CADRE DIDACTICE ALFABET

PROF. CONSILIER ȘCOLAR, BAR ANDREEA, CJRAE BIHOR

Tehnologia este peste tot în jurul nostru. Anul 2020 a ajuns să fie anul în care am fost nevoiți, de la mic la mare, să ne adaptăm și să învățăm cât mai multe despre mediul online. Să descoperim cum să structurăm activitățile didactice utilizând, prin modalități eficiente, resursele digitale și adaptându-le la obiectivele pe care ni le propunem și bineînțeles, la particularitățile elevilor noștri.
În calitate de cadru didactic, dar mai ales în calitate de consilier școlar, provocarea a fost pe măsură. Relația care se formează în cabinet, emoțiile și colaborarea cu clientul/elevul este unicată și este dificil să ajungi la ea prin intermediul unui ecran sau prin mesaje, dar nu este imposibil.
Astfel, cabinetul s-a transformat într-unul virtual și adaptabil la cerințele fiecărui copil. Unii doreau să ne vedem, alții se simțeau mai confortabil să vorbim prin mesaje și erau mai în siguranță să nu audă părinții dezvăluirile lor.
Nativii digitali sunt precum peștii în apă în mediul online, astfel că, de multe ori, sugestiile și părerile lor au fost binevenite pentru a facilita interacțiunea cu ei, pentru a alege acele resurse care sunt pe placul lor și care le captează atenția.
Cu toate că m-am gândit că procesul instructiv-educativ și crearea materialelor pentru desfășurarea lecțiilor folosindu-mă de resursele online va fi mai atractiv pentru elevi, momentul evaluării mi s-a părut că va veni cu provocările lui. Totuși, am descoperit treptat că pot fi creativă și să structurez evaluarea prin diferite modalități, jonglând cu aplicații și platforme.
Evaluarea poate fi sincronă, care se petrece în timp real, în momentul vorbirii. Online, aceasta se poate realiza prin evaluarea orală, astfel că elevul răspunde la cerințele cadrului didactic pe loc. Această evaluarea poate avea loc printr-o întâlnire programată pe o platformă educațională care oferă accesul la întâlniri online, utilizând microfonul și camera. Câteva dintre aceastea ar fi: Zoom, Adservio, Google classroom, inclusiv messenger sau instagram, însă la ultimele două, numărul de participanți la întâlnire este limitat. Un dezavantaj al evaluării orale în mod sincron, poate fi o slabă conexiune la internet, ceea ce poate duce la întreruperi, fraze neterminate și chiar o înțelegere greșită a mesajului transmis.
O metodă interactivă de ascultare online care a funcționat foarte bine cu elevii mei este metoda R.A.I (Răspunde, Aruncă, Interoghează). Metoda se mai numește turnirul întrebărilor și pentru a face evaluarea mai interesantă, putem folosi aplicația World Wall, unde creăm o roată cu numele tuturor elevilor din clasă, sau doar cu numele celor pe care trebuie să-i ascultăm. Profesorul oferă subiectul pe care dorește să-l dezbată clasa. Se apasă butonul prin care roata se învârte. Primul care este selecționat primește o întrebare de la profesor, la care trebuie să răspundă. O funcție a roții este aceea că după ce un elev a fost chestionat poate să fie eliminat, astfel cei care urmează sunt aceia care nu au răspuns încă. Este o metodă captivantă de evaluare și elevii sunt implicați activ în desfășurarea acesteia. Pot fi recompensați cu puncte pentru activitatel, care se pot cumula și transforma într-o notă, sau chiar cu nota finală, în funcție de obiectivele pe care ni le-am propus și de complexitatea răspunsurilor.
Pe de altă parte, portofoliul poate fi o formă eficientă de evaluare asincronă care ne oferă o idee de ansamblu asupra activității elevilor pe tot parcursul unui semestru. În funcție de disciplina predată și de obiective, acesta poate cuprinde, în format online, referate, desene, articole, filmulețe realizate de copii, colaje ș.a. O platformă pe care am folosit-o și care oferă o varietate de opțiuni de lucru și arhivare a materialelor este Adservio. Prin intermediul ei, puteam trimite teme și feedback fiecărui elev. În catalogul electronic puneam puncte și la un număr setat de puncte, finalizam cu o notă. Dacă sarcina nu era completă, puteam pune o clepsidră și ofeream un răgaz pentru ca elevul să refacă ceea ce a greșit.
Pentru a realiza un test de evaluare în timp real, putem folosi aplicația Quizizz. Aceasta oferă posibilitatea de a crea itemi cu răspunsuri multiple, răspunsuri libere, răspunsuri de tip checkbox, sondaje ș.a. Un alt avantaj care se poate transpune din clasă în online prin intermediul acestei platforme este acela că putem pune la fiecare item un timp maxim de răspuns. Prin această modalitate, elevului nu i se oferă posibilitatea să caute răspunsurile în altă parte, deoarece timpul se scurge și vine următoarea întrebare. Este important să ținem cont, în momentul în care setăm timpul de răspuns la întrebări, de gradul de dificultate al întrebării și de capacitatea elevilor din clasă de a răspunde la întrebare. Este de la sine înțeles faptul că întrebările mai complexe, care au răspuns liber de exemplu, au nevoie de un timp mai mare de răspuns.
Cred cu tărie că ne putem adapta și că aveam nevoie cumva de o încercare de scăpa de birocrație. Prin intermediul platformelor și al tehnologiei, personal am scăpat de un număr mare de dosare cu fișe, chestionare, materiale, teste ș.a. Documentele pe care le putem stoca în mediul online și accesa la un singur search distanță chiar reprezintă o punte înspre facilitarea procesului instructiv-educativ.
În altă ordine de idei, feedback-ul elevilor este pe măsură. Ei au crescut cu tehnologia în brațe și sunt atât de fascinați de ea, încât modul tradițional de predare-învățare-evaluare avea nevoie de un update, care să ne ajute pe noi ca și cadre didactice să ne apropiem mai mult de lumea lor și de a înțelege de ce după ore în care stau pe telefoane și laptop-uri, se plictisesc efectiv să stea în bancă și să scrie după dictare. Lumea digitală și sumedenia de informații pe care le primesc într-un timp relativ scurt, îi face să fie total dezinteresați și plictisiți în fața unui mod de predare strict tradițional.
În concluzie, sunt de părere că generația Z are nevoie de niște cadre didactice alfabet (abile, blânde, creative, dedicate, eficiente, fantastice, generoase, harnice, vă las pe voi să vă găsiți propriile atribute care vă folosesc în activitatea didactică). Meseria de dascăl a devenit din ce în ce mai provocatoare, însă cu perseverență, curaj și dorință sunt convinsă că fiecare dintre noi va încerca să cucerească în continuare inimile copiilor pentru a putea să le educe creierul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *