Evaluarea presupue un element de bază al procesului instructiv-educativ. Alături de predare și învățare, evaluarea reprezintă unul din stâlpii de rezistență a succesului școlar. Evaluarea în învățămâtul preșcolar se realizeză, la începutul anului școlar, la finalul primului semestru și la finalul anului școlar; dar și în mod continuu, adică pe parcursul fiecărui moment al zilei.
Anul școlar curent debutează cu noi restricții privind norme de igienă, distațare și metode de predare-învățare-evaluare, datorită perioadei de pandemie prin care trecem. Unitatea de învățământ la care îmi desfășor activitatea, a debutat anul școlar în scenariul verde, acesta menținându-se pe toată perioada evaluării inițale, de două săptămâni. Așadar, evaluarea s-a realizat în mod tradițional, pe baza unei planificări atent concepute, având la bază cunoștințele și deprinderile pe care copiii ar trebui să le atingă la acest nivel de vârstă și cu ajutorul materialelor de sprijin.
În momentul în care am conceput planificarea, am luat în calcul și o eventuală trecere în scenariul galben sau chiar roșu pe viitor, ceea ce presupunea ca toată activitatea didactică de evaluare inițială să se realizeze în mediul on-line. Așadar, metodele, strategiile și tehnicile au fost gândite puțin diferit, fiind adaptate la ceea ce presupune activități la distanță.
Metodele de evaluare trebuiau adaptate. Probele orale de evaluare rămâneau varianta cea mai accesibilă, având în vedere tipul de întâliri on-line și faptul că preșcolarii se pot manifesta liber prin exprimare. Probele scrise, de genul fișelor se pot realiza în mediul on-line cu sprijinul educatoarei care ajută copiii prin indicații de realizare, dar, necesită un efort în prealabil din partea părinților, acela de a lista materialul. Probele practice reprezină un mod accesibil, deoare, lucrările de tipul Activităților practice sau plastice se pot realiza cu ușurință și în fața unui dispozitiv audio-video, iar rezultatul poate fi arătat educatoarei și colegilor. Observarea sistematică a comportamentului copiilor, este o metodă de evaluare alternativă care se poate utiliza și în învățământul online, însă există riscul ca, comportamentul preșcolarului să aibă influențe din partea mediului familiei în care își desfășoară activitatea.
Având în vedere lipsa de concentrare, factorii distractori care pot apărea la munca în fața ecranului, zgomotele ambientale și lipsa climatului educațional propriu-zis, evaluarea on-line, fie ea inițială, sumativă, finală sau continuă poate să fie influențată, iar filtrele prin care cadrul didactic cerne informațiile prelevate, trebuie să fie foarte bine fixate.
MATERIAL REALIZAT DE PROF. PT. ÎNV. PREȘCOLAR MUREȘAN PATRICIA TEODORA GRĂDINIȚA CU P.P „UNIVERSITĂȚII BABEȘ-BOLYAI” CLUJ-NAPOCA, JUDEȚ CLUJ
26
ian.