Nevoia de a fi plăcut, iubit, înţeles şi acceptat;
ŢIE ÎŢI PLACE COPILUL TĂU?
Îţi place de el aşa cum este, chiar dacă nu e tocmai aşa cum l-ai visat, nu are ochii tăi albaştri, părul zulufat şi auriu al soţiei, ori nasul fin, gura frumoasă ale mamei tale, chiar dacă nu ţi-a moştenit niciunul dintre talente şi nu e interesat de nimic din ceea ce te interesează pe tine?
Întreabă-te dacă nu cumva tu ţi-ai făcut o imagine despre el, despre cum o să+ fie şi ce va face, încă înainte de a se naşte şi nici acum nu vrei să renunţi la plăsmuirea ta,E ca şi cum ai avea nişte piese de puzzle care compun o altă imagine decât ce credeai, însă te încăpăţânezi să le tot aranjezi, doar-doar vei reuşi să alcătuieşti desenul pe care ţi l-ai propus.
CAZ:
Valentina are 28 de ani şi s-a măritat de timpuriu şi are două fete (11 ani, respectiv 14 ani).Soţul a părăsit-o acum 8 ani , a rupt orioce legătura cu ea şi fete, chiar dacă locuiesc în acelaş cartier. Valentina o respinge pe fata mare şi o apreciaza mai mult pe cea mică.Fata mai mare crede că din cauză că seamănă cu tatăl ei , mama o respinge.
Se întâmplă adesea ca mamele frustrate de comportamentul partenerului (in special cele părăsite), să şteargă de pe chipul copilului zestea de gene a tatălui.Nereuşind, transferă asupra lui zaţul resentimentelor şi nu-şi mai plac copilul oricât de bun/frumos/talentat/deosebit ar fi.
Poţi să-ţi iubeşti copilul, dar e o întrebare dacă îl şi placi.Pentru el cele două moţiuni sunt identice.Dacă nu se simte iubit, crede că nu-l placi şi dacă nu-i arăţi că-l iubeşti , nu te crede.
Unii spun: pe copil să-l săruţi doar în somn. Tu cum te-ai simţi dacă partenerul nu te-ar săruta niciodată, nu te-ar mângâia?
Alţii cumpără ceva în fiecare zi şi le satisfac toate mofturile crezând că, astfel, compensează lipsa lor.
Dacă partenerul tău nu ţi-ar spune cât de frumoasă eşti azi, nu te-ar lăuda pentru succesele tale, nu te-ar încuraja când eziţi, nu te-ar întreba cum îţi merge la serviciu, nu ar vrea să-ţi cunoască prietenii, să ieşiţi împreună, ci te-ar ţine în casă unde ţi-ar remacrca prezenţa numai când greşeşti ceva, când faci cevace nu-i convine.ATUNCI TE CRITICĂ.CUM TE-AI SIMŢI?AI CREDE CĂ TE IUBEŞTE?Tot aşa simte şi copilul ai cărui părinţi nu sunt niciodată interesaţi de ce face, de prietenii săi, de preocupăriile sale, nu-l apreciază niciodată, ci, veşnic, preocupaţi de grijiile zilei , par să nu-i remarce exitenţa decât atunci când îi deranjează, tot ala îţi pot seama că ai o muscă în casă atunci când începe să bîzîie deranjant.
Pentru copil, iubirea=atenţie, nu cadouri, nu mofturi satisfăcute
Când nu îi dai atenţie, ca orice om gelos, începe să-ţi smulgă el singur dovezi de iubire: face mofturi, nazuri, se comporta nerezonabil, devine aberant şi face parcă dinadins ceea ce ştie că nu-ţi place.Se transformă într-o persoană nesuferită şi îngrozitoarem îţi spune că te urăşte, te muşcă, te scuipă, te loveşte! De fapt, el te iubeşte cu disperare, dar neştiind dacă şi tu îl iubeşti , te pune la încercare să vadă dacă poţi să-l iubeşti şi aşa nesuferit
Iubirea ţi se reflectă prin purtate, atitudine, în grija ăe care i-o porţi celui drag, în fapte, gesturi şi cuvinte deopotriva, în atenşia pe care i-o acorzi.
