MODALITĂȚI DE INTEGRARE A TEHNOLOGIEI ÎN EVALUAREA ONLINE

PĂTULEA ANA MARIA ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”FĂNUȘ NEAGU”, BRĂILA

ologie reprezintă un subiect care este important să devină o preocupare constantă a oricărui dascăl dedicat să își pregătească elevii/elevele pentru cerințele societății viitorului în care aceștia vor performa ca adulți.
Evaluarea formativă este evaluare pentru învățare, care îi indică elevului unde se află și îl ghidează către dobândirea competențelor, iar profesorului îi arată cum îl poate sprijini pe elev pentru atingerea obiectivelor de învățare personalizate.
Acest tip de evaluare se poate realiza prin:
Teste scurte

elevul primește feedback imediat dacă sunt corectate automat;
asigură înțelegerea conceptelor din lecție;
ideal să fie folosite fără o miză importantă (de exemplu note sau calificative) și fără recompense.

Activități de reflecție scurte

asigură înțelegerea și reținerea conținutului (texte / rezolvări de probleme etc.) și gândirea critică;
previn plagiatul de idei și rezolvări;
oferă profesorului feedback despre nivelul la care se află elevul.

Activități de feedback scurte:

creați etape în realizarea unui proiect, cu evaluare formativă și feedback la fiecare etapă.

Materiale video interactive
Creați materiale video interactive (cu Edpuzzle / Nearpod) în care:

elevii pun pauză, interacționează cu conținutul, răspund la întrebări.
elevii au acces la jocuri și simulări cu răspunsuri imediate.

 
Evaluarea sumativă este o evaluare a învățării, care se finalizează de obicei cu o notă, cu un calificativ, cu o diplomă. Creată de profesor încă din etapa de planificare, având obiectivele de învățare și competențele în minte, evaluarea sumativă verifică atât ceea ce înțelege și cunoaște elevul, dar mai ales ceea ce știe să facă și cum reușește să aplice ceea ce a învățat (niveluri cognitive superioare în Taxonomia lui Bloom revizuită). Focusul în evaluarea sumativă este pe atingerea obiectivelor de învățare și stabilirea unor noi obiective!
Dacă evaluările formative sunt aplicate eficient, profesorul va cunoaște progresul și nevoile de intervenție ale elevilor săi înainte de a ajunge la evaluarea sumativă.
Recomandări test online
Dacă alegeți ca evaluarea sumativă să aibă forma unui test online, aveți în vedere pentru pentru itemii online:

Adecvați lungimea textului vârstei elevilor și păstrați ce este esențial; dacă dați un examen mai complex, grupați întrebările în funcție de conținut;
Eliminați ambiguitățile din întrebări și răspunsuri;
Folosiți tipuri diferite de întrebări;
Evitați negațiile în întrebări sau afirmații;
Evitați utilizarea frecventă a întrebărilor Adevărat-Fals, Da-Nu, elevul are 50% șanse să ghicească răspunsul;
Testați evaluarea din perspectiva elevului înainte de a o trimite.

 
 
Alte metode care evidențiază progresul și rezultatele învățării și care combină evaluarea formativă cu cea sumativă pot fi:
1. Portofoliul digital al elevului (foto, video, text) cu Padlet, Wakelet, Class Dojo, Google Slides etc.
2. Documentarea foto / video a unui proiect cu Quik, Stop Motion, Flipgrid etc.
3. Realizarea unei colecții de texte / articole / bloguri cu Bookcreator, StoryJumper etc.
4. Turul galeriei virtuale – Evaluarea colegilor și a muncii în echipă cu Padlet, Flipgrid etc.
5. Auto-evaluare și autoreflecție într-un jurnal de învățare online (foto, video, text) cu Padlet, Google Doc, Word Doc, Powerpoint, Google Slides, Mindmaps etc.
Instrumentele de evaluare online pe care le-am utilizat la clasă sunt Kahoot, Quizizz, Google Forms, platforma ASQ, platforma ScoalaIntuitext, platforma evaluareinteractiva.ro, aplicațiile Padlet, ChatterPix Kids, wordwall.net.
 
BIBLIOGRAFIE:
*https://indreptardigital.ro/courses/intensiv-de-educatie-digitala-pentru-invatatori/
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *