Situatia pandemica actuala a schimbat modul de organizare al procesului de predare-invatare-evaluare si reprezinta o provocare pentru toti profesorii. Evaluarea in prezent se realizeaza in context total diferit decat cele oferite de sala de clasa si este nevoie de o abordare noua, adaptata acestui context.
Consider ca metodele si tehnicile de evaluare utilizate in invatamantul online trebuie concepute si ajuta mai mult la dezvoltarea competentelor cheie, mutandu-se accentul din evaluarea bazata pe contiunuturi pe evaluarea bazata pe competente.
Astfel, in present utilizez mai multe metode de evaluare, principala tehnica fiind formularele google, care au si functia de acordare automata a punctajului, elevul primind feed-back. Formularele acestea le concept astfel incat elevul are la dispozitie continuturile predate, fiind nevoit sa aplice aceste continuturi, astfel incat elevul isi dezvolta competente si nu doar reproduce ceea ce a invatat.
Utilizez formularele google si in cadrul lucarilor practice, elevul fiind nevoit sa completeze ceea ce observa direct in timpul experimentului, sa monteze singur un experiment si la sfarsit sa traga concluziile pe baza teoriei si experimentului realizat.
In aceasta perioada am utilizat si platform asq.ro, quizziz.com, kahoot.com. Elevii primesc fie la inceputul orei, pentru reactualizarea cunostintelor, fie la sfarsitul orei pentru feed-back un astfel de chestionar sub forma de joc. Primii 5 elevi de pe podium obtin cate un plus la biologie, elevii fiind foarte atrasi de acest mod de evaluare prin joc. Aceste chestionare sub forma de joc au mobilizat elevii, prezenta la orele online a crescut, precum si implicarea lor in lectie, astfel incat sa obtina cat mai multe puncte in joc.
O alta modalitate de evaluare o reprezinta prezentarile google din drive. Pentru utilizarea acestor prezentari, impart elevii in echipe de cate 6 si formez echipe online, pentru fiecare echipa formez cate o camera. In cadrul echipei online elevii comunica, colaoreaza si au de rezolvat sarcinile de lucru in prezentarea comuna a clasei, dar fiecare lucreaza pe slide ul echipei lor. Aceasta metoda dezvolta capacitatile de lucru in echipa, capacitatea lor de a invata, pentru ca au o oarecare independenta, fiind nevoiti sa utilizeze notiunile din manual pentru a rezlova sarcina de lucru.
Evaluarea in contex pandemic a transformat modul in care desfasor evaluarea, in present se bazaza mai mult pe competente decat in trecut.
JEESCU ANCA LTD BOLINTINEANU, BUCURESTI, SECTOR 5
26
ian.