POŢI SĂ-ŢI IUBEŞTI COPILUL DIN TOT SUFLETUL.EL VA ŞTI DECÂT DACĂ ÎI ARĂŢI ACEST LUCRU PE ÎNŢELESUL LUI.
UN COPIL CARE NU SE ŞTIE IUBIT ŞI APRECIAT DE PĂRINŢI E NEFERICIT.
Nevoia de încredere şi libertate;
Copilul ne satisface îngrozitor de bine vanitatea.Spunem că micuţul ne priveşte ca pe Dumnezeul lui.Simţim acest lucru, ne simţim puterea şi ne bucuram de ea.Unii se bucură atît de mult, încât refuză să i-o cedeze, aşa cum este firesc, copilului, pas cu pas, în decursul a 18-20 de ani, cât timp el creşte la trup şi minte şi învaţă să fie om în toată firea şi să se descurce ca un adult.Unii părrinţi aleg să rămână ei Calea, Adevărul şi Viaţa pentru cel pe care l-au adus pe lume cât mai mult timp şi, daca se poate, pentru totdeauna.
EFECTUL ESTE DEVASTATOR.
Rolul părintelui este de a-şi pregăti copilul pentru viaţă.Copilul creşte, însă cum creşte depinde de părintele lui.El trebuie să-l înveţe de mic cât mai multe lucruri din tot ce are nevoie să ştie, fără să fie cocoloşit.
Copilul are nevoie să înveţe ce şi cum trebuie să facă, să-şi exerseze cunoştinţele, priceperiile şi abilităţile căpătate şi să se obişnuiască treptat să ia singur decizii, să-şi rezolve singur problemele.Pentru aceasta însă are nevoie de libertate, or, această libertate nu i se poate da fără încredere.
Un părinte care nu acordă încredere şi libertate copilului său este ca un antrenor care, deşi şi-a pregătit sportivul să devină campion, nu-l lasă să meargă la nicio competiţie de frică să nu eşueze, să nu se accidenteze, să nu i se întample ceva.
Când altcineva ia mereu decizii pentru tine, te absolvă de orice libertate, dar şi de orice responsabilitate.Devii un olog ale cărui picioare, de nefolosire, se atrofiază.În biologie se spune că funcţia creează organul.ÎNCĂ DE LA VÂRSTE FRAGEDE, COPILUL TREBUIE „ANTRENAT „ SĂ IA DECIZII ŞI, CA ORICE ANTRENAMENT, TREBUIE FĂCUT GRADAT, ÎN AŞA FEL ÎNCÂT, PE MĂSURĂ CE CREŞTE, SĂ SE POATĂ DESCURCA SINGUR DIN CE ÎN CE MAI BINE.
UN COPIL CARE NU ARE LIBERTATEA DE A LUA O DECIZIE, CARE NU PRIMEŞTE NICIO SARCINĂ, CARE NU ARE NICIO RESPONSABILITATE SE SIMTE:
incapabil să facă ceva
neînsemnat
plictisit
invidios
prost
lipsit de putere
SE VA TEME:
să nu rămână singur şi neajutoarat, fără sprijinul celorlalţi
să nu devină „invizibil” pentru ceilalţi
să încerce ceva chiar dacă nu îşi doreşte foarte mult acel lucru
VA CĂUTA SĂ :
aştepte mereu de la ceilalţi să primească ajutor ca un om neputincios
îşi umple mereu timpul cu ceva ca să-i alunge plictisul (99% pozne)
se ferească de eşec, de muncă şi de asumarea vreunei responsabilitatăţi prin : „ NU POT” , „ SUNT PREA MIC”
Nu te teme că este prea….mic pentru a avea îndatoriri şi nu-ţi spune „ îl mai las eu să crească puţin”.Cu cât învaţă mai curând, cu atât mai bine.
Nevoia de identitate;
Omul are nevoie să simtă că face parte dintr-un grup (nevoia de apartenenţă) şi, în acelaş timp, să simtă că, în cadrul grupului din care face parte, este cineva (nevoia de identitate).
Când părintele/cadrul didactic nu responsabilizează copilul, când nu-i dau nimic de făcut, ba chiar îi refuză ajutorul, îi înăbuşă iniţiativa.
O răspundere dată copilului îl face să se simtă important, apreciat, investit cu încredere.Îi dă ocazia să se afirme, să-şi găsească şi el un rol şi un statut.În lipsa unui rol, copilul simte că nu are nici un statut şi, atunci, îşi caută unul pe care să-l însuşească.Ce? Orice.Dacă toţi îi repetă des „ eşti obraznic”, simte că este datoria lui să fie obraznic şi orice îi iese pe gură trebuie să sune obraznicm astfel, cine mai este el?Dacă toţi ăi reproşează că este timid, nu va îndrăzni niciodată să facă ceva pentru că ştie că este timid.Copiii, din nevoia de identitate, din nevoia de a se afirma într-un fel sau altul în cadrul unui grup, sunt foarte dornici să primească „etichete” şi se bucură chiar şi de cele care nu le fac cinste.În mintea lor îşi spun că şi aşa e mai bine decaât nimic şi vor face orice ca să-şi păstreze „renumele”.
Nevoia de stimulare şi învăţare
Aşa cum ţie nu-ţi place să fii luat de prost, tratat cu superioritate de parcă nu ai şti nimic, tot aşa nici copilului nu-i place să fie tratat ca un bebeluş.Cum ţie îţi vine greu când ţi se dă mai mult decît poţi face, tot aşa şi copilul suferă cînd pretinzi de la el mai mult decât poate tratându-l ca pe un adult.Prin urmare, copilului nu-i place să nu i se ceară nimic, dar nici să i se ceară lucruri prea grele, pe care nu le poate realiza.
Copilului trebuie să-i ceri un lucru suficient de simplu ca să-l poată realiza cu priceperiile şi deprinderiile dobândite, dar şi suficient de dificil încât să-i stimulezi gândirea, talentul, cunoştinţele, priceperile, imaginaţia şi la sfârşit să se simtă mândru de ceea ce a realizat.
Nu uita că ai de partea ta : curiozitatea de explorare, de a afla, de a şti.Este dovedit ştiinţific : între 0-7 ani creierul omenesc are nevoie intensă de stimulare pentru dezvoltarea ulterioară:orice lucru nou pe care copilul îl învaţă, orice deprindere, abilitate, cuvânt, mişcare, senzaţie descoperită , se traduce prin realizarea unor sinapse.
COPILUL ARE NEVOIE DE EXPLORARE.
Oprit să exploreze, copilul:
începe să facă într-ascuns, pe la spatele său.(învaţă să devină făţarnic, mincinos, necinstit şi se supune riscurilor de accidente)
nu mai prezintă interes pentru nimic, nici pentru învăţare.(performanţe şcolare slabe)
Nevoia de joacă şi de mişcare în aer liber.Jucăriile copilului;
Un mare beneficiu al jocului (mai ales în aer liber) este acela că-i dă copilului şansa de a-şi consuma enormele rezerve de energie de care dispune.
Un copil care nu se joacă e plictisit de moarte.Dacă nu este scos afară, e un pachet de nervi.
Jocul este vital pentru copil.La fel ieşitul în aer liber.
Jucăriile cele mai bune nu sunt şi cele mai sofisticate şi scumpe.Jucărie poate fi orice obiect care îl mobilizează pe copil la o activitate vioaie, care îi pune la muncă gândirea, imaginaţia creatoare,abilităţile şi deprinderiile dobândite, memoria, spiritul de observaţie.
JOCUL ESTE O DIATRCŢIE ŞI ÎNVĂŢARE, ŞI MIŞCARE, ŞI EXPLORARE, ŞI EXERCIŢIU ŞI COMUNICARE.
BIBLIOGRAFIE:
„Şi tu poţi fi supernanny”, Irina Petrea