SUGESTII DE PLANIFICARE A ACTIVITATILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE IN GRADINITA

MIREA CIOROIANU ELENA SIMONA G.P.N. NR. 4, CARACAL, OLT

Procesul instructiv-educativ desfasurat in gradinita permite fiecarei educatoare, sau echipe de educatoare, punerea in valoare a propriei experiente didactice, prin activitati educative cu caracter integrat si cu o abordare complexa a continuturilor.
 Se impune, asadar ca procesul educational sa fie creativ, interdisciplinar, complex, sa-i stimuleze pe copii in vederea asimilarii informatiilor.
 Educatoarea, managerul intregului proces didactic, are libertatea de a alege – singura ori in echipa, tipul de abordare a activitatilor cu prescolarii, in functie de strategiile pe care le stapaneste.
 In activitatile integrate accentul va cadea pe actiunile de grup si nu pe cele cu intreaga clasa, in care o idee transcede granitele diferitelor discipline si organizeaza cunoasterea in functie de noua perspectiva, respectand tema de interes.
 Alaturi de abordarea interdisciplinara, organizarea modulara si invatarea asistata de calculator, predarea integrata a cunostintelor este considerata o strategie moderna de organizare si desfasurare a continuturilor, iar conceptulde activitate integrata se refera la o actiune in care se imbratiseaza metoda de predare-invatare a cunostintelor, imbinand diverse domenii si constituirea deprinderilor si abilitatilor prescolaritatii.
 Integrarea este o maniera de organizare oarecum similara cu interdisciplinaritatea, in sensul ca obiectivele invatarii au ca referinta nu o categorie de activitate, ci o tematica unitara, comuna mai multor categorii. Dar nu trebuie sa facem confuzii intre cele doua concepte si sa identificam interdisciplinaritatea( ca o componenta a mediului pentru organizarea cunoasterii) cu integrarea ( ca o idee sau un principiu integrator care rupe hotarele diferitelor categorii de activitate si grupeaza cunoasterea in functie de tema propusa de educatoare ori de copii). Integrarea, ca sintagma, este explicata ca revenirea in acelasi loc, in aceeasi activitate, a mai multor activitati de tip succesiv care conduc la atingerea obiectivelor propuse, la insusirea continuturilor, la realizarea in practica a proiectul didactic propus.
 In codul activitatilor integrate, abordarea realitatii se face printr-un demers global, granitele dintre categoriile si tipurile de activitati dispar, se contopesc intr-un scenariu unitar si de cele mai multe ori ciclic, in care tema se lasa investigata cu mijloacele diferitelor stiinte, evident, continuturile au un subiect comun, care urmeaza a fi elucidat in urma parcurgerii acestora si atingerii obiectivelor comportamentale avute in vedere.
 Activitatile integrate vor fi cele prezente in planificarea calendaristica, proiectate conform planului de invatamant, orarului aferent nivelului de varsta, sustinute de experienta cadrului didactic. Educatoarea organizeaza si desfasoara activitati integrate generate de subiecte stabile planificate pentru tot timpul anului. Aceste activitati pot fi desfasurate integrat dupa scenariu elaborat de educatoare ce incepe cu intalnirea de grup, initiata in fiecare zi si care se poate realiza sub forma unei povestiri, a intalnirii cu un personaj, a vizitei unei persoane adulte, prezenta unui animal, o intamplare traita sau imaginata, un eveniment social sau eveniment special petrecut in familie.
 Scenariul educatoarei ii orenteaza pe copii sa opteze pentru diverse centre care ofera posibilitatea alegerii domeniilor de invatare si a materialelor. Varietatea acestora incurajeaza copii sa manifeste, sa observe, sa gandeasca, sa-si exprime ideile, sa interpreteze date, sa faca predictii.
 Copiii isi asuma responsabilitati si roluri in mocrogrupul din care fac parte, participand la jocuri de rol interesante, initiate la sugestia celor din jur sau create chiar de ei.
 La completarea scenariului ne pot fi de un real folos vizitele, plimbarile, intalnirile cu specialisti etc. Tematica acestora este aleasa incat prin activitatile integrate sa se inlesneasca contactul cu lumea inconjuratoare. In atentia echipei de educatoare se afla in permanent, intreaga paleta de activitati ( la alegere, comune, jocuri si activitati de dupa – amiaza) si modalitati de organizare a acestora.
 Sugestiile prezentate sunt orientative si lasa loc imaginatiei colegelor educatoare, pentru a-si organiza propiile activitati integrate, in functie de grupa pe care o conduc si temele abordate.
 Ofer in continuare o exemplificare:
 Tema saptamanii: Natura
 Subtema: Aspecte de iarna
 
 Luni :
Activitati alese: a) Biblioteca: „ Citim imagini cu aspecte de iarna”
 b) Stiinta: „Sortam si decupam imagini pentru calendarul naturii”
 c) Constructii: (cu pioneze) „ Omul de zapada”
Activitati obligatorii: a) Cunoasterea mediului: lectura dupa imagini „ A sosit iarna”
 b) Activitate muzicala „ Tine baba iarna sfat” de L. Comes
Activitati alese: Educatie rutiera „ Unde ne jucam/ ne dam cu saniuta? ”
 Jocuri in aer liber: „ Oameni de zaopada”
 
Marti :
Activitati alese: a) Biblioteca: „ Cum este vremea” – convorbire
 b) Joc de rol: „ De-a gospodinele”
 c) joc de masa: „ Ce se potriveste iarna”
Activitati obligatorii: a) Activitate matematica – joc didactic „6 nasturi pentru omul de zapada”(predare-invatare)
 b) Educatie pentru societate: poveste creata de copii: „ Fapte bune, fapte rele”
Activitati alese: jocuri in aer liber ”Urme in zapada”
 
 Miercuri:
Activitati alese: a) Biblioteca: „ Formulam propozitii despre iarna”
 b) Arta: „Crengute de brad cu promoroaca”
 c) Constructii: „ Crengute de brad” (din betisoare)
Activitati obligatorii: a) Educarea limbajului: povestirea educatoarei „ Baba iarna face pozne” de Bogdanov
 b) Educatie fizica: invatarea mersului in echilibru intre doua linii trasate pe sol. Joc „ Trecem puntea”
Activitati alese: educatie pentru sanatate: „Cum ne ingrijim sanatatea in anotimpul iarna”
 Joc senzorial „ Rece – cald”
 
 Joi:
Activitati alese: a) Biblioteca: repetam poezii despre iarna
 b) Stiinta: „Cum se formeaza partia de schi, patinoarul”
 c) Joc de rol: „ De-a doctorul”
Activitati obligatorii: a) Activitate matematica: compunerea si descompunerea nr. 6 (exercitiu cu mat. individual).
 b) activitate practica: taiere „Fulgi de nea”
Activitati alese: concurs de ghicitori
 
 Vineri:
Activitati alese: a) Biblioteca: „Gaseste cuvantul potrivit”
 b) Arta:modelaj – „Oameni de zapada”
 c) Joc de creatie: „ In lumea povestilor”
Activitati obligatorii: a) Educarea limbajului: povestirea copiilor „ baba iarna face pozne”
 b) Activitate artistico – plastica: pictura „Peisaj de iarna”
Activitati alese: jocuri de miscare alese de copii
 Activitate gospodareasca: „ Ordine la jucarii”
 
 
Concluzii
 Reusita predarii integrate a continuturilor in gradinita tine in mare masura de gradul de structurare a continutului proiectat, intr-o viziune unitara, tintind anumite finalitati. Invatarea intr-o maniera cat mai fireasca, naturala pe de-o parte si, pe de altaparte, invatarea conform unei structuri riguroase sunt extreme care trebuie sa coexiste in curriculum-ul integrat.
 De retinut este faptul ca prescolarii trebuie sa invete intr-o maniera integrata, fiecare etapa de dezvoltare fiind strans legata de cealalta. Activitatile integrate sunt oportune in acest sens, prin ele aducandu-se un plus de lejeritate si mai multa coerenta procesului de predare-invatare, punand accent deosebit pe joc ca metoda de baza a acestui proces.
 Activitatea integrata se dovedeste a fi o solutie pentru o mai buna corelare a activitatilor de invatare cu viata societatii, cultura si tehnologia didactica.
 
BIBLIOGRAFIE:
*Programa activitatilor instructiv-educative din gradinita;
* Ministerul educatiei si cercetarii „Metoda proiectelor la varstele timpurii” ;Ed. Miniped. Buc2002
* Revista Invatamantului Prescolar nr. 3-4/2003
* Revista Invatamantului Prescolar nr.1-2/2004

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *