DESPRE EVALUAREA ON-LINE

ÎNV. BRĂNIȘTEANU GEORGETA

 Calculatorul trebuie privit ca un instrument în educaţia elevilor. Depinde de fiecare profesor şi părinte cum alege să-l folosească şi cum îi învaţă pe copii să-l utilizeze. Prin lecţiile pe calculator şi jocurile educaţionale, profesorii cresc interesul elevilor pentru şcoală pentru că le stimulează imaginaţia şi învăţarea prin descoperire.
Educaţia virtuală reprezintă un pas înainte în această eră de avânt informaţional deosebit, conferind deprinderi utile pentru tinerii aflaţi în plin proces de şcolarizare. Învăţarea interactivă prin multiple formule specializate de tip e-learning este o variabilă necesară în planul valorizării educaţionale contemporane. În acest sens, se poate vorbi despre un proces de adaptare la sistemul de alfabetizare electronică a tinerelor generaţii..
Într-un articol din literatura de specialitate se menționează: ,,În cadrul instruirii asistate de calculator se impune regândirea materialului de învățământ, conceperea și scrierea mai multor versiune de soft educațional, testarea lor pe serii de subiecți și apoi desprinderea concluziilor privitoare la eficiența softului respective ,,. Un alt citat: ,,Cu ajutorul calculatorului, evaluarea este făcută instantaneu, evaluatul primind un punctaj pe loc. Este o evaluare brută, cu un feedback insuficient, deoarece comunicarea notei nu oferă nici un indiciu explicativ cu privire la natura greșelii sau a cauzei acesteia. Însă tocmai acest fapt poate declanșa noi eforturi de învățare/înțelegere,, Perioada aceasta nu mai avem decât la a spera la ultima parte a frazei: auto-determinarea evaluatului de a învăța mai mult.
Pentru probele orale putem folosi fără nici o problemă comunicarea video-audio unu la unu, sau pur și simplu camerele web în grupurile de Skype sau Zoom, în care evaluatul să poată expune răspunsul la o întrebare sau o lecție învățată.
Probele scrise ies din discuție pentru instrumentele on-line. Inclusiv partea de teze scrise nu mai este aplicabilă.
Probele practice… doar dacă au aplicabilitate în mediul electronic.
Pentru referate și proiecte putem folosi instrumente de management al conținutului pentru încărcarea acestora și evaluarea ulterioară de către profesor. Sau putem folosi clasicul e-mail pentru transmiterea spre evaluare a acestora. Dacă vorbim despre proiecte aplicate (modele, schițe, etc.) se poate filma prezentarea acestora și se poate posta on-line de asemenea.
Instrumentele de evaluare on-line ne pun la dispoziție o gamă largă de posibilități de evaluare, uneori tehnica fiind mult mai pregătită decât suntem noi dispuși să explorăm.
Evaluarea trebuie să fie corectă. În on-line marea problemă este verificarea identității. Mai ales în instrumentele gratuite care nu folosesc conturi instituționale. Trebuie să fie completă, continuă și corectă, pentru că rezultatele evaluării sunt folosite ulterior pentru beneficii specifice sistemului.Iar pentru a fi corectă, toți participanții la proces trebuie să fie conștienți de acele lucruri..
,,Oricât de performant sau prietenos ar fi o aplicație de evaluare on-line, aceasta nu poate înlocui pe deplin multiplele acțiuni ale feedback-ului învățării, acțiuni inițiate prin microdeciziile educatorului ,, Așadar, se face evaluare doar pentru că trebuie? Sau în aceste momente grele se face pentru continuitate. Se face pentru a avea un scop. Pentru a nu ne izola de educație și de tot ceea ce înseamnă ea.
 
BIBLIOGRAFIE:
1. Anghel, F., Educaţia pentru toţi în România, Editura Alternative, Bucureşti, 1998.
2. Bîrzea, C., Reforma învăţămantului în România: condiţii şi perspective, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Bucureşti, 1993.
3. Pascu, Ştefan, Istoria învățământului din România, București, 1983.
4. www. adevărul.ro
5. www.elearning.ro
6. www.ziare.com
7. www.wikipedia.org
8. iTeach.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *