METODE ȘI TEHNICI DE PREDARE ONLINE

PROF. CĂTĂLINA DANIELA RUȚĂ ȘCOALA GIMNAZIALĂ ,,VIRGIL CALOTESCU,, BASCOV, ARGEȘ

 Noile tehnologii oferă o gamă variată de aplicații, metodele conventionale de predare având din ce în ce mai mult o alternativă viabilă. Aplicatiile Web sunt mult mai complexe, accesibile și variate, astfel cei care învață pot accesa de acasă resursele necesare, doar cu câteva click-uri.
 Dezvoltarea tehnologiei informației și comunicațiilor a condus la nuanțarea modului clasic de a învăța. Astfel putem observa că ne îndreptăm spre o revolutie în educație; rolul actual al profesorului, acela de intermediar al cunoașterii, își pierde mult din pregnanță. Invatarea este orientată către persoană, permițând elevilor să-și aleagă conținutul și instrumentele corespunzatoare propriilor interese. Modul de învățare tradițional a devenit greu de gestionat în comparație cu învățămantul bazat pe resursele Web. Putem spune că acest tip de resurse reprezintă de fapt noile cărți ale epocii .Web site-ul este un instrument nou, foarte eficient, care facilitează procesul de predare/ învățare și nu numai. Web-ul asigură elevilor un pachet variat de informații știintifice fiind incluse în baze de date, biblioteci online, etc. Atat profesorii cât și elevii pot schimba idei, opinii, prin intermediul e-mailului, chat-ului sau site-uri de socializare.
 Clasa este acum un mediu virtual de învatare, iar aceasta nu mai este determinată de timp și spațiu. Lecțiile online pot prezenta același continut și pot fi dezbătute la fel ca și lecțiile “convenționale”. Avantajul este însă faptul că aceste lecții pot fi accesate oricând și oriunde. Invățământul bazat pe resurse Web prezintă numeroase avantaje față de învățământul tradițional. Elevii îsi pot alege domeniile de cunoaștere, îsi pot urmari propriile interese și pot accesa informațiile la propriul nivel. Timpul nu este determinat ca într-o sală de curs, programul fiind mult mai flexibil. Elevii pot accelera procesul de învățare sau il pot incetini. De asemenea acest tip de învățare permite atat elevilor cât și profesorilor să interacționeze într-o comunitate online fără a fi prezenti în același loc sau timp. Elevii au posibilitatea de a prezenta mai multe informații procesate cu atenție fără a mai fi implicati emoțional. Spre exemplu într-o discutie online, elevii introvertiți tind să fie mai activi din mai multe motive. In mediul virtual, inhibiția cauzată de aspectul fizic este diminuată. Astfel, elevii au mai mult timp pentru dezvoltarea cognitivă, pentru adaptarea, corectarea și prezentarea ideilor fără distractori din afară. Ei nu trebuie să concureze cu extrovertiții din punct de vedere emoțional, care tind să domine sala de clasa într-un timp relativ scurt. Acest tip de învățământ permite profesorului personalizarea cursurilor, introducerea de link-uri externe, slide-uri PowerPoint, documente de tip audio și video în clasa sa virtuală. Astfel elevul devine un „cautator de cunoaștere, mai degrabă decât un depozit” (Freire, 1970).
 Fără îndoială accesul factorilor implicați în activitatea educațională la resursele web cresc calitatea procesului de învățâmant. Internetul este aproape indispensabil atat pentru elevi cât și pentru profesori. Cu ajutorul resurselor web cadrele didactice au posibilitatea de:

a se informa, documenta și extrage informații utile dezvoltării lor profesionale
a vizita site-ul ministerului, inspectoratului pentru a fi la curent cu noile programe scolare și cu programele în derulare la care pot participa; de asemenea, pot accesa forumuri dedicate cadrelor didactice și pot comunica cu colegi din alte școli pe teme de interes comun
a accesa informații de pe site-uri de tip wiki(exercitii de auto-evaluare/ teste)
a declanșa desfășurarea unor activități/aplicații
a crea o biblioteca online, etc.

Cele mai utilizate instrumente Web în educație :

E-mailul face conexiunea între doua sau mai multe persoane care au o adresa de e-mail. De asemenea prin intermediul acestui instrument se poate trimite acelasi mesaj(mail) către mai multe persoane, în acelasi timp, fără a mai fi necesară duplicarea acestuia.
Forumuri de discuții -oferă posibilitatea de interacționare, discuții și schimb de experientă cu ceilalti utilizatori fără a fi necesar ca acestia sa fie conectați sau se afle în același timp și nu același loc cu tine.
Chat-ul-oferă posibilitatea de a discuta cu oricine se afla conectat la rețea în același timp, și care foloseste același program.
Video conferinte – pentru comunicarea prin intermediul camerei web la distanță.
Wiki-uri. Sunt reprezentate prin colectii de pagini Web proiectat pentru a permite oricui accesul liber pentru a adăuga sau schimba conținutul, utilizand un limbaj de marcare simplificat.
Servicii pentru partajarea conținutului grafic (photo sharing). Este un serviciu pentru găzduirea imaginilor, numit de asemenea serviciu de partajare de imagini. Acesta permite utilizatorilor să încarce imagini pe un site Web.
Servicii pentru partajarea conținutului audio/video (video sharing). Este un serviciu Web de gazduire video și permite indivizilor să încarce videoclipuri pe un site Web. Serviciul poate stoca videoclipul pe serverul său și îl va afișa într-un format care să permită și altor vizitatori să îl vizioneze.
Servicii pentru partajarea prezentărilor. Ca și alte servicii de tip social sharing, utilizatorii pot adăuga conținut (powerpoint), marcaje și comentarii.

 Deși învățâmantul prin intermediul resursele web prezintă numeroase avantaje față de învățâmantul tradițional, putem afirma faptul că nu întotdeauna metodele de e-learning sunt cele mai eficiente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *