EVALUAREA ONLINE - O PROVOCARE ACTUALĂ

P.Î.P. CHIRVASE CICILIA VENERA ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR 3, GALAȚI

Evaluarea didactică furnizează informații despre calitatea şi funcționalitatea predării şi învățării, fiind astfel o componentă esențială a procesului de învățământ, putând fi considerată, pe bună dreptate, „oglinda”acestuia.
În condițiile desfășurării activității didactice în mediul online, evaluarea este mai dificil de realizat, mai ales din punct de vedere al obiectivității rezultatelor și al primirii și oferirii feedback-ului în timp real, atât din partea cadrului didactic, cât și din partea elevului. De aceea, realizarea și aplicarea unor instrumente de evaluare eficiente, în mediul online, sunt imperios necesare.
O oportunitate, în acest sens, este oferită de platformele e-learning, care permit cadrelor didactice să creeze teste pe care să le aplice la clasă, dar să și utilizeze testele deja existente. Un exemplu concludent îl constituie platformele LearningApps, Kahoot, Wordwall, Kidibot, My Koolio, Academia ABC. De asemenea, manualele digitale de Comunicare în limba română ale Editurii Didactice și Pedagogice, au la fiecare lecție teste de mica întindere, unde elevii au posibilitatea să-și verifice cunoștințele și să-și corecteze, în timp real, eventualele greșeli.
Dintre instrumentele pe care le-am utilizat la clasă, mă voi opri asupra testelor create pe platforma Kahoot. Acestea prezintă următoarele avantaje:

într-un timp relativ scurt se evaluează un număr mare de elevi;
există o obiectivitate mai mare a evaluării, deoarece rezultatele sunt raportate la criterii unice de evaluare;
oferă feedback imediat

Dezavantajele ar fi:

din punct de vedere psihologic, cresc stările de stress mai ales pentru elevii cu o viteză de reacție scăzută;
pot afecta stima de sine a celor care nu reușesc să se claseze pe un loc fruntaș;
uneori răspunsurile nu redau nivelul real de pregătire al elevului ( la întrebările cu variantele adevărat/fals elevul poate răspunde corect întâmplător)

 Pe platforma Canva, elevii au posibilitatea să realizeze organizatori grafici, prin care evidențiază conexiunile dintre ideile pe care le au despre un concept, urmărindu-se criterii legate de construcția lor, raportul dintre conceptul central şi sateliții arondați acestuia, aspectul estetic etc. Tot aici, se creează postere, care surprind esențialul unei probleme sau oglindesc elementele, relațiile identificate în legătură cu o anumită temă, există posibilitatea comparării modului propriu de reprezentare cu cel al altor elevi/grupuri, evaluarea sau autoevaluarea produsului obținut.
Folosind instrumentele oferite de aceste platforme, precum și cele create și adaptate de fiecare cadru didactic în mediul online, se creează premizele realizării unei evaluări care să reflecte cât mai fidel imaginea procesului de predare-învățare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *