumătate de an de la declanșarea pandemiei, deoarece acești copii nu au primit gadgeturile promise. Revenirea la grădiniță a fost ușoară, copiii bucurându-se de revederea colegilor de grupă, iar acomodarea la regulile de distanțare și igienă nu au reprezentat un impediment.
O noutate binevenită în situația actuală, condica de evidență a activității didactice din educația timpurie a fost concepută ținând cont de noile reglementări și oferă sprijin la întocmirea uniformă a planificărilor săptămânale, stabilind astfel demersuri didactice în situația trecerii la scenariul roșu. Durata prezenței fizice la grădiniță este incertă, motiv pentru care trebuie să proiectăm și modalități de evaluare online, să stabilim care dintre acestea ar putea avea un randament mai bun, dar să avem grijă să nu inoculăm preșcolarilor obișnuința de petrecere a timpului în fața monitoarelor.
Telefonul inteligent, calculatorul, internetul și creativitatea rămân în continuare instrumentele didactice moderne nelipsite ale profesorilor online la orice nivel de învățământ. Prin mijlocirea unor pagini specializate precum wordwall.net, jigsawplanet.com sau liveworksheets.com a devenit posibilă crearea unor jocuri de atenție, fișe de lucru și puzzle-uri virtuale care au menirea de a realiza, într-o oarecare măsură, evaluarea online. Mijloacele moderne online de evaluare pregătesc preșcolarul pentru adaptabilitate și acceptare.
Tehnologia face posibilă verificarea ratei de utilizare a puzzle-urilor, la fel și cronometrarea timpului necesar îndeplinirii sarcinii pentru unele materiale virtuale. Acestea pot fi parcurse de câte ori se dorește, oferind posibilitatea de îmbunătățire a rezultatului obținut. Copiii sunt atrași de modalitatea virtuală de învățare pentru că reprezintă o noutate pentru ei, curiozitatea având un rol esențial în formarea lor. Evaluarea inovativă virtuală poate fi realizată și prin screenshot-uri ale rezultatelor obținute de preșcolari, parcurgând astfel această etapă a activității didactice clasice.
Filmulețele educative care demonstrează modalitatea de realizare a unei lucrări artistice cu tema stabilită de educatoare sunt de mare ajutor în perioadele școlare parcurse online, implicit în evaluarea inovativă.
Studierea utilizării programelor specializate în realizarea materialelor didactice, precum și crearea instrumentelor de evaluare moderne, devin capitole integrante în studiul individual și activitatea metodică a cadrului didactic. Iată câteva fișe, puzzle-uri folosite în timpul grădiniței online ca mijloace de evaluare:

Preșcolarii sunt cei mai fragezi participanți ai actului educațional, au nevoie de socializare și de sprijinul educatoarei. Nefiind utilizatori independenți de tehnologie, ei trebuie asistați, în timpul grădiniței online. Începând cu acest an școlar, grupa mare de grădiniță a devenit obligatorie, în vreme ce grupa mică și mijlocie nu sunt obligatorii. În nicio circumstanță, părinții nu trebuie să preia sarcinile dascălului. Educatoarea are obligația de a comunica tema de studiu a săptămânii și poate doar sugera o activitate pe zi, la începutul săptămânii pentru întreaga săptămână sau zilnic, informațiile putând fi trimise la ore rezonabile, între 9 și 12. Prioritatea principală pentru depășirea acestui impas este menținerea sănătății fizice și mentale.
Pornind de la ideea potrivit căreia principala activitate a preșcolarului o reprezintă joaca, consider că răgazul oferit de pandemie este folosit cu succes pentru a dezvolta „altfel” (de) priceperi și deprinderi, copiii au posibilitatea de a experimenta mai mult decât în mod normal, au la dispoziție resurse temporale adecvate pentru a-și dezvolta în ritm propriu îndemânarea, pentru a învăța și a procesa informațiile nou dobândite, cu sprijinul educatoarei și susținerea părinților.
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *