În ultima vreme au avut loc numeroase schimbări în societate, chiar și în educație. Noi, cadrele didactice, a trebuit să ne adaptăm imediat noului context, chiar și modalitățile de evaluare au avut mari schimbări din cauza faptului că a trebuit să le folosim la distanță, on-line.
O etapă importantă a vieții de elev de la început de an școlar este aceea a recapitulării inițiale, urmate de evaluarea inițială. Aceasta le arată atât elevilor și părinților, cât și cadrelor didactice bagajul cu care se pornește la drum în noul an școlar și îi orientează spre așteptări realiste. Dat fiind faptul că anul școlar trecut s-a terminat cu numeroase lacune acumulate de către elevi, anul școlar 2020- 2021 a debutat cu acoperirea lacunelor și recapitularea informațiilor predate.
Evaluarea inițială on-line a fost o adevărată provocare pentru numeroase cadre didactice deoarece era necesară asigurarea unei modalități de evaluare cât mai corecte. În locul testelor inițiale date pe hârtie, au apărut testele care se pot rezolva în mediul virtual. Unul dintre dezavantajele evaluării on-line este acela că elevii nu pot fi supravegheați ca în cadrul unității de învățământ, fiindu-le mai ușor a copia. Așadar, cadrele didactice au făcut primii pași în stoparea copiatului sau al oricărui mod de obținere a unei note sau al unui calificativ pe nemeritate la testul dat on-line, printre aceștia enumerându-se acordarea unui timp limitat pentru rezolvarea exercițiilor.
Unul dintre instrumentele folosite în cadrul evaluării initiale on-line a fost Google Forms. Cu ajutorul acestui instrument, testul a putut fi alcătuit din itemi de diferite tipuri: itemi cu alegere duală, itemi cu alegere multiplă, itemi de tip răspuns scurt etc. Unul dintre avantajele utilizării acestui instrument este acela că unii dintre itemi pot fi corectați automat, imediat după ce elevul a trimis răspunsurile, dacă profesorul apelează la această funcție a instrumentului Google. Un alt avantaj este acela că se pot elabora teste pentru orice disciplină, indiferent de specificul ei.
O altă metodă de evaluare care poate fi aplicată în învățământul on-line este portofoliul. Cadul didactic le poate oferi elevilor numeroase fișe interactive care sunt considerate a fi atractive pentru ei, indiferent de vârsta lor și în același timp pot dezvălui nivelul de cunoștințe ale unui elev, mai ales dacă profesorul include și un timp- limită de rezolvare a fiecărei sarcini.
Atât evaluarea on-line, cât și desfășurarea tuturor lecțiilor în acest mediu fac parte din schimbările ce au loc în societatea noastră ce își modifică înfățișarea de la o zi la alta. Toți suntem într-un proces de adaptare la noile modificări ce ne fac adesea să ieșim din zona de confort.
PROF. CHIRA MARIA
26
ian.