EVALUAREA ONLINE – PROVOCARE PENTRU PROFESORI

PROF. BABOI-DRAGAN LUMINIȚA ȘCOALA PROFESIONALA SPECIALA „ION PILLAT” DOROHOI, JUD. BOTOȘANI

Structura procesului de evaluare, analizat în viziune sistemică de mai mulți autori cuprinde următoarele trei etape: verificarea, măsurarea și notarea.
În mare parte, în literatura de specialitate, formele de evaluare sunt structurate în:

metode tradiționale: probe orale, probe scrise, probe practice;
metode complementare (moderne): observarea sistematică a comportamentului, referatul/eseul, proiectul, portofoliul, autoevaluarea.

În oricare din formele de evaluare prezentate, în momentul realizării structurii testului de verificare trebuie să avem în vedere corelarea conținutului cu obiectivele învățării: cunoaștere, înțelegere, aplicare, analiză, sinteză, evaluare, aptitudini și deprinderi.
După elaborarea testului acesta trebuie validat. Validitatea testului recunoaște dacă acesta măsoară ceea ce este destinat să măsoare: cunoașterea conținutului; inteligența, creativitatea, capacitatea de a rezolva probleme; verifică dacă are cunoștințe și din alte domenii conexe concurente; dacă va putea folosi acele cunoștințe în materii viitoare; obținerea de rezultate constante în cazul aplicărilor succesive; gradul de apreciere între diferiți evaluatori independenți; concordanța dintre forma și conținutul testului.
Printre instrumentele de e-learning și de comunicare, trebuie menționată și platforma Zoom pentru livrarea conținut și organizarea activităților. Zoom are o variantă gratuită care permite prezența simultană a până la 100 de participanți. Pentru gestionarea claselor rămân la aprecierea că cel mai util la ora actuală este Google Classroom, dar și Microsoft Team.
În sprijinul desfășurării cursurilor online, există instrumente gratuite folosite pentru predare sunt suficient de mature pentru a ne asigura continuitatea pe un termen scurt și mediu. Pentru învățare, conținutul online, dar și filmulețele de pe Youtube pot fi îndeajuns pentru a oferi evaluatului șansa de a se pregăti.
Nici unul din instrumentele de mai sus nu este în schimb dedicat metodelor complete de evaluare. Voi încerca o analiză a acestora pe metodele de evaluare:
Pentru probele orale putem folosi fără nici o problemă comunicarea video-audio unu la unu, sau pur și simplu camerele web în grupurile de Skype, Zoom sau Google Meet, în care elevul să poată expune răspunsul la o întrebare sau o lecție învățată.
Pentru referate și proiecte putem folosi instrumente de management al conținutului pentru încărcarea acestora și evaluarea ulterioară de către profesor. Sau putem folosi clasicul e-mail pentru transmiterea spre evaluare a acestora. Dacă vorbim despre proiecte aplicate (modele, schițe, etc.) elevul poate filma prezentarea acestora și o poate posta on-line de asemenea.
Instrumentele de evaluare online ne pun la dispoziție o gamă largă de posibilități de evaluare, uneori tehnica fiind mult mai pregătită decât suntem noi dispuși să explorăm. Pe lângă recomandările descrise mai sus pentru elaborarea testelor, online-ul pune la dispoziția evaluatorilor un set de standarde și specificații dedicate instruirii asistate de calculator: SCORM.
Platforma BlackBoard este mult mai robustă venind cu modele de implementare atât on-premises cât și online.
Evaluarea trebuie să fie completă, continuă și corectă. În online marea problemă este verificarea identității. Mai ales în instrumentele gratuite care nu folosesc conturi instituționale.
SCORM nu este suficient pentru a asigura corectitudinea. Uneori nici chiar conturile instituționale. Contul instituțional unic care permite de multe ori identificarea timpului de răspuns la un test grilă online. Mai mult de atât, o soluție on-premises poate monitoriza și înregistra IP-ul de pe care s-a conectat un candidat, pentru a asigura faptul că elevii nu s-au unit în grupuri pentru a răspunde la chestionarele de evaluare.
Pentru a crește gradul de corectitudine a unei evaluări online, în formatul grilă, o soluție de e-learning trebuie să poată pună la dispoziția creatorului de teste următoarele funcționalități esențiale:

Definirea și gruparea întrebărilor pe categorii;
Alocarea dinamică în teste a întrebărilor de pe diferite categorii;
Dispunerea aleatorie a întrebărilor și variantelor de răspuns în test;
Definirea diferitelor tipuri de întrebări în categorii: cu un singur răspuns, cu răspunsuri multiple, răspunsuri scurte și multe alte variante;
Programarea testelor la anumite intervale orare;
Limitarea timpului pentru execuția unui test în funcție de numărul de întrebări și de nivelul de dificultate, validat în prealabil;
Închiderea automată a unui test și salvarea rezultatelor la expirarea timpului alocat;
Limitarea posibilității de întoarcere la întrebările anterioare;
Punctaj diferit pe tipuri de întrebări și nivel de dificultate;
Posibilitatea de reluare a testului de la întrebarea, momentul în care s-a întrerupt accesul on-line la test, din diverse motive dependente sau nu de platformă sau evaluat;
Protejarea accesului în teste cu o parolă comunicată pe alte canale (Skype sau alt instrument)
Limitarea accesului la rezultatele testului până la finalizarea participării tuturor participanților la proces.

În urma unei analize comparative a platformele gratuite (Google Forms și Microsoft Teams cu Microsoft Forms) pentru a vedea dacă răspund cerințelor anterioare, se constată că nici una din ele nu se califică. Ele însă permit o gamă variată de întrebări, punctaje diferite și temporizare dar nici una nu asigură crearea de categorii de întrebări care să limiteze accesul la răspunsurile corecte a întrebărilor din test.
Alte platforme care pot fi folosite în evaluarea on-line ar mai fi: wolframalpha.com Easyclass, Edmodo, Microsoft Teams, Google Classroom, scoalaintuitext.ro, examenultău.ro, evaluareinteractivă.ro, Test-Me.ro, myKoolio, LearningApps. Alte aplicații utile folosite în evaluarea cunoștințelor ar fi: Quizizz, Wordwall, Quizlet, Hot Potatoes
În final, putem afirma că evaluarea online este o provocare pentru profesori, deoarece aceștia trebuie să se perfecționeze în realizarea unor instrumente de evaluare atractive, inventive și corecte. Rămâne la latitudinea profesorului să aleagă modul în care își alege să facă evaluarea online în funcție de disciplina pe care o predă.
 
WEBOGRAFIE:

https://www.portalinvatamant.ro/tags/platforme-gratuite/
https://www.test-me.ro/
http://www.evaluareinteractiva.ro/

Cum facem evaluarea în online? Pedagogia mai întâi, apoi tehnologia

Instrumente online pentru evaluarea elevilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *