Poate mai mult ca niciodatǎ, noi, cadrele didactice, ne-am dat seama de importanţa tehnologiei în viaţa noastrǎ. Dacǎ pânǎ nu demult am luptat împotriva internetului, a „monitorului”, dintr-o datǎ, ne-am vǎzut aruncaţi în extremǎ… Dar, chiar dacǎ pentru majoritatea nu a fost uşor deloc, ne-am adaptat, am învǎţat şi am aplicat. Am realizat cǎ predarea-evaluarea on-line are o mulţime de oportunitǎţi. Dacǎ la clasǎ suntem limitaţi fizic, la tablǎ, cretǎ şi hârtie, în mediul virtual „ne putem juca”; iar aceastǎ joacǎ le place enorm copiilor. Astfel, facem ceea ce ne-am dorit dintotdeauna: învǎţǎm prin joacǎ.
Învățarea – și evaluarea – bazată pe proiect, cu utilizarea media, poate oferi elevilor o serie de opțiuni. Experiența mea este că le place acest lucru. Creativitatea manifestată este uluitoare. Profesorii care caută modalități de integrare a tehnologiei prin intermediul rețelelor de socializare în sarcini și evaluare au alegeri aproape nelimitate.
Să enumerăm câteva:
– Google Classroom: aici puteți discuta cu elevii – Meet video chat e inclus gratuit acum; pot fi corectate temele și poate fi oferit feedback direct fiecărui elev, se poate crea o bancă de comentarii pentru feedback mai facil pe baza celor mai frecvente comentarii pe care le oferiți elevilor etc.
– Google Jamboard este un mod de vizualizare foarte facil al unor răspunsuri scurte – toți elevii pot vedea toate răspunsurile date pe post-it-uri virtuale.
– Google Forms (permite conceperea unor formulare care pot fi utilizate pentru a obține feedback, pentru a trimite confirmări de participare la un eveniment, dar și pentru a crea teste scrise. Serviciul permite profesorului să includă imagini sau video pentru interpretare sau ca material de reflecție pentru elev. Elevii pot primi atât întrebări deschise, cât și închise, cu mai multe variante de răspuns, sau nu.) Funcția Quiz permite, pe mai departe, oferirea de feedback prompt. Elevii pot afla imediat dacă la un test cu răspunsuri la alegere au răspuns corect sau nu. Aici măiestria profesorului este să construiască distractori (răspunsuri greșite, care rezultă dintr-un proces de gândire eronat, dar frecvent la elevi) cât mai buni. Mai mult, putem să includem explicații pentru răspunsul greșit, explicații pe care elevul să le primească de îndată ce a terminat testul. În plus, elevii pot relua testul.
– Kahoot – baza pedagogică a acestei aplicații este că elevii devin „profesori”, construind ei înșiși itemi de teste.
– Wordwall – mai multe tipuri de activități potrivite pentru evaluare, mai ales la învățământul primar.
Din experienţa (foarte puţinǎ, din pǎcate) predǎrii şi evaluǎrii online, experienţǎ dobânditǎ la clasa aIV-a (vârstǎ la care elevii se descurcǎ deja singuri în online), pot sǎ spun cǎ se poate evalua foarte bine online. De exemplu, am folosit Kahootul pentru un test din domnitori la ora de istorie, feedbackul fiind rapid, pe loc, în momentul rezolvǎrii; la fel, la evaluarea pǎrţilor de vorbire am utilizat un joculeţ în Wordwall, iar la geografie un puzzle online. Avem la îndemânǎ o multitudine de ustensile…Trebuie doar sǎ alegem şi sǎ adaptǎm dupǎ clasa/clasele noastre.
Noi, cadrele didactice, trebuie sǎ conştientizǎm cǎ putem încǎ face lucruri foarte interesante şi sǎ nu ne „cramponǎm” într-un monitor…Acesta poate fi de multe ori o „ieşire”, o „evadare” dar, în acelaşi timp şi o apropiere faţǎ de elevii noştri. Puşi în faţa unei astfel de situaţii, mulţi dintre ei au prins mai mult curaj şi au fǎcut/ prezentat proiecte foarte interesante, prezentǎri pe care poate la clasǎ nu reuşeau sǎ le facǎ. Din activitǎţile noastre:
FARCAS MIHAELA
26
ian.