I se prezintă copilului o imagine.
Imagine preluata: https://my-poze.web.app/poze-reale-toamna.html
Evaluarea a vocii: Descrie ce vezi în imagine!
Evaluarea capacităţii de orientare temporală:
Ce anotimp crezi că este prezentat în imagine?
De unde ştii că este toamnă?
Ce anotimp urmează?
Ce anotimp a trecut?
Evaluarea structurii logico-gramaticale şi a respiraţiei: Ce schimbări mai au loc în natură în anotimpul toamna? (conversaţie pe temă dată)
Evaluarea vocabularului
În parc este lumină, dar într-un beci este …..
Mă duc în parc să mă joc ziua, iar la culcare când e …….
La începutul toamnei este cald, dar iarna este ……
Aleea e uscată, iar dacă plouă e …….
Evaluarea cunoaşterii culorilor: Ce culoare are iarba? Dar banca? Dar frunzele? Dar cerul?
Evaluarea capacităţii de orientare spaţială: În care parte a aleii se află banca?
Evaluarea auzului fonematic:
E la fel: TOAMNA – DOAMNA?
Cu ce sunete încep cele două cuvinte?
Spune cu ce sunet încep cuvintele: alee, umbră, frunze, roşu, bancă, copac.
Se aude sunetul R în cuvintele: roşu, parc, alee, maro?
Evaluarea ritmului – Picăturile de ploaie cad pe asfalt:
pic ________pic_______pic__pic__pic
(logopedul va bate sub tăblia mesei, iar copilul va imita bătăile, respectând ritmul)
Evaluarea motricităţii aparatului fonoarticulator:
Cum sună tropăitul cailor pe alee în parc? (desprinderea limbii cu putere de cerul gurii: clo-cla, clo-cla)
Hai să ne mirăm cât de frumoasă este toamna: ridicăm sprâncenele, rotunjim gura şi rostim: Oooo!
Ne supărăm pentru că plouă: încruntăm sprâncenele.
Zâmbim, apoi trimitem pupic rândunelelor care pleacă în ţările calde: mişcări de întindere şi ţuguiere a buzelor.