Evaluare în online?
Este posibilă, dar, oare, este și eficientă? Uneori, da! Alteori, nu!
Oricum ar fi metoda prin care este evaluat un elev, trebuie ținut cont, în primul rând de eficiența acestei evaluări, de pedagogia aplicată.
Cu vădită curiozitate, adresez următoarea întrebare: ,, Înainte de 11 martie 2020, cine s-ar fi gândit o clipă la predarea pe platformă, în defavoarea cursurilor față în față, mai ales la învățământ primar sau gimnazial? ,,
Și totuși, într-un timp atât de scurt, copii și adulti deopotrivă, sunt puși în situația de a descoperi noi moduri prin care să poată continua activitățile anterioare, de natură profesională, ludică, socială, culturală sau doar de petrecere a timpului liber, care, datorită situației în care ne aflăm, se vrea, totuși, a fi ,,prea mult ,,!
Spre marele merit a cadrelor didactice din țara noastră, utilizarea instrumentelor și resurselor digitale pentru realizarea activităților educative la orice nivel de învățământ, nu a constituit o noutate, întrucât au fost promovate și impuse într-un anumit fel, astfel de programe cu câțiva ani înainte.
Însă, nu toți profesorii au posibilitățile materiale sau/și cunoștințele necesare pentru desfășurarea unor astfel de activități, cu exclusivitate online.
Totusi, in zilele noastre, tehnologia are posibilități nelimitate.
Într-un moment de sinceritate, aș putea spune că unii profesori sunt depășiți în cunoștințele despre tehnologie de către elevii pe care urmează să îi evalueze online, deci această evaluare nu este eficientă, având în vedere că răspunsurile la întrebările puse pot apărea de oriunde pe ecran.
În altă ordine de idei, implicarea părinților în procesul educațional online este mai redusă, în special în mediul rural, din mai multe puncte de vedere:
În primul rând, lipsa timpului liber necesar supravegherii acestor activitați,
Cunoștințele despre tehnologie și în general, noțiunile de cultură generală sunt limitate, având în vedere numărul de analfabeți existenți în țara noastra;
Starea materială precară și lipsa instrumentelor de calitate în fiecare casă, conduc la reducerea numărului de utilizatori ai tehnologiei.
Dar, putem spune că într-un timp extrem de scurt, în situații de urgență, s-au asimilat atât de multe informații, încât elevii au suficiente noțiuni de tehnologie a informației cât să poată trece cu brio peste o etapa de evaluare online.
Așadar, există alegeri aproape nelimitate pentru acei profesori care ar putea căuta modalități de integrare a tehnologiei cu rețelele de socializare, prin sarcini și evaluare.
Aș putea enumera numai câteva:
Ca toți elevii să poată vedea toate răspunsurile date pe post-it-uri virtuale, (răspunsuri scurte) se poate utiliza Google Jamboard.
Google Forms-este serviciul ce permite și conceperea unor formulare pentru obținerea feedback-ului, dar tot el permite profesorului să includă imagini sau video-uri ajutătoare.
Aplicând funcția QUIZ, elevii pot afla în timp real dacă la un test au răspuns corect sau nu. Cu această funcție, elevul poate primi explicații pentru răspunsul greșit, dar pot să și reia testul, imediat ce l-au terminat, dacă nu sunt multumiți de răspunsuri.
În mod normal, se spune că “Cel mai bun instrument este cel pe care oamenii il vor folosi!”
Deci, și profesorii și elevii ar trebui încurajați să exploreze. Rezultatele pozitive în mediul online sunt cea mai bună dovadă a calității educaționale. Profesorii din toate colțurile lumii văd cu ochi buni și consideră un sens bun-implicarea în tehnologie a tinerilor, pentru că tehnologia dezvoltă creativitatea, și permite fiecărui individ să și-o dezvolte în mod diferit.