Evaluarea privește pe de o parte cadrul didactic, pe de altă parte, preșcolarul. Feed-back ul din partea copiilor reprezintă pentru noi educatoarele, măsura in care obiectivele propuse au fost atinse, cât de bine am comunicat cu preșcolarii, cât de utile au fost metodele folosite în timpul predării online.
Prin intermediul evaluării, putem afla ce au acumulat prescolarii, ce lacune există în pregătirea lor, care sunt posibilitățile și ritmurile de învățare, interesele copiilor, aptitudinile lor, formarea deprinderii de muncă independentă.
Anul 2020 a venit cu surprizele lui, aducându-ne in online cadre didactice, preșcolari și părinți. Zic și părinți deoarece nu putem sa oferim oportunitatea de acces spre educație copiilor făra suportul părintelui.
Noutatea acestei situații, dificultățile întâmpinate, rapiditatea adaptării ne-a făcut să trecem împreună prin această perioadă grea, necunoscută de noi până acum.
Aș vrea să prezint câteva dintre aplicațiile și instrumente digitale care se pot utiliza în facilitarea învățării on-line și în susținerea grădiniței de acasă, pe care le-am descoperit in cursul de formare profesor in online, pe lângă WhatsApp și Messinger pe care le foloseam deja.
ZOOM Este platforma de ore on-line cea mai utilizată de către cadrele didactice din România. Se creează conturi gratuite pentru profesori (contul școlii nu are limită de timp. Preșcolarilor și părinților acestora le trimiteți link-ul. Pe white board se poate desena, colora, face operații matematice sau adnotări pe ecran; se pot împărtăși ecranul și documentele aflate în calculator/laptop. Se pot crea camere secundare pentru preşcolari pentru a încuraja munca în grupuri mici. (Breakout rooms) Există opțiunea să se înregistreze întreaga conferință audio-video
GoogleMeet Este o aplicașie din suita Google for Education pe care o putem accesa doar dacă avem un cont de gmail. Meet este aplicația Google similară cu Skype de la Microsoft – o platformă de comunicare instant prin video și chat, unde putem crea un link de întâlnire, iar participanții trebuie doar să-l acceseze, fără să aibă vreun cont, pentru a putea intra în sesiunea online. Meet acceptă până la 100 participanți gratuit și oferă aceleași opțiuni ca și întâlnirea de pe Zoom: comunicarea cu participanții cu video, microfon și prin chat, partajarea ecranului, activarea modului silențios pentru anumiși participanți, împărtășirea de alte link-uri prin chat.
JOCURI ON-LINE – sunt aplicaţii plăcute de către copii şi de cadrele didactice doarece îşi păstrează simţul ludic. Cele mai utilizate la vârstele timpurii sunt puzzle-urile on-line.
JINGSAWPLANET- este o aplicaţie care permite încărcarea unui fişier de tip text sau fotografie şi decuparea sub forme de piese în funcţie de complexitatea dorită (de la 3 la câteva sute de bucaţi). Este o aplicaţie gratuită şi nu necesită crearea de cont de utilizator. Se poate accesa de aici: www.jingsawplanet.com
CREATOARE ON-LINE- sunt aplicaţii uşor de folosit, foarte vizibile ne ajută în crearea de colaje, slide-showuri, filmuleţe, animaţii. Cele mai cunoscute sunt: Pizap, Pixl, Kizoa, Animoto.
PIZAP- este un editor on-line cu ajutorul căruia putem edita imagini, crea colaje de fotografii, afişe în format digital etc. Este foarte uşor de utilizat, este gratuit şi nu necesită crearea unui cont. Se poate accesa de aici: https://www.pizap.com/
JOCURI DIDACTICE – instrumente care facilitează munca în sincron în cadrul conferințelor on-line. Dintre instrumente recomandate puteti utiliza: Worldwall sau Learningapps.
WORLDWALL – este o aplicație utilă pentru cadrele didactice deoarece se pot crea jocur i interactive pentru susținerea învățării, fiind posibile de la 1 la 8 modele. ( De exemplu: Cuvântul lipsă, Anagrame, Pu zzle, Rebus, Adevărat sau Fals, Sortează, Ch estionare, Spânzurătoare, Deschide cutia et c); Este un instrument digital ușor de utilizat şi plăcut de copii datorită elementelor ludice inserate. https://wordwall.net
Learningapps- este o platformă care oferă m odele de aplicații, precum şi posibilitatea cre ării de conținut; Există aplicații interesante (de exemplu: reb us, uneşte perechile, puzzle, completează cuvântul lipsă etc.); Avantajul este că se pot ușor partaja (link, cod de încorporare) sau pot fi folosite drept material de învățare pe platforma LearningA pps (creând clase în care să îi invitați pe cop ii ; se pot face si sondaje pentru a măsura fe ed-back-ul) –https://learningapps.org/
APLICATII FEED-BACK- instrumente de măsurare a impactului învățării, de sondaj și de evaluare. Printre cele mai cunoscute sunt: Quizizz, Kahoot, Mentimeter etc.
KAHOOT- Este un instrument on-line pentru feed-back, cu ajutorul căruia se creează teste interactive pentru copii; profesorul creează testu l, apoi trimite codul de acces (PIN) elevilor care accesează testul într-un timp limitat. Puteți adăuga imagini, clipuri video şi diagrame întrebărilor pentru a crește gradul de interacțiune al jocului. Se poate juca pe deskt op, tabletă sau telefon mobil. Rezultatele testului sunt vizibile tuturor, la încheierea acestuia, sub forma unui clasament. https://kahoot.com/
Quizizz – Este un instrument on-line pentru feed-back, cu ajutorul căruia se pot realiza evaluări formative într-un mod distractiv pentru preșcolari. Permite inserarea de răspunsuri multiple, imagini, audio text, sondaje, răspunsuri deschise; se pot utiliza atât pentru învățarea sincron live, cât și pentru cea de acasă. Au o interfață prietenoasă, se văd întrebările şi sunt uşor de utilizat în diferitele modele oferite de platformă. Sunt importante pentru că oferă profesorului statistici, progresul copiilor, precm şi rapoarte detaliate despre răspunsuri, timp etc. https://quizizz.com/admin
Avem multe de învățat încă, știm multe lucruri, avem acces la multă informare și totuși evaluarea nu o putem considera realizabilă la nivelul preșcolar. În procesul de evaluare părinții sunt obiectivi sau subiectivi??? În măsura în care părinții sunt obiectivi- da
Evaluarea deci trebuie să fie corectă, completă și continuă. Dacă reușim să depășim aceste trei impedimente, atunci putem să realizăm EVALUAREA, rămâne să găsim calea de realizare!!!
MULT SUCCES TUTUROR !!!
GRĂDINIȚA BETEL ORADEA PROFESOR ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREȘCOLAR CHICHINEJDI EUGENIA
26
ian.