EVALUAREA ONLINE LA PREȘCOLARI ÎN CONTEXTUL ACTUALEI PANDEMII

JUCAN ADINA CLAUDIA, PROFESOR ÎNVĂȚĂMÂNT PREȘCOLAR, GRĂDINIȚA CU PROGRAM PRELUNGIT ,,VOINICELUL”, SATU MARE

Pandemia de coronavirus a adus noi provocări sistemului educațional. Această situație inedită a generat un potențial de învățare și dezvoltare pentru fiecare dintre noi și a crescut interesul și capacitatea noastră de adaptare, inovare și responsabilitate profesională.
Din totdeauna în grădiniță copiii s-au simțit fericiți, prețuiți și în siguranță. Pe parcursul procesului educativ se realizează educația individualizată, educatoarea raportându-se la cerințele fiecăruia. Odată cu instalarea situației de urgență misiunea noastră a trebuit să o continuăm într-o formă total diferită pentru toți dintre noi încercând să îmbinăm în mod cât mai riguros cerințele planificării cu nevoile și posibilitățile preșcolarilor din grupa mică, în măsura în care activitățile s-au desfășurat de acasă în sistemul on-line.
Deși activitățile cu preșcolarii pe platformele educaționale au reprezentat o adevărată provocare, dată fiind vârsta fragedă a copiilor și faptul că fără sprijinul constant al părinților și disponibilitatea lor de a ne fi alături în continuarea muncii noastre nu am fi reușit, nemaivorbind de provocarea din punct de vedere al utilizării mijloacelor digitale de către cadrul didactic, iată că în cele din urmă putem spune că am reușit să continuăm procesul instructiv educativ, să-i vedem pe copii cum își ating potențialul și cum au parte de tot mai multe momente iluminatoare.
Activitățile au fost gândite și susținute online utilizând platformele Zoom, whatsapp, facebook, e-mail, telefonic. Resursele digitale folosite cu sau fără modificări au provenit de pe Twinkl.com, didactic.ro, youtube.com., Printerest.
De asemenea, datorită vârstei foarte fragede a copiilor am realizat activități filmate (la domiciliu sau în natură), cu materialele didactice avute la domiciliu sau materiale din natură. Felul activităților realizate personal au fost variate:povestiri pe bază de imagini, teatru de masă, observări în natură, jocuri didactice, lecturi după imagini, memorizări, fișe de lucru, sugestii pentru realizarea unor activități practice și artistico-plastice, lecții de sport.
Resursele utilizate au fost folosite atât pentru formarea de noi cunoștințe, cât și pentru consolidare și testare.
Progresul copiilor și evaluarea s-a făcut într-o manieră diferită, pe bază de fotografii, filmulețe, discuții, probe practice și artistico-plastice(desen, pictură, modelaj). Faptul că am fost private ca și educatoare de a-l observa în mod constant și direct pe copil în diferite situații a îngreunat realizarea unei evaluări meticuloase, dar totuși am reușit să constatăm și apreciem progresul copiilor (pe baza resurselor folosite), nivelul lor de performanță, în cele cinci domenii de dezvoltare.
În evaluarea online am pornit de la ideea că cel mai bun instrument este acela pe care-l voi folosi. Prin urmare implicarea tuturor( cadru didactic, copii, părinți) a fost absolut esențială, iar produsele copiilor au fost cea mai bună dovadă a calității educaționale, iar creativitatea pe care tehnologia ne permite să o exprimăm este un aspect pozitiv al evaluării online.
 După o perioadă în care activitatea instructiv-educativă s-a desfășurat online putem afirma următoarele:
1.Preșcolarii au beneficiat de mai mult timp liber petrecut cu părinții, au acumulat noi informații în domeniul IT, învățând să utilizeze un instrument digital(telefonul) în scop educativ, au avut posibilitatea să învețe lucruri noi, experimentând alături de părinți și îndrumați de cadrul didactic.
2. Părinții au beneficiat de faptul că au putut observa nivelul educativ al propriului copil, felul în care micuțul lor se raportează la actul instructiv-educativ, nivelul de implicare al acestuia în actul instructiv-educativ, au beneficiat în timp real de feed-back atât de la copil, cât și de la cadrul didactic, au învățat că tehnologia poate oferi o nouă formă de educație dirijată pentru preșcolar.
3.Din perspectiva cadrului didactic noua structură de desfășurare a activităților a oferit următoarele oportunități:am învățat utilizarea unor noi platforme de învățare online, am urmat diferite cursuri online, am învățat să creez jocuri didactice educative, filmulețe și materiale ppt pentru diferite feluri de activități(observări, povestiri, activități matematice, activități practice, etc.)
Evaluarea online la preșcolari este legată de noutatea acestei realități, fiind o experiență inedită, cu un ,,farmec” aparte, care trebuie să creeze o interacțiune umană mai profundă și semnificativă.
 
 ,,Bătrânii pot face război, dar numai copiii vor face istorie.” Ray Meritt

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *