ACTUL DIDACTIC ŞI EVALUAREA ONLINE

PROF. BALTARETU NICOLETA MADALINA

Platformele şi aplicaţiile online constituie în prezent locul şi mijlocul prin care fiecare cadru didactic comunică cu elevii săi şi îşi desfăşoară activitatea didactică. Indispensabile astăzi în activitatea de predare-evaluare-învăţare, aceste dispozitive, facilitează actul didactic.
Experiența actuală ne ajută să înţelegem că tehnologiile sunt instrumente de utilizat cu mare atenție și în mod adecvat. Provocarea pentru noi, profesorii, este să folosim optim tehnologia pentru a preda şi evalua. Evaluarea clasică, care se reducea la folosirea unei simple bucăți de hârtie pierde acum în detrimentul documentului electronic –elevul fiind învăţat să folosească tehnologia pentru a fi conectat cu şcoala, pentru a învăţa şi a progresa.
Una dintre cele mai utilizate platforme educaţionale, în această perioadă, pe care instituţiile de învăţământ au ageat-o şi utilizat-o în şcoli este platforma Google Classroom. Aceasta permite cadrelor didactice crearea claselor virtuale, crearea de material, conţinutul lecţiilor care se poate posta şi vizualiza de către elevi, se pot încărca fişiere, filmuleţe şi materiale ajutătoare actului didactic, link-uri către diferite site-uri. Profesorul poate atribui teme elevilor cu dată fixă pentru predarea acestora, le poate corecta, nota şi folosi ca metodă de evaluare a conţinutului predat sau le poate atribui elevilor proiecte pe care aceştia le pot prezenta în mediul virtual.
-Google Meet –reprezintă varianta optimă pentru o întâlnire faţă în faţă cu elevii, deoarece pe această platformă orele pot fi prezentate de profesor asemănător mediului real din clasă, chiar îmbunătăţit prin utilizarea manualelor digitale. Prin opţinunea sharescreen profesorul poate viziona cu elevii acelaşi conţinut, poate atribui exerciţii pe care aceştia le pot rezolva individual, apoi corecta şi chiar evalua, nota în timp real.
De asemenea, învățarea și evaluarea bazată pe proiect, cu utilizarea media, poate oferi elevilor o serie de opțiuni. Uneori creativitatea manifestată de elevi este uimitoare. Ei doar trebuie să fie ghidaţi în ceea ce noi dorim ca ei să realizeze.
– Google Jamboard este un mod de vizualizare foarte facil al unor răspunsuri scurte – toți elevii pot vedea toate răspunsurile date pe post-it-uri virtuale.
– Google Forms -permite conceperea unor formulare care pot fi utilizate pentru a obține feedback, pentru a trimite confirmări de participare la un eveniment, dar și pentru a crea teste scrise. Serviciul permite profesorului să includă imagini sau video pentru interpretare sau ca material de reflecție pentru elev. Elevii pot primi atât întrebări deschise, cât și închise, cu mai multe variante de răspuns. Funcția Quiz permite, pe mai departe, oferirea de feedback prompt. Elevii pot afla imediat dacă la un test cu răspunsuri la alegere au răspuns corect sau nu.
Aici măiestria profesorului este să construiască distractori, răspunsuri greșite, care rezultă dintr-un proces de gândire eronat, (dar frecvent la elevi) cât mai buni. Putem oferii feedback pentru răspunsul greșit, explicații pe care elevul să le primească de îndată ce a terminat testul. În plus, elevii pot relua testul.
– Wordwall – este o platformă care conţine mai multe tipuri de activități potrivite pentru evaluare, mai ales la învățământul primar.
Există, de asemenea, multe programe de animație pe care elevii le pot folosi pentru a realiza prezentări: Prezi, Animaker etc. Elevii pot să realizeze filmulețe cu screencast-uri în care să surprindă atât imagine de pe interfața device-ului propriu, cât și vocea proprie.
Se spune că cel mai bun instrument este cel pe care oamenii ştiu să-l folosească, dar acest lucru nu înseamnă plafonare. De aceea, este important să încercăm să explorăm, să permitem si elevilor să facă același lucru să-şi împărtăşească experienţele.
Produsele elevilor sunt cea mai bună dovadă a calității educaționale, iar creativitatea pe care tehnologia îți permite să o exprimi este cea despre care profesori din diverse colțuri ale lumii vorbesc în mod constant într-un sens pozitiv.
În contextul online, cooperarea profesor-elev-părinte reprezintă cheia succesului, iar fară o implicare constantă a celor trei participanţi calitatea actului educativ scade, de accea este foarte importat ca cei trei actanţi să dispună de dispozitivele necesare desfăşurării actului didactic (laptop, conexiune wifi) şi dorinţă de cooperare.
 
BIBLIOGRAFIE:
Andreea Văsi, facilitator, expert în tehnici de învățare
https://www.noi-orizonturi.ro/2020/05/04/cum-evaluam-online-pedagogia-ma…ia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *