Situația globală actuală a impus noi tendințe în sistemul de învățământ, prin mutarea conținutului și a interacțiunii în mediul online. Nimeni nu prevăzuse o astfel de schimbare, dar contextul actual a făcut în așa fel încât profesorii au găsit soluțiile potrivite pentru a continua procesul de învățare.
Dacă într-o primă fază atenția s-a axat pe organizarea clasei virtuale, pe sincronizarea conținutului și instruirea elevilor, acum a sosit momentul evaluării conținutului parcurs.
Evaluarea didactică modernă este o evaluare formativă, axată pe proces. Ea este dinamică, flexibilă și asigură reglarea din mers a activității educaționale. Toate aceste principii simple funcționează perfect în mediul educațional din cadrul unei clase fizice. Dar ce se întâmplă, dacă suntem nevoiți să realizăm o evaluare în mediul digital. Cum se pot asigura profesorii că este transparentă și reflectă adevăratul potențial al elevilor?
Clasic versus virtual
Eram obișnuiți cu toții să vină copilul de la școală și să-l întrebăm: „Tu ce note ai luat azi?“ Iar acesta scotea, mai timid sau mai încrezător, foaia cu evaluarea și astfel noi, părinții, deveneam o parte din acest proces de evaluare. Puteam să aducem laude, să încurajăm, să căutăm a înțelege și apoi să luăm măsurile potrivite.Brusc această obișnuință a dispărut – din cauza mutării în mediul online a educației și, implicit, a evaluării.
Există mai multe platforme de evaluare la care profesorii au apelat. Totuși, soluția propusă de către cei de la Google este una dintre cele mai complexe, asigurând un flux informațional continuu pe durata întregului proces educativ. Pentru cadrele didactice care utilizează platforma Google Classroom, totul se simplifică și devine ușor de gestionat; la fel, și pentru elevi și părinți.
Avantajele utilizării platformei Google Classroom, în procesul de evaluare
Există patru puncte tari ale acestei platforme, care o fac extrem de accesibilă în procesul de evaluare online.
1. Accesare simplă de pe orice device. Pentru a putea participa la procesul de evaluare, elevul are nevoie de un computer desktop sau laptop ori de o tabletă prin care să accese browser-ul Chrome.
2. Organizare și comunicarea eficientă. Toate materialele propuse de către profesor sunt salvate automat, așa că elevului îi revine sarcina de a completa conținutul sau sarcinile solicitate.
3. Feedback imediat. Această parte este cea mai eficientă pentru profesor și elev, dar și pentru părinte. Un test dat elevilor poate fi vizualizat în timp real de către profesor, fiind total transparent. Elevul poate fi ajutat să găsească un răspuns corect și ghidat pentru a identifica informația necesară, fără a fi depunctat sau a fi nevoit să predea un test incomplet.
4. Evaluare digitală integrală. Acest proces poate fi privit ca un avantaj, din perspectivă ecologică. Nu se mai utilizează coli de hârtie, se simplifică procesul de multiplicare în format fizic, iar elevi pot avea un dosar virtual personal, care să includă toate evaluările primite.
Cu ce-i ajută pe părinți această trecere la evaluările digitale?
Este o întrebare pe care mulți părinți și-au adresat-o. Dar, odată cu primele rezultate ale unei evaluări digitale, multe enigme au fost înlăturate. Astfel, părinții au constatat că rezultatele evaluării vin singure către ei, datorită sistemului ce permite ca și părintele să fie parte din procesul educațional. Se pot purta dialoguri constructive împreună cu copilul, iar anumite recomandări ale profesorului (legate de evaluare) pot fi urmărite și de către părinte.Pe viitor, aceste tipuri de evaluare pot fi menținute ca modalități curente de evaluare. Astfel, percepția părinților față de școală și relația lor cu școala vor deveni mult mai bune, deoarece vor fi implicați continuu în acest proces.
Activitatea/Evaluarea online are, dincolo de avantajele evidente, reliefate și de studiul de față, limite în relaționarea cadru didactic – elev. Are însă și limite, care au impact negativ asupra învățării eficiente, întrucât o importantă latură a activității didactice față-în-față nu se poate face virtual. În mod explicabil, sprijinul pe care în mod tradițional îl ofereau elevilor cu nevoi speciale sau cu dificultăți de învățare este greu de oferit online, date fiind limitările tehnologice implicite. În realitate, în mediul online, fiecare elev poate să reprezinte pentru cadrul didactic o posibilă situație de dificultate în învățare, făcând astfel dificilă identificarea celor cu probleme reale.
Chiar dacă profesorul își cunoaște bine clasa și elevii și știe cine are nevoie de sprijin suplimentar, acest lucru s-ar putea realiza eventual ulterior activității de predare online, prin consiliere individuală. Este foarte dificilă interacțiunea personalizată cu un elev anume în contextul în care contactul nu este direct, profesorul este urmărit online de o clasă întreagă și fiecare elev îi solicită atenția. Platformele educaționale online, platformele de streaming, în general, facilitează comunicarea în timp real între profesor și cursanții săi. Cu toate acestea, comunicarea în acest caz este foarte frecvent percepută ca fiind oarecum artificială, pe de parte din cauza imposibilității obținerii unui feedback comunicațional real (ceea ce face comunicarea autentică), iar pe de altă parte din cauza contextului incomod al plasării în spațiul virtual. Faptul că poți fi înregistrat, faptul că poți fi auzit de orice persoană (nu doar de elevii tăi), neavând un control real al publicului-țintă, îi determină pe profesori să construiască un discurs corect, consistent, fluid. Comunicarea nonverbală și utilizarea mediată a paralimbajului completează paradigma dificilă a comunicării în mediul online în cazul în care comunicarea se realizează prin chat instant, iar unele indicii pe care o bună comunicare nonverbală le putea produce pentru susținerea comunicării verbale sunt acum pierdute prin întreruperi sau blocaje specifice acestor sesiuni in condiții de capacitate de banda limitata sau de trafic încărcat.
În concluzie, să ne amintim că, la vremuri noi, apar și tipuri noi de evaluare – care determină evoluția modernă și constructivă a școlii românești.
MATEMATICĂ CLASELE V-VIII PROF. BORIUC VETURIA
26
ian.