Nu m-am gândit niciodată că vom fi puşi în situaţia de a lucra on-line cu elevii. Nu m-am gândit niciodată că se pot face ..altfel” de activităţi într-o altfel de predare. Am fost pusă în situaţia de a gândi activităţi la care să poată participa toţi elevii. Nu a fost uşor având în vedere vârsta mică a elevilor mei. Am avut nevoie de susţinerea părinţilor deoarece un copil de clasa pregătitoare are nevoie sprijin pentru a putea desfăşura activităţile didactice.
Am avut şi eu nevoie de susținerea și încurajările tuturor că totul va fi bine și că tot ceea ce facem este bine! Bine pentru mine, bine pentru copiii noștri! Am început Școala de Acasă cu optimism că Totul Va Fi Bine. Am început cu o aparentă siguranță de sine că tot ceea ce fac este bine. Am avut libertatea din lume să desfășor orice tip de activitate cu elevii mei.
Am învățat multe lecții în această perioadă:
-am învățat că cei mici au un mod anume de a face față situației;
-am învățat că putem aborda ,,altfel” conținuturile programelor și să obținem rezultate foarte bune;
-am învățat să avem mai multă încredere în noi;
-am învățat lucruri multe din experiența colegilor de grup, din sfaturile celor din jur, din tot ceea ce a însemnat proiectul CRED ;
-am învățat că putem ,,crește împreună”
Prezint în continuare câteva din activităţile on-line desfăşurate cu elevii aflaţi în primul an de şcoală. Una dintre teme a fost ”Experimențe cu reacţie şi distracţie”. Fiecare copil a fost anunţat ce materiale trebuie pregătite. Pe ZOOM, am realizat 2 experimente: eruperea unui vulcan şi combinarea culorilor primare. Copiii experimentau în acelaşi timp. Paşii au fost parcurşi gradual însoţiţi de explicaţii astfel încât să le fie stimulată curiozitatea pentru ştiinţă. Am accentuat că pentru unele experimente copiii au nevoie de sprijinul adulţilor. Imediat după sesiunea ZOOM mulţi dintre ei au realizat şi alte experimente care au fost împărtăşite pe grupul de WhatsApp.
Beneficiile copiilor au fost următoarele: cea mai bună combinație de joacă, socializare și învătare! Copiii au învăţat cât de ofertante sunt natura și mediul înconjurător. Implicarea directă a îmbogăţit cunoştinţele despre fenomene ,,neobişnuite”. Au pus întrebări, au speculat, au văzut ce și cum se întâmplă practic.
Abordând teme ce țin de natură și mediul înconjurător pe înțelesul celor mici, am reuşit să analizăm și să tragem concluzii pe baza observațiilor făcute în timpul experimentelor. În felul acesta am fixat bine noțiunile și cunoștințele învătate.
O altă activitate a fost când am plecat cu toţii într-o ”Excursie virtuală”. Am propus elevilor să mergem în vizită la muzeul ”Casa argintarului” – linkul http://www.360x.ro/muzee împreună cu părinţii. Le-am explicat cum să procedeze şi ce sarcini au de îndeplinit (găsirea unei săli, descoperirea şi numărarea unor obiecte, alegerea unui tablou şi reproducerea lui).
Am stabilit următorii paşi pentru a avea o activitate de succes:
click pe linkul muzeului.
click pe săgeata albă, vizitarea muzeului și descoperirea ”Sălii de conferințe”.
rotirea ecranului telefonului dreapta/stânga/ sus/jos și numărarea unor obiecte ( lumânări aprinse) din sală.
alegerea unui tablou de pe pereții sălii și pictarea lui.
Astfel am desfășurat o activitate integrată foarte interesantă. La următoarea întâlnire elevii au povestit cum a fost în excursia virtuală şi au prezentat tabloul desenat de ei argumentând așa cum s-au priceput alegerea.
Au fost multe beneficii atât pentru copii, pentru părinți și pentru mine. Copiii au fost atrași să intre în atmosfera culturală a muzeului printr-o vânătoare de indicii. Au înţeles ce înseamnă o expoziţie. Au fost încurajați să emită teorii legate de felul în care gândea pictorul când a realizat tabloul ales. Ca şi cadru didactic am ajuns la concluzia că muzeele pot deveni spații perfecte pentru orele de studiu interactive.
Ultima activitate la care mă opresc este pe tema ”Călătoresc în Univers”. Activitatea a urmărit ca să înţelegă fiecare copil cum se formează ziua, noaptea şi anotimpurile. Ne-a fost de ajutor Paxi. Am vizionat videoclipul https://www.youtube.com/watch?v=X22p7YK2-Co . Am folosit aplicaţia Nasa Selfies şi am devenit cu toţii cosmonauţi. Activitatea a continuat cu realizarea unui copac care să treacă prin toate cele patru anotimpuri. Elevii au descoperit că Soarele este sursă de lumină şi căldură. Au înţeles de ce apar schimbările în natură.
Predarea integrată se dovedește încă o dată că este cea mai bună soluție de a depăşi cadrul formal al şcolii. A învăța să știi, a învăţa să faci, a învăţa să munceșți împreună cu ceilalți, a învăţa să fii creativ, a învăţa să împărtăşeşti reuşitele, a învăţa să înveţi de la alţii constituie profilul cadrului didactic în societatea de astăzi.