În procesul de predare-învățare-evaluare în mediul online, consider că evaluarea este cel mai greu de realizat. Evaluarea trebuie să respecte cele 3 caracteristici: continuă, completă și corectă.
Etapele evaluării sunt: verificarea, măsurarea și notarea.
La disciplina fizică cel mai des am folosit evaluarea cu chestionarele online realizate de mine.
În elaborarea testelor am încercat să măsor următoarele aspecte: dacă elevul cunoaște conținutul științific, dacă elevul poate să aplice conținutul științific în probleme sau situații în viața de zi cu zi, verificarea cunoștințelor conexe din alte domenii, creativitatea etc.
Instrumentele folosite:
În elaborarea testelor sumative am ținut întotdeauna seama de următoarele aspecte.
să grupez întrebările pe secțiuni/categorii, la anumite tipuri de chestionare;
dispunerea aleatorie a întrebărilor și dispunerea aleatorie a răspunsurilor din cadrul întrebărilor;
întrebările să fie din diferite categorii (itemi cu alegere multiplă, itemi de tip pereche, corelare, răspuns scurt – text sau numeric, adevărat fals etc);
întrebările să fie formulate concis și cât mai scurt ( elevilor nu le plac întrebările foarte lungi și nici nu le citesc toți)
limitarea timpului la anumite teste, luând în considerare: existența unui timp suficient pentru citirea întrebărilor, citirea răspunsurilor, dificultatea întrebărilor
Avantajul limitării timpului este că ei nu au timp să colaboreze între ei și nici să caute în caiete/ cărți/net. Acest aspect am folosit doar dacă doream să nu se folosească de notițe. Au fost cazuri când am lăsat să folosească orice sursă de inspirație și atunci nu pun limită de timp.
indicarea punctajului, întrebările au diferite punctaje în funcție de dificultatea întrebării
deobicei realizarea testului îl programez în timpul orei ( testul se poate accesa doar după permisiunea profesorului și se închide după un interval orar).
limitez elevii să poată trimită doar o singură dată testul –la testele sumative (pentru notă) iar la testele de exersare nu pun limită de trimitere
afișarea punctajului obținut după trimiterea testului, dar fără a vedea răspunsurile corecte (pentru a nu da informația mai departe colegilor), după finalizarea participării toți elevilor au acces la rezultate.
Avantajele utilizării testelor online:
pot fi evaluați în același timp toți elevii clasei
evaluarea este într-un mediu cu acces deschis
toți elevii primesc aceleași întrebări, doar ordinea diferă
se poate furniza feedback imediat după terminarea testului
evaluările se pot păstra în calculator
programul face grafice după rezultatele obținute pe întrebări (realizare de statistici), se poate vedea la care întrebări au greșit mai mulți elevi, unde trebuie insistat în viitor
obiectivitate și eliminarea erorilor de corectare
se poate atașa ușor ca temă cu chestionar în classroom, dacă toți elevii intră cu contul instituției punctajele se salvează automat în classroom.
Dezavantajele utilizării testelor online:
dacă se întrerupe internetul se pierd informațile și testul trebuie reluat
existența cunoștințelor minimale de utilizare a calculatorului și a platformei de teste
elevii nu pot fi controlați în permanență
limitarea la răspunsuri scurte
nu reflectă în totalitate cunoștințele elevului
Un exemplu de chestionar cu secțiuni: problema apare pe linia mov, iar pentru această problemă se pot pune mai multe întrebări. După ce se răspunde la toate întrebările din această secțiune se trece la secțiunea următoare. Un astfel de tip de chestionar se folosește cu succes la problemele de fizică.
Testele realizate cu platforma Kahoot! sunt foarte motivante când se joacă în grup. Aici în afară de corectitudinea răspunsurilor se punctează și rapiditatea răspunsurilor, din acest motiv sunt foarte interactive, motivante pentru a câștiga. După un test Kahoot! întodeauna primesc răspunsul de la elevi, să mai jucăm odată. Pentru a contribui elevii în crearea acestor teste, le dau ca sarcină să creeze ei întrebările cu variantele de răspuns, astfel un test Kahoot este parțial și munca lor. Testele Kahoot le folosesc mai ales pentru exersarea materiei, iar câștigătorii primelor trei locuri primesc puncte care le pot folosii la alte evaluări.
Testele realizate cu platforma Quizizz îmbină aspectele pozitive a celor două: Kahoot! și formularele google. Un aspect relevant față de cele menționate mai sus este că în programul Quizizz se pot scrie formule, cea ce este foarte folositor la fizică. Un alt aspect pozitiv este că se pot prelua diferite întrebări din testele altora, publicate free și nu trebuie să preiei tot testul. Are limită de timp și testele se pot salva și sub formă de prezentări.