Motto : “ Un dascăl cu adevărat bun este acela care mai întâi se învaţă pe sine pentru a-i învăţa pe alţii.“ Ralph Waldo Emerson
Demersurile de realizare a activităților educative utilizând instrumente și resurse digitale nu constituie o noutate, pentru cei mai mulți profesori. La rândul său, MEC și instituțiile din subordine au promovat, în ultimele decenii, câteva inițiative și programe cu componentă digitală, începând cu programul Sistem Educațional Informatizat (SEI), acțiunea eTwinning, programe de formare a cadrelor didactice în utilizarea noilor tehnologii și terminând cu încercările de constituire a unei baze de resurse educaționale deschise sau demersurile din proiectele ROSE și CRED, dar nu toti dascălii au reușit să se familiarizeze cu aceste aspecte.
Dacă până acum aceste resurse au fost introduse opțional in cadrul activităților, iată că trăim vremuri când ele devin obligatorii, forțați fiind cu toții de contextual actual al virusului care ne-a mutat complet în online.
Evaluarea în învățământul primar este delicată datorită impactului pe care îl are asupra elevilor. Acest proces complex poate păstra atractivitatea și dinamica activităților de predare-învățare prin intoducerea Tehnologiei Informației și a Comunicării în cadrul său. Pedagogi precum Ioan Nicola tratau problematica evaluării cu ajutorul „mașinilor” încă din 1980. O dată cu evoluția societății, calculatorul a devenit un „must have” și în școlile din România, aducând o serie de avantaje prin folosirea acestuia în activitățile de evaluare: obiectivitatea evaluării rezultatelor, feed-back imediat pentru elev și profesor, întocmirea diagnozei, elevii își expun în mod independent cunoștințele, diminuarea emoțiilor. Exisată o serie de programe ce se pliează pe cerințele educaționale ale profesorilor și elevilor cu ajutorul cărora se pot crea teste, chestionare, jocuri.
Platformele și aplicațiile disponibile online devin foarte utile in procesul educativ si cu ajutorul lor se pot realiza activități foarte atractive, dar nu pot înlocui interacțiunea face-to-face. Experiența actuală ne ajută să înțelegem că tehnologiile sunt instrumente de aplicat în mod adecvat, deși reprezintă o adevărată provocare atât pentru pentru profesori, cât și pentru elevi.
Nu avem încotro decât să ne adaptăm situației, să ne străduim cât de bine putem să învățăm mai întâi noi, ca mai apoi să le putem transmite și elevilor informațiile necesare de utilizare a acestor instrumente. S-au adus modificări și fișei de evaluare în vederea acordării calificativului anual pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar în care au fost incluse următoarele criterii:
– proiectarea activităților suport pentru învățarea în mediul online și a instrumentelor de evaluare aplicabile online, din perspectiva principiilor de proiectare didactică;
– utilizarea de resurse educaționale deschise, aplicații online, crearea și susținerea sesiunilor de învățare pe platforme educaționale;
– organizarea și desfășurarea activităților didactice, curriculare și extracurriculare în mediul școlar, extrașcolar și online;
– utilizarea diverselor instrumente de evaluare, inclusiv a celor online;
– realizarea și aplicarea unor instrumente de evaluare a activității online, valorizarea rezultatelor evaluării și oferirea de feedback fiecărui elev;
Și în ”Fișa cadru a postului – cadru didactic din învățământul preuniversitar” au fost introduse aceste criterii: proiectarea activităților-suport pentru învățarea în mediul online și proiectare a instrumentelor de evaluare aplicabile online.
Toți factorii educaționali trebuie să țină pasul cu noile tendințe. În contextele online, implicarea este absolut esențială și aceste instrumente trebuie să creeze o interacțiune umană mai profundă și mai semnificativă. Așadar, pentru probele orale putem folosi comunicarea audio-video sau camerele web in grupurile de Skype sau Zoom în care elevii ar putea eventual să expună răspunsuri la întrebări din lecția învățată sau chiar să intervină cu răspunsuri în timpul predării. Elevii mici au nevoie de ajutorul părinților care pot încărca imagini cu lucrările lor individuale, pe platforma folosită la clasă, de exemplu Microsoft Teams, Google Meet sau Google Classroom, urmând a fi analizate ulterior de către profesor si retrimis un feedback în privat. Oricât de performantă sau prietenoasă ar fi o aplicație de evaluare online, aceasta nu poate înlocui pe deplin multiplele acțiuni ale feedback-ului învățării, acțiuni inițiate prin microdeciziile educatorului.
“ O evaluare corectă a învățământului nu va putea fi posibilă niciodată cu ajutorul unui instrument unic și universal. Trebuie să ne orientăm ferm spre o abordare multidimensională!” Gilbert De Landsheere
BIBLIOGRAFIE:
* Cucoș C. (2ooo), Pedagogie, Iași, Ed. Polirom
* Cucoș, C. (2010), Teoria și metodologia predării, Iași, Ed. Polirom
PROF. APĂTEAN IOANA, ȘC. GIMN. ARON COTRUȘ, ARAD
26
ian.