STRATEGII TRADIȚIONALE ȘI MODERNE ÎN EVALUAREA ONLINE

OBOGEANU RAMONA MARIA GPP OSTROVENI 1, RM VÂLCEA

 Încă de la începutul lunii martie a acestui an ne-am dat seama că procesul instructiv-educativ așa cum îl știam noi va suferi schimbări majore. Școlile s-au închis și actorii implicați în procesul de învățământ s-au trezit în fața unei provocări copleșitoare.
 În acel moment cadrele didactice au avut de ales între a da bir cu fugiții sau a se înarma cu aptitudini, cunoștințe și abilități noi, potrivite noii realități.
 Am ales a doua variantă și astfel o întreagă categorie profesională s-a întors pe băncile școlii virtuale, cu un caiețel de notițe, în stil tradițional, lângă calculator și am urmărit sute de ore de tutoriale și webinarii despre cum să adaptăm un întreg proces de predare – învățare – evaluare la rigorile impuse de pandemie.
 Evaluarea este componentă a procesului de învățământ ce constă în colectarea și interpretarea acelor informații despre fiecare copil care indică ce și cât din informațiile transmise au fost însușite de către copil. Evaluarea nu este doar pentru a indica gradul de absorbție al informației ci ajută cadrul didactic în proiectarea activităților următoare respectând ritmul propriu al fiecărui copil; ajută cadrul didactic să aleagă strategiile de predare eficiente și potrivite acelui grup de copii. În clasa fizică, lângă copii, sunt o multitudine de metode, tehnici și instrumente de evaluare: fisele de lucru, discuții, proiecte, lucrări artistice, joc cu scop evaluativ și poate cel mai important și relevant: Observația. Dar atunci când internetul este singura opțiune, ai crede că strategiile de predare-învățare și implicit evaluare sunt limitate, însă, la o căutare amănunțită, descoperim o întreagă varietate de aplicații ce vin în ajutorul cadrelor didactice, copiilor și părinților și sunt potrivite și pentru învățământul preșcolar, cum ar fi:

Liveworksheet.com
Learning apps.com
Wordwall.net
Jigsawplanet.com
Blabberize.com
Spiral.ac
Prezi.com
Storyjumper.com
Bookcreator.com

 Acestea sunt doar o parte din multitudinea de aplicații ce sunt gratis (cel puțin meniul de bază care este suficient pentru nivel preșcolar) â și ușor de folosit atât de către cadrul didactic cât și de către copii. În continuare voi prezenta câteva aplicații ce ne sunt dragi în activitatea de predare-învățare-evaluare în sistem online și care au fost folosite ca sistem pentru evaluare a activităților instructiv-educative.
 În primul rînd trebuie să menționez aplicația www.wordwall.net. Este cea mai versatilă și ofertantă pentru copiii de grădiniță. O singură activitate poate fi transformată în zeci de variante de joc. Poate fi un joc de atenție, un labirint, un joc de memorie și așa mai departe. Creezi fișierul utilizând forma dorită și apoi se trimite link-ul către copil. Copiii rezolvă sarcina iar feedback-ul este instant, aplicația afișază rezultatul pe loc și îl trimite și către cadrul didactic. Jocurile realizate în această aplicație sunt excelente atât pentru a fi folosite în evaluare (indiferent de forma ei) cât și ca mijloc de predare-învățare sau chiar ca o modalitate de captare a atenției. Exemplu: https://wordwall.net/play/6286/932/143
 O altă aplicație utilă și atractivă este www.jigsawplanet.com practic cu jutorul acestei aplicații iei orice imagine din laptop care se potrivește temei din planificarea săptămânală și o transformi în puzzle. Poți alege dintre o multitudine de modele ale pieselor de puzzle precum si diferite complexități (usor, mediu, dificil). Aceeași imagine poate fi “jucată” în mai multe moduri, în funcție de dorința fiecărui copil.
Exemplu: https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.jigsawplanet.com%2F%3Frc%3Dplay%26pid%3D3a53676dbaaa%26fbclid%3DIwAR0AISC8AE12McnVYyhK-JRWOe6Mzq7RqEwB9VEX5H-4msrzZ6Eqs2_XSBc&h=AT035ctC3cpSxKvsDUsgMZKNQ3Jjk5Sx8T1mUpu4Ojc0ixjCh7Sf2dml991mTUR7Lmro2nRLkKp32obpUITmsKd3b3S8ckd5miipENlSAMssZgQbuqF0-qY4i90QE1hJNE36ONW3EUgQfEFqdw
 În ceea ce privește evaluarea sumativă, ce va fi folosită la finalul unui proiect tematic sau a semestrului am ales www.bookcreator.com Pozele trimise de fiecare copilaș se vor regăsi la finalul proiectului într-o carte virtuală ce va prezenta felul în care au lucrat copiii pe perioada aleasă. Acest book va fi oferit în format virtual fiecărui copil și vor avea sarcina și ocazia de a observa atât progresul propriu cât și al colegilor de clasă.
 Sunt convinsă că fiecare dintre noi găsește utile aceste aplicații în procesul instructiv-educativ, și chiar de ne vom întoarce în mediul fizic din grădiniță, multe dintre aceste metode online își vor găsi locul printre metodele traditionale de evaluare.
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *