Fiecare an școlar vine cu noi provocări, pe diverse nivele, fie că ești elev, cadru didactic sau părinte. Provocările pot aduce plus valoare dacă sunt privite cu deschidere, creativitate, transformându-se în unelte cu care vom putea modela mintea și sufletul copilului care ne pășește cu sfială în clasă.
Învățarea la distanță a fost o provocare și pentru cadrele didactice, care au reușit să se adapteze în scurt timp la cerințele actuale și au planificat, organizat și desfășurat activități educative folosindu-se de mijloacele moderne de predare. Multe din activitățile zilnice au fost transformate și adaptate pe placul preșcolarilor
Comunicarea temelor de studiu a săptămânii în curs, sugestiile de activități, de experimente și materialele informaționale pe tema de studiu, au constituit la nivel de fiecare grupă de învățare principala preocupare a cadrelor didactice. Selecția materialelor și a resurselor prezentate și propuse părinților s-a făcut având în vedere specificitatea învățământului preșcolar. Acolo unde a fost cazul, s-au propus materiale adaptate nu doar nivelului de vârstă, ci și nevoilor speciale ale copiilor cu CES. Activitățile propuse de cadrele didactice au fost însoțite de explicații detaliate, folosindu-se imagini sugestive preluate de pe site-uri educaționale și adaptate tematicilor abordate. Unele dintre colege au realizat filmulețe proprii pe care le-au oferit părinților drept model de activitate. Sursele de inspirație au fost variate: precum medii colaborative de genul Twinkl, Kidibot, Kinderpedia, Kidsopia, Piticlic, Didactic, Pinterest, videoclipuri educative găsite ca sugestii în grupurile de discuţii ale educatoarelor la nivel naţional, materiale, aplicații, instrumente digitale propuse de digital.educred.ro (portal pus la dispoziție de Ministerul Educației și Cercetării). Activitățile ce se vor desfășura în același regim online până la sfârșitul anului școlar vor fi îmbunătățite și variate și în urma participării unora dintre cadrele didactice din grădiniță la cursuri online, seminarii și webinarii.
O altă provocare pe care cadrele didactice o au este menținerea unei stări de spirit sănătoase a copilului și a familiei cu care își petrece acesta timpul. Activitățile de dezvoltare personală, care într-o zi de școală normală păreau o banalitate, s-au transformat în jocuri ce au același substrat: menținerea echilibrului emoțional.
Feedback-ul și produsele finale, sub formă de poze și filmulețe făcute și trimise de părinți, au fost postate pe fiecare grup de discuție a părinților. Unele activități au fost înscrise în proiecte educaționale pe temă dată pentru a participa la concursuri inițiate de cadre didactice de la alte grădinițe.
Diseminarea tuturor activităților se va face atât în mediul online (pe diverse portaluri de specialitate) cât și în activitățile educative din comisiile metodice de specialitate, cercuri pedagogice.
Scopul evaluării nu este de a parveni la anumite date, ci de a perfecţiona procesul educativ.
Evaluarea copiilor se realizează în mod continuu şi nu este determinată de structura anului şcolar. Evaluarea continuă este realizată de cadrul didactic prin diverse metode, incluzând observaţia, conversaţia, mici proiecte etc. şi vizează stabilirea progresului realizat de copii pe parcursul anului şcolar.
Măsurile corective, cum sunt activităţile diferenţiate, educaţia remedială etc., sunt aplicate liber de cadrul didactic.
Cadrul didactic informează părinţii asupra progresului copilului şi cooperează cu serviciile locale oferind sprijin în dezvoltarea copiilor (centrele şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică şi centrele logopedice inter-şcolare).
Conform curriculumului specific, evaluarea se realizează continuu pe baza observării şi datele culese sunt consemnate în portofoliul copiilor, alături de lucrările acestora.
La finalizarea grădiniţei, cadrul didactic completează o fişă psihopedagogică de caracterizare a dezvoltării copilului, cu care acesta se înscrie în clasa I. Această fişă psihopedagogică diferă la de judeţ la judeţ şi nu are valoarea de a recomanda sau nu înscrierea în clasa I.
Din punctul meu de vedere, şcoala online poate fi benefică dacă vorbim de cursuri legate de o anumită abilitate punctuală a copilului. Dacă acesta este fascinat de muzică, desen, sau astrologie, atunci poate fi atent la ce i se vorbeşte. Învățarea și evaluarea – bazată pe proiect, cu utilizarea media, poate oferi copiilor o serie de opțiuni. Experiența mea este că le place acest lucru. Creativitatea manifestată este uluitoare.
În contextele online, implicarea părinților este absolut esențială și instrumentele trebuie să creeze o interacțiune umană mai profundă și mai semnificativă.
GRADINIȚA P.P. NORD1, RM. VALCEA PROF. BALUȚA ADRIANA
26
ian.