METODE SI TEHNICI DE EVALUARE IN INVATAMANTUL ONLINE

PROF. CONSTANTIN VIORICA ȘCOALA GIMNAZIALA NR. 5, GALAȚI

 Evaluarea este procesul prin care cadrul didactic aduna informatii legat de experientele educationale ale elevilor. Rezultatele evaluarii sunt importante din perspectiva faptului ca pot fi folosite pentru a identifica notiunile pe care elevii le-au inteles si pe cele asupra carora necesita lucru suplimentar.
 Evaluarea poate fi formativa sau sumativa. Evaluarea formativa are loc in cadrul lectiei online si are ca scop sa determine cat de bine se descurca elevul cu informatia din ora respectiva. Aceasta este cu atat mai utila cu cat ofera un feedback realist elevului.
 Sunt mai multe metode si tehnici de evaluare formativa dintre care putem alege pentru a evalua elevii. Acestea pot fi alese in functie de obiectivele invatarii dar si de nevoile educabililor.

Chestionare online- acestea sunt un instrument traditional de evaluare. Intrebarile- chestionar pot avea mai multe forme: cu variante multiple de raspuns, completare de spatii libere si intrebari ‘hotspot‘- intrebari care cer elevilor sa marcheze pe o imagine raspunsurile. Chestionarele online sunt ideale pentru a compara raspunsurile elevilor din aceeasi clasa sau din clase paralele.
Intrebarile deschise sau eseul- intrebare este o alta metoda populara ce poate fi utilizata. Aceasta ii determina pe elevi sa-si exploreze propriile ganduri, sentimente si pareri, in timp ce testeaza si cunostintele lor generale pe o tema data. Genul acesta de evaluare incurajeaza gandirea critica si este potrivita pentru evaluarea elevilor de la clasele mai mari.
Poll-urile – ofera cadrului didactic posibilitatea de a obtine feedback imediat din partea elevilor. Ele sunt foarte atractive pentru elevi si sunt usor de completat. Sunt mai multe posibilitati de a crea poll-uri, cu Mentimeter.com, Answergarden, SurveyMonkey, Typeform.com etc.
Fise interactive cu exercitii de genul Drag-and-Drop ce pot fi administrate elevilor de varste mici in special. Ele evalueaza abilitatea acestora de a asocia cuvinte cu imagini, de a intelege un mesaj scurt audiat pentru a rezolva o sarcina de lucru. Cea mai utilizata aplicatie de genul acesta este Liveworksheets.com dar poate fi utilizata cu succes si Wizer.me
Evaluare bazata pe jocuri- aceste tipuri de activitati transforma intrebarile intr-un joc. Acestea sunt considerate amuzante asa ca ne arata abilitatile si cunostintele reale ale elevilor. Acestea pot fi elaborate cu ajutorul mai multor aplicatii: Kahoot, Socrative, Quizlet, Plickers, Gimkit sau Formative.

 Evaluarea sumativa este evaluarea care are loc la finalul unei unitati de invatare sau al unui semestru/ an scolar si vizeaza verificarea cunostintelor dobandite pe parcursul unei perioade mai lungi de timp. Ele sunt administrate cu scop evaluator (pentru acordarea unei note). Se folosesc pentru a evidentia progresul invatarii, eficacitatea programului educational.
Unul dintre cele mai cunoscute modele de evaluare sumativa il reprezinta testele standardizate. Deasemenea, sunt considerate teste sumative si cele aplicate la clasa la finalul unei unitati de invatare sau al unui semestru. In conditiile actuale, cu pandemia Covid 19, cadrele didactice se vad nevoite sa utilizeze diferite aplicatii pentru aceste teste. Acestea pot lua forma unui Google Form, cu limita de timp. Testul poate fi deasemenea in format Word sau in format Pdf in care se pot utiliza campuri editabile.
 O alta forma de evaluare sumativa poate fi portofoliul digital. Se poate utiliza aplicatia Padlet pentru fiecare clasa, unde elevii isi posteaza lucrarile digitale realizate pe parcursul unui semestru/ an scolar.
 Evaluarea online este o parte esentiala in procesul educational si trebuie tratata cu aceeasi rigoare ca si procesul de predare- invatare. In cartea sa, Classroom Assessment for Student Learning, Richard Stiggins vorbeste despre evaluarea pentru invatare. Acesta propune un sistem de evaluare echilibrat care are avantajul evaluarii invatarii dar si al evaluarii pentru invatare. Scopul evaluarii nu trebuie sa fie doar acela de a cuantifica nivelul de pregatire al elevului printr-un numar.
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *