Scoala on-line a fost pentru dascăli şi elevi o nouă experienţă, o provocare pentru noi toţi, dar şi singura soluţie de a ne putea continua activitatea didactică, de a face posibilă comunicarea cu elevii noştri, dar mai ales de a recupera materia propusă la disciplina pe care fiecare profesor o predă. Pot spune acum că, atât eu, cât şi elevii de gimnaziu am descoperit cu emoţie că am reuşit să ne adaptăm destul de repede, deşi, la fiecare oră de curs îmi spuneau că le este dor de școală, de colegii de clasă pe care acum au învățat să-i aprecieze mai mult. A fost prima dată când telefonul era util, în timpul orelor on-line bucurăndu-ne că tehnologia ne prilejuia întâlnirea pe care, încetul cu încetul, am început să o consideram aproape normală. De multe ori, am fost ajutată de elevi să descopăr puterea resurselor interactive on-line, astfel că am găsit soluţii care au condus spre o învăţare mai uşoară şi mai placută, chiar dacă .la început a fost obositor, a trebuit să ne ajutăm reciproc, să comunicăm prin intermediul grupurilor de WattApp, unde trimiteam fişe de lucru pe care elevii le rezolvau, urmând ca eu să corectez temele. După câteva zile, întalnirile pe Meet au devenit plăcute pentru majoritatea elevilor, materialele au fost transmise prin intermediul aplicaţiei Classroom. Lecțiile on-line ne-au învățat că nu este atât de greu să fii autodidact în era internetului, am descoperit modul ideal de a selecta resursele online și cât de repede se pot adapta și interacționa, aproape în orice context, elevii mei, acestea fiind câteva dintre avantajele învăţării on-line, dar au fost si dezavantaje. De pildă, cel mai mult ne-au lipsit interacțiunea directă profesor-elev, pauzele și atmosfera de la clasă, schimbul rapid de idei și freamătul din curtea școlii. Au fost elevi care au reuşit mai greu să poată avea acces la internet, să instaleze aplicaţia, dar au reuşit cu ajutorul profesorilor diriginţi sau al parinţilor. Un alt avantaj al învăţării on-line, pe care elevii mi-l spuneau frecvent, a fost acela că îşi puteau desfăşura orele confortabil, de acasă, dupa un program flexibil care le permitea să se trezească mai târziu. De asemenea, tot un avantaj ar fi faptul că, părinții aveau acces la modul în care acționează copilul lor, la modul de predare și la teme, fiind la curent cu situatia scolara, cu nivelul lor de pregătire. Pe de altă parte, la capitolul dezavantaje aş enumera : în cadrul lecţiilor on-line se interacţionează mai greu între elev şi profesor, mai ales dacă elevul are dificultăţi în a inţelege lecţia, dar şi situaţia în care elevilor sau profesorilor li se întâmplă ca internetul să nu funcţioneze, având în vedere că în mediul rural apar şi astfel de situaţii neplăcute. In ceea ce priveşte reluarea cursurilor, ideal ar fi să desfăşuram cursurile în sala de clasă, dar dacă nu ne va permite contextul medical, aş propune realizarea unei strategii pe termen lung care să includă asigurarea accesului la resurse și instrumente digitale pentru învățare, dedicate fiecărei categorii de beneficiari ai educației, fiecărui nivel de studiu si fiecărei discipline, cadrele didactice să beneficieze de cursuri privind dezvoltarea profesională continuă, astfel încăt lecţiile on-line să devină o reuşită. Să se găsească soluții precum stabilirea unor perioade de activitate remedială, la începutul anului școlar următor, doar cu acei elevi care nu au reuşit să țină ritmul în timpul anului şcolar trecut şi să se acorde sprijinul elevilor aflaţi în risc de abandon, care provin din medii defavorizate și/sau cu rezultate școlare slabe, dar şi elevilor ai căror parinţi sunt plecaţi în străinatate şi nu îi pot supraveghea în timpul lecţiilor. Asadar, activitatea on-line a fost pentru mine o experienţă unică care m-a speriat la început, apoi m-a facut să mă redescopăr, de multe ori fiind uimită de faptul că ii vad pe elevi doar prin intermediul unui laptop, că reuşeam să găsesc soluţii pentru predarea lecţiilor…activitatea aceasta on-line a fost chiar o experienţă inedită. Dacă ea conduce spre obţinerea rezultatelor bune, rămăne de văzut!
PROF. CĂLIN IONELA ŞCOALA GIMNAZIALA „ION PREOTU” TROIANUL; JUD.TELEORMAN
26
ian.