METODE ȘI TEHNICI DE EVALUARE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL ONLINE CATEVA ASPECTE DESPRE EVALUAREA ON-LINE

OPRISOR MARIUTA-ELENA INVATAMANT PRESCOLAR

 
Omul cat traieste invata este o zicala pe care o intalnim cel mai des in zilele noaste. Acum, ca traim niste vremuri care ne indeamna sa ne perfectionam in a utiliza cat mai mult platformele educationale online, vin cu un articol despre cum se poate face evaluarea online, ce metode si strategii se pot aplica in realizarea acesteia.
Predarea este componenta prin care transmitem conținut către prescolari. Ppredarea se rezumă la un proces unidirecțional, chiar dacă majoritatea autorilor de specialitate recomandă interacțiunea, care presupune o metodă de a testa (evalua) capacitatea elevului/studentului de a reține, înțelege și aplica ideile sau conceptele prezentate în procesul de predare .
Învățarea este componenta individuală, unilaterală, voită și foarte diversificată practicată de elev/student. Învățarea necesită pe lângă majoritatea teoriilor o puternică componentă de motivare. Motivația de a învăța, dincolo de teama unei note, este un factor social-cultural foarte complex, care cade atât în responsabilitatea profesorului dar mai ales a părintelui, indiferent de nivelul de studii.
Evaluarea e în responsabilitatea ta. Iar pentru asta atât EDUCATOAREA cât și întreg sistemul educațional trebuie să asigure cele 3C caracteristici esențiale ale evaluării: să fie continuă, completă și corectă.
Dar de ce avem nevoie de evaluare?
Alain Kerland consideră că evaluarea se face pornind de la următoarele întrebări cheie:

Pentru ce se face evaluarea (care sunt funcțiile acesteia)?
În raport cu ce se (care este sistemul de referință, care sunt criteriile evaluării)?
Pentru cine (care sunt destinatarii evaluării)?
Ce se evaluează (conduite, rezultate, procese, evoluții)?
Cu ajutorul căror instrumente și prin ce proceduri se face evaluarea?

Etapele evaluării
Structura procesului de evaluare, analizat în viziune sistemică de mai mulți autori cuprinde următoarele trei etape: verificarea, măsurarea și notarea.
În cadrul instruirii asistate de calculator se impune regândirea materialului de învățământ, conceperea și scrierea mai multor versiune de soft educațional, testarea lor pe serii de subiecți și apoi desprinderea concluziilor privitoare la eficiența softului respectiv. Din punctul meu cuprinzător, dar tardiv. Uitați-vă puțin la referințe. Toate sunt Pentru probele orale putem folosi fără nici o problemă comunicarea video-audio unu la unu, sau pur și simplu camerele web în grupurile de Skype sau Zoom, în care evaluatul să poată expune răspunsul la o întrebare sau o lecție învățată. Se poate. Probele practice… doar dacă au aplicabilitate în mediul electronic. De exemplu, săptămâna viitoare vom avea probe de competențe și rezolvare de probleme cu prescolarii grupei micii, in cadrul activitati se trimit parintilor link-urile filmuletelor sau chiar un playlist Youtube dedicat. Pentru referate și proiecte putem folosi instrumente de management al conținutului pentru încărcarea acestora și evaluarea ulterioară de către educator, iar, dacă vorbim despre proiecte aplicate (modele, schițe, etc.) se poate filma prezentarea acestora și se pot posta on-line .Strategia vizează asigurarea şi pregătirea resurselor umane şi materiale, probleme de planificare şi organizare a muncii, de cooperare în cadrul organizaţiei sau cu alte organizaţii etc., potrivit funcţiilor managementului modern, toate acestea având însă un caracter anticipativ, cu bătaie lungă, deci un pronunţat spirit de previziune.Pentru atingerea lor, atât la nivelul instituţiei de învăţământ, cât şi la nivelul clasei, intră în joc resursele materiale (spaţii de învăţământ, mobilier, materiale didactice, mijloace tehnice etc.) dar şi cele umane (profesori, elevi, personal auxiliar etc.), au loc procese de planificare, organizare şi dirijare, de control şi evaluare, toate acestea, împreună, vizând atingerea obiectivelor pedagogice stabilite.
Metode de realizare
 
 Evaluare initiala

harta conceptuală;
investigaţia;
chestionarul;
testele.

 
 Evaluarea formativă:

observare curentă a comportamentului şcolar al elevului;
fişe de lucru;
examinări orale;
tehnica 3-2-1;
metode R.A.I.;
probe de autoevaluare.

 Evaluarea sumativă:

examene (susţinute prin rezolvarea unor probe scrise, orale sau practice);
portofoliul;
 proiectul.

Asadar, prin utilizarea platformelor educationale pentru transmiterea informatiilor, cu siguranta putem evalua toate sarcinile date de cadrul didactic, lucru de succes pentru cresterea randamentului scolar.
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *