Educația a devenit un subiect complex, având drept reper școala și focusarea ei nu doar pe absolvenți bine informați, ci și pe formarea de persoane cu resurse adaptative la solicitările sociale și psihologice ale vieții. Trăim într-un secol al schimbării, al vitezei, iar în ceea ce privesc orele online, evaluarea competențelor elevilor este din ce în ce mai dificilă. De obicei, evaluările se realizau într-un climat deschis, stabil, comunicarea reprezentând esența unei educații de succes. Relația profesor-elev a fost privită ca bază pentru a hrăni personalitatea școlarului.
Ce se întâmplă cu evaluarea în cadrul disciplinei de dezvoltare personală? Ne întrebăm frecvent de ce bullying-ul devine tematica breaking news-ului și de ce nu sunt pregătiți elevii pentru eșec. În mediul online, totul devine confuz, iar metodele și tehnicile de evaluare și verificare sunt din ce în ce mai restrânse.
De ce este importantă evaluare? Evaluarea stabilește demersurile cunoașterii, înțelegerii lecțiilor predate, oferind siguranța unei stocări a informației într-un mod logic. Trebuie lucrat într-un mod continuu pentru a menține motivația în rândul elevilor.
Dezbaterile sunt surse excelente pentru evaluare, dezvoltându-se gândirea critică, creativă, totodată menținându-se coeziunea și solidaritatea grupului de elevi. Evaluările care dau randament în mediul online sunt cele care presupun crearea unor prezentări PowerPoint, pe echipe, cu diferite tematici:
bullying
educație
gestionarea emoțiiolor/ conflictelor
scrierea interviurilor
Crearea unor ateliere de lucru este o metodă ce poate capta atenția elevilor, focusându-ne astfel pe următoarele competențele cheie: adaptabilitate și flexibilitate. Așadar, atelierele de lucru se pot baza pe:
consiliere și orientare în carieră
ateliere de lectură și scriere
dezvoltare a gândirii critice și creative
dezvoltare a competențelor socio-emoționale
Aici am realizat un proiect cu tematica „Antibullying”, unde am rugat elevii să creeze personaje / „prieteni din hârtie”. Le-au oferit un nume și o vârstă, imaginându-și că ar fi amicii lor din copilărie. Pentru a înțelege urmările bullying-ului, le-am spus tinerilor să-și jignească persoanele. În urma acestora, decupam fâșii din „prietenii din hârtie”. Ultima provocare adresată elevilor a fost să-și ceară scuze și să lipească părțile decupate din personaje. O astfel de activitate nu ar putea fi realizată și în mediul online?
Putem utiliza Google Jamboard pentru a face orele cât mai atractive și pentru a realiza evaluarea. Elevii pot crea note, pot stabili definiții și repere ineteresante despre un anumit subiect. Totodată, se pot realiza chestionare (teste grilă) în Google Drive. Pentru testele grilă trebuie să avem în vedere organizarea întrebărilor pe categorii, evidența punctajelor și limitarea timpului.
În concluzie, mediul online este considerat rețeta unui eșec școlar, iar evaluarea pare un demers dificil de atins. Însă, platformele prezentate mai sus, atelierele și dezbaterile pot conduce la formarea unei educații de succes.