UTILIZAREA PLATFORMEI KAHOOT ÎN EVALUAREA LA GEOGRAFIE

PROF. BERARU MIHAELA, LICEUL CU PROGRAM SPORTIV BISTRIȚA

Generațiile mai vechi au foste nevoite să se adapteze provocării digitale pe când copiilor nostri le este foarte simplu acest lucru. În schimb, noi dascălii la școală trebuie sa îi învațăm să utilizeze selectiv și critic mijloacele electronice, să poată selecta informația corectă și utilă, să respecte norme și reguli privind utilizarea conținutului virtual. Prin utilizarea unor aplicații digitale elevii noștri își vor dezvolta competențele digitale care sunt extrem de importante in societatea actuala de pretutindeni, atat la locul de muncă ci și în viața de zi cu zi. Vor fi capabili să identifice singuri anumite informații utilizând internetul, să-și dezvolte gândirea critică, să învețe lucruri noi, să învețe să se autodepășească adică să își dezvolte competența de a învăța să înveți.
Dintre resursele educaționale publicate în format electronic folosesc platforma de învățare Kahoot. Această platformă poate fi utilizată atât în scop istructiv-educativ la oră, dar şi de către elevi, ca alternativă la jocurile pe calculator, în scop recreativ. Kahoot este una din aplicațiile ce e folosesc cu succes în orice moment al activității : în recapitularea cunoștințelor, în fixarea cunoștințelor, în etapa de predare a lecției, ca evaluare formativă sau chiar ca evaluare sumativă.
Este o aplicație ușor de utilizat, bazată pe joc, un mod distractiv de a învăța, îndrăgită mult de copii și care poate fi utilizată la toate clasele, indiferent de vîrsta copiilor. Este accesată de către acestia de pe dispozitivul mobil sau intrând pe site-ul kahoot.it, în acest caz putând fi folosit și calcuatorul sau laptopul. Elevii percep aceste teste ca pe un joc, ei nu conștientizează că sunt evaluați, sunt relaxați, dornici de a interacționa cu tehnologia digitală în mediul școlar, lucru ce de multe ori le este interzis. Pentru a începe testul li se generează elevilor un cod cu care aceștia pot intra în aplicație. Distractiv pentru ei, este și faptul că, fiecare își va alege propriul nume de joc (Nickname), nume ce sunt dintre cele mai haioase, întrebându-se mereu cine joacă cu respectivul nume. Este o competiție între ei în a-și alege porecla (numele de joc), în a da răspunsul într-un timp cât mai scurt posibil, în a se clasa mereu pe primele locuri, în a obține cel mai mare punctaj la fiecare întrebare. Ei au posibilitatea de a vedea în timp real dacă răspunsul lor a fost unul corect (apare culoarea verde) sau greșit (apare culoarea roșie), punctele pe care le-au obținut în funcție de rapiditatea cu care au răspuns, iar la sfârșitul testului apare un clasament cu punctajele tuturor elevilor, cu număru răspunsurilor corecte și a celor incorecte ale fiecăruia. Primii elevi vor fi pe podium, ceea ce îi face să se simtă foarte încrezători în forțele proprii, iar pe ceilalți să se motiveze ca data viitoare să fie ei pe podium.
Avantajele utilizării acestei platforme sunt multiple pentru elevi și profesor:

Obiectivitatea evaluării ( elevul nu va mai avea senzația că a fost defavorizat într-un fel sau altul)
Feed-back imediat atât pentru profesor cât și pentru elev
Corectarea imediată a răspunsurilor ( elevul conștientizează lacunele, iar profesorul poate proiecta ușor activitățile remediale)
Crearea unui climat de învățare relaxant, plăcut de elevi
Stocarea rezultatelor printr-o singură apăsare de buton (Save results)
Interactivitate, competiție, autonomie în procesul de învățare
Dezvoltarea perspicacității, atenției, gândirii distributive, autocontrolului
Îmbunătățirea abilităților digitale atât pentru profesor, cît și pentru elevi

Fiecare profesor poate să implementeze pe platformă teste care se pliază pe activitatea pe care el o desfășoară la clasă, poate să-și dezvolte competența de creativitate în proiectare, poate să folosescă imagini, filmulețe astel încât să dezvolte competențe prin folosirea mai multor tipuri de itemi evitând astfel rutina, monotonia. Profesorul selectează variante de răspuns, oferă timpul necesar pentru acordarea răspunsurilor cărora le sunt atribuite forme geometrice colorate ( forme geometrice ce vor apărea și pe dispozitivele copiilor). Profesorul poate aduce ulterior modificări testului, adăuga întrebări sau să creeeze noi variante de răspuns, inițiază discuții post-test.
Totuşi, pentru implementarea acestor teste sunt necesare cunoştinţe de utilizare a calculatorului şi a programelor specifice, o anumită dotare tehnică (calculator, laptop, acces la Internet) şi mult timp pentru pregătirea materialelor.
Cu toate că, unora dintre noi dascălii, ne este dificil să începem lucruri noi, pentru care nu am fost pregătiți, trăim într-o epocă digitală, iar elevii sunt dornici de a interacționa cu tehnologia digitală și în mediul școlar și ca urmare trebuie să fim deschiși la nou, să ne adaptăm noilor vremuri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *