PARADIGME ALE EVALUĂRII ONLINE

P.Î.P. CIUBOTARU ALINA- ELENA ȘC. GIMN. NR. 24 ION JALEA-CONSTANȚA

Predare – învățare – evaluare – triada care guvernează procesul de învățământ are de înfruntat provocările societății actuale, iar noi, actanți ai acestui proces, ne străduim să învățăm în salturi, din mers, cu ajutorul resursele pe care ni le oferă internetul, școala, colegii, specialiștii în tehnologie. Din fericire, elevii noștri, născuți după anul 2000, au o mare capacitate de adaptare la noua formă de educație, fapt care ne ușurează munca și ne responsabilizează să ne însușim în ritm alert noile metode, tehnici și strategii de lucru.
Cele mai utilizate forme de evaluare în online sunt cele în care computerul este mediul de transfer pentru a trimite și a comenta pe marginea unor eseuri, alcătuire și predare de portofolii (la clasele III – IV).
Evaluarea în online poate fi realizată prin crearea unor întrebări cu alegere multiplă. Acest exercițiu se pretează mai degrabă evaluării formative, nu evaluării sumative. Acestea sunt adecvate și școlarilor de clasele I – II. De asemenea, foarte apreciate de copii sunt jocurile prin care se pun în corespondență diferite variante, crearea unor grile cu mai multe răspunsuri corecte – checkbox, exercițiile de tip fill in the blank, în care elevul trebuie să completeze enunțul lacunar, având posibilitatea să se verifice .
Wordwall este o aplicație unde se creează diverse activități interactive pentru elevi:

Fișe de lucru
Jocuri de cuvinte
Chestionare
Potriviri
Identificare de cuvinte lipsă

Se folosesc, în general, pentru asigurarea feedback-ului.
Quizizz este o aplicație de evaluare a cunoștințelor care permite următoarele facilități:

Crearea unui test
Căutarea unor teste create anterior

Învățarea în online necesită un grad de independență din partea elevilor, atât în rezolvarea problemelor de învățare, cât și în abilitatea de a se descurca cu problemele tehnice apărute. Autoevaluarea, învățarea prin descoperire, reflecția, evaluarea de către colegi sunt câteva metode prin care elevii sunt încurajați să-și administreze propria experiență de învățare.
Provocarea evaluării online rămâne deschisă. Dacă cunoștințele însușite se pot evalua mai ușor, folosind metodele enumerate mai sus, ulterior vom afla dacă metodele de evaluare utilizate au cuantificat corect nivelul de însușire a competențelor cheie la care face referire profilul absolventului, care vizează și formarea de atitudini și aptitudini, mai greu de măsurat prin intermediul evaluării în online.
 
Bibliografie
Edict – Revista educației, 25.08.2020
 
Webografie:
Worlwall.net/ro
Quizizz.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *