Jocul ocupă, evident, locul preferat în activitatea de fiecare zi a copilului . Jucându-se, el îşi satisface nevoia de activitate, de a acţiona cu obiecte reale sau imaginare, de a se transpune în diferite roluri şi situaţii care îl apropie de realitatea înconjurătoare. Folosirea jocului didactic în procesul de învăţământ face ca elevul să înveţe cu plăcere, să devină interesat de activitatea care se desfăşoară; face ca cei timizi să devină mai volubili, mai activi, mai curajoşi, să capete mai multă încredere în capacitatea lor, mai multă siguranţă şi tenacitate în răspunsuri.
În clasificarea metodelor de învățământ, Ion Cerghit încadrează jocul în grupa „metodelor de simulare” ce valorifică, sub forma ludicului, capacitatea elevului de a se implica în propria instruire. Încorporarea elementelor de joc în activitatea didactică imprimă acesteia un caracter mai atrăgător, aduce „varietate şi destindere”[1]. Astăzi, jocul didactic este recomandat la toate ciclurile de învățământ, de la cel al preșcolar până la cel liceal, transpus în forme specifice în toate etapele demersului instructiv-educativ. Profesorul va organiza activitatea, va enunţa obiectivele, va preciza sarcinile, va urmări desfăşurarea „jocului” şi va aprecia rezultatele împreună cu elevii.
Sunt profesoară de istorie la un liceu tehnologic unde elevii mei îṣ pierd repede interesul. Petru a face lecţiile cât mai atractive am început să folosesc jocuri, mai precis Wordwall pentru evaluare. Folosind acest joc am observant că elevii reţineau mai bine informaţa istorică.Repetând jocul elevii memorau mai repede lecţia. Jocul are diferite variante gen: spânzurătoare, rebus, alegere multiplă, adevărat ṣi fals. Câṣtigă cel care răspunde corect într-un timp foarte scurt, se face ṣi un clasament.
Prin jocurile didactice introduse în diferite momente ale lecţiei, se realizează o învăţare activă, acordând un rol dinamic intuiţiei şi imaginaţiei. Rolul cadrului didactic este nu de a preda cunoştinţele sau de a prezenta de-a gata soluţiile. Copiii ar trebui lăsaţi să-şi confrunte părerile, să înveţe din propriile greşeli, dând curs liber imaginaţiei şi fanteziei fiecăruia.
Wordwall poate fi folosit pentru a crea atât activități interactive, cât și activități de imprimat. Majoritatea șabloanelor sunt disponibile atât în versiune interactivă, cât și în versiune tipărită.
Interactivele sunt redate pe orice dispozitiv compatibil cu web, cum ar fi un computer, tabletă, telefon sau tablă interactivă. Ele pot fi jucate individual de către elevi sau pot fi conduse de profesori, cu elevii care se întorc în partea din față a clasei.
Printabilele pot fi tipărite direct sau descărcate ca fișier PDF. Ele pot fi folosite ca însoțitor al activităților interactive sau ca activități independente.
Activitățile sunt create folosind un sistem de șabloane. Aceste șabloane includ clasice renumite precum Quiz și Crossword . Avem, de asemenea, jocuri în stil arcade, cum ar fi Maze Chase și Avion, și există instrumente de gestionare a sălii de clasă, cum ar fi Seating plan .
Pentru a realiza o activitate nouă, începeți prin selectarea șablonului și apoi introduceți conținutul. Este ușor și înseamnă că puteți crea o activitate complet interactivă în doar câteva minute. Multiplayer este un format în care toți elevii se alătură simultan aceluiași joc, fiecare pe propriul dispozitiv. Profesorul controlează fluxul jocului din partea din față a clasei.
Unele jocuri sunt competitive, de exemplu Quiz, unde elevii se aleargă pentru a da răspunsul corect cât mai repede posibil. Altele precum Brainstorm facilitează o discuție în colaborare.
Jocurile pot fi folosite ca mijloace de evaluare la istorie. Eu am folosit la liceu jocul Wordwall care are ṣi o variantă gratis. Acest joc îi atrage pe elevi mai mult decât dacă aṣ fi dat un test scris.
[1] Ioan Cerghit, Metode de învățământ, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1980, p. 47.