Activitatea de predare-învățare-evaluare din perioada recentă mi-a lansat numeroase provocări, inclusiv aceea de a găsi cele mai relevante, dar și atractive mijloace, resurse, platforme educaționale, care să mă ajute să ating obiectivele propuse pentru activitățile cu elevii, să evaluez activitatea elevilor, iar pe elevii mei să-i determine să învețe și altfel lucruri noi, cu bucurie și determinare, sau să consolideze competențele specifice Limbii și literaturii române.
În timpul acestei documentări, am descoperit platforma Wordwall, care oferă cadrelor didactice oportunitatea de a crea materiale interactive, într-o manieră simplă, descrisă de sloganul: „Cel mai simplu mod de a crea propriile resurse de predare- învățare-evaluare.” Astfel, orice cadru didactic poate crea activități personalizate pentru clasa sa: activități imprimabile, sub forma chestionarelor, testelor, schemelor, diagramelor etc. și activități interactive, de tipul jocurilor didactice foarte diverse, potrivirilor de termeni sau definiții, jocuri de cuvinte și multe altele.
Modalitatea de realizare a acestor activități este extrem de simplă, în trei pași:
Se alege un șablon.
Se introduce conținutul.
Se imprimă activitățile sau se redau pe un ecran.
Prima activitate pe care am creat-o se numește „Adjectivele buclucașe”, destinată lecției cu tema „Adjectivul (actualizare)”, pentru clasa a VI-a. A fost creată drept un dar-surpriză cu prilejul zilei de 1 Iunie și este de tipul jocului „Lovește cârtița”. Elevii trebuie să selecteze „cârtițele” care „poartă” un adjectiv, variantele distractoare fiind substantive și verbe, uneori din aceeași familie lexicală cu a adjectivului dat. Jocul este setat pentru a parcurge mai multe niveluri, în care elevii pot acumula un punctaj (influențat de corectitudinea răspunsurilor și de viteza de reacție) și pot intra într-un clasament.
Acest tip de activitate poate fi utilizat atât la începutul lecției, pentru o reactualizare a cunoștințelor într-un mod atractiv și interactiv, cât și ca activitate de consolidare.
Materialul poate fi accesat la adresa: https://wordwall.net/play/2683/882/778 .
Evaluarea eficientă în mediul on-line se poate realiza și prin intermediul Meet al Google Classroom, unde activitatea de evaluare curentă a elevilor este însoțită de oferirea de feedback direct pentru fiecare elev, dar și cu ajutorul unei bănci de comentarii, utile în activitatea asincron.
Pentru evaluarea prin răspunsuri concise, la itemii obiectivi sau la cei semiobiectivi (propuși în prealabil elevilor), foarte utilă este aplicația Jamboard de la Google, pe care elevii pot oferi răspunsuri pe post-it-uri virtuale.
Google Forms este o altă aplicație Google, prin care se pot crea teste scrise, inclusiv cu imagini sau materiale video, la care elevii primesc și feefback imediat prin funcția Quiz, iar punctajele pot fi calculate și oferite o dată cu terminarea testului.
Evaluarea on-line pe bază de proiecte devine interesantă pentru elevi dacă este realizată cu ajutorul aplicațiilor precum Animaker sau Prezi, iar aplicații de tipul Kahoot dezvoltă creativitatea elevilor, punându-i în postura de a crea propriile teste, pe care le pot oferi și colegilor, realizându-se astfel o interevaluare.
Așadar, mediul on-line oferă surse nenumărate de inspirație pentru cadrele didactice, dar și diverse mijloace, resurse, aplicații și platforme educaționale, care așteaptă doar să fie descoperite și utilizate la potențialul lor maxim.