INSTRUMENTE, MIJLOACE ȘI METODE DE PREDARE - INVAȚARE – EVALUARE ONLINE

MANE IRINA AMALIA PROFESOR INVAȚAMANT PRIMAR LICEUL TEHNOLOGIC ,, TRANSILVANIA” DEVA

Prin platformele și aplicațiile disponibile online, drumul este larg deschis pentru diverse tehnologii utile în procesul de predare, învățare și evaluare, dar ceea ce trebuie să vină întâi este modul în care tehnologia va îmbunătăți pedagogia folosită. În primul rând trebuie folosită corespunzător pedagogia și mai apoi tehnologia.
 Experiența actuală ne ajută să înţelegem că tehnologiile sunt instrumente de aplicat cu atenție și în mod adecvat, dar absolut necesare în contextul actual. Provocarea pentru profesori este să se îndepărteze de noțiunea clasică de evaluare ca document Word – Fișa de evaluare scrisă– adică de la simpla înlocuire a unei bucăți de hârtie cu un document electronic – și să folosească tehnologia pentru a-i ajuta pe elevi să devină autonomi în învățare.
 Învățarea și evaluarea – bazată pe proiect, cu utilizarea media, poate oferi elevilor o serie de opțiuni, oportunități de colaborare, interacțiune cu colegii și profesorii, descoperire, cercetare, aprofundare, consolidare și aplicarea cunoștințelor dobândite, totul la ,,nu clic distanță” și sub stricta spraveghere a profesorului/ învățătorului/ părintelui. Este bine știut că le place acest lucru. Creativitatea manifestată este uluitoare, însă nu tebuie pierdut din vedere natura academică a ,,misiunii” – cu alte cuvinte, ce anume doriți ca elevii să vă arate că știu și ce au învățat să facă. Trebuie atinse obiectivele propuse, scopul și respectarea programei școlare prin operaționalizarea competențelor specifice.
 Profesorii care caută modalități de integrare a tehnologiei prin intermediul rețelelor de socializare în sarcini de lucru, platforme de învățare și forme de evaluare au alegeri aproape nelimitate. Internetul ne pune la dispoziție o gamă largă de astfel de platforme și instrumente utile în predarea online, indiferent de nivelul de vârstă și cerințele copilului, chiar și pentru cei cu anumite dificultăți de învățare sau CES.
 Cele mai utile și utilizate platforme sunt:

Google Classroom: aici puteți discuta cu întreaga clasă de elevi, sau cu cei care lipsesc de la școală, prin transmiterea online a activității din sala de clasă prin aplicația Google Meet (video chat); pot fi încărcate/corectate temele și poate fi oferit feedback direct fiecărui elev, se poate crea o bancă de comentarii pentru feedback mai facil pe baza celor mai frecvente comentarii pe care le oferiți elevilor etc.
 Google Jamboard este un mod de vizualizare foarte facil al unor răspunsuri scurte – toți elevii pot vedea toate răspunsurile date pe post-it-uri virtuale.
Google Forms (permite conceperea unor formulare care pot fi utilizate pentru a obține feedback, pentru a trimite confirmări de participare la un eveniment, dar și pentru a crea teste scrise. Serviciul permite profesorului să includă imagini sau video pentru interpretare sau ca material de reflecție pentru elev. Elevii pot primi atât întrebări deschise, cât și închise, cu mai multe variante de răspuns, sau nu.) Funcția Quiz permite, pe mai departe, oferirea de feedback prompt. Elevii pot afla imediat dacă la un test cu răspunsuri la alegere au răspuns corect sau nu. Aici măiestria profesorului este să construiască distractori (răspunsuri greșite, care rezultă dintr-un proces de gândire eronat, dar frecvent la elevi) cât mai buni. Mai mult, putem să includem explicații pentru răspunsul greșit, explicații pe care elevul să le primească de îndată ce a terminat testul. În plus, elevii pot relua testul.
Kahoot – baza pedagogică a acestei aplicații este că elevii devin „profesori”, construind ei înșiși itemi de teste.
Wordwall – mai multe tipuri de activități potrivite pentru evaluare, mai ales la învățământul primar.

 Există, de asemenea, multe programe de animație pe care elevii le pot folosi pentru a realiza prezentări: Prezi, Animaker etc. Elevii pot să realizeze filmulețe cu screencast-o-matic în care să surprindă atât imagine de pe interfața device-ului propriu, cât și vocea proprie.
 Se spune că cel mai bun instrument este cel pe care oamenii îl vor folosi. De aceea, este bine să experimentăm atât noi, profesorii cât și elevii noștri, tot ce ne ofertă aceste platforme, să diversificăm cât mai mult actul educațional. În contextele online, implicarea este absolut esențială și aceste instrumente trebuie să creeze o interacțiune umană mai profundă și mai semnificativă.
 Produsele elevilor sunt cea mai bună dovadă a calității educaționale, indiferent de modul cum se organizează actul educațional, online sau față în față, iar creativitatea pe care tehnologia îți permite să o exprimi este ceva despre care profesori din diverse colțuri ale lumii vorbesc în mod constant într-un sens pozitiv.
 Misiunea noastră ca dascăli este de a pregăti elevul pentru „a fi” şi „a deveni”, pentru autonomie, pentru autoeducaţie şi autoevaluare, iar utilizarea platformelor online îmbinate armonios cu tehnicile clasice de predare-învățare-evaluare desfășurate în sala de clasă, chiar si atunci când învățarea nu este exclusiv online, poate fi de un real folos societății actuale unde tinerii sunt dependenți de tehnologie, un mediu în care se simt bine, socializează foarte mult și astfel învață să folosească mediul online și pentru asimilare de cunoștințe, schimburi de idei, păreri, susținerea propriei opinii realizare de proiecte, trebuie încurajați și ajutați să pună în aplicare ceea ce au învățat.
 
BIBLIOGRAFIE:
*https://www.noi-orizonturi.ro/
*https://www.didactic.ro/resurse-educationale/invatamant-primar/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